صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی خبر داد

تشکیل ۱۶ هزار پرونده تخلف پزشکی/ دستگیری سالانه 150 پزشک تقلبی در تهران

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ایران، گفت: سال گذشته بیش از ۹۱۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی صورت گرفته که در حدود ۱۶ هزار پرونده تخلفات پزشکی برای این تعداد مراجعه تشکیل شده بود.
کد خبر : 183407

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی فتاحی، معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در نشست خبری با خبرنگاران در مورد آمار بروز خطاهای پزشکی و پرونده‌های شکایت از پزشکان اظهار کرد: شکایت از اقدامات درمانی در تمام دنیا وجود دارد زیرا برخی عوارض درمانی نیز از سوی بیماران به عنوان قصور پزشکی تلقی می‌شود در حالی که سه درصد اقدامات درمانی در دنیا منجر به شکایت و تشکیل پرونده می شود.


وی افزود: در ۱۰ سال گذشته این آمار در ایران ۶ هزارم درصد بوده است که البته این آمار استان به استان با یکدیگر متفاوت است، همچنین در سال 95 هر ایرانی 11.3 بار مراجعه بستری و سرپایی به مراکز درمانی و بیمارستانی داشته است، به طور کلی در سال گذشته ۹۱۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی داشته‌ایم که برای این تعداد خدمات، در حدود ۱۶ هزار پرونده پزشکی تشکیل شده است.


فتاحی یادآور شد: شکایت های درمانی و پزشکی در سه مرجع دادسرای نظام پزشکی، دادسرای عمومی و انقلاب و سازمان تعزیرات حکومتی مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد و براساس گزارش‌های رسیده حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مراجعان به هر سه ارگان مراجعه کرده‌اند بنابراین اگر این مساله را در نظر بگیریم، تعداد پرونده ها کمتر خواهد شد.


معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه میزان شکایات در سال 95 نسبت به 94، 12 درصد کاهش داشته است، افزود: در سال 95 به طورکلی 10 هزار پرونده در تعزیرات حکومتی مربوط به شکایت‌های موادغذایی، دارویی، درمانی و وجود داشته که که نسبت به سال ۹۴، رشد ۳۳ درصدی را نشان می دهد اما رشد شکایت از مراکز درمانی صفر درصد بوده است. زیرا، بیش از ۹۰ درصد شکایت ها در تعزیرات استان تهران مربوط به مواد غذایی است.


فتاحی تصریح کرد: در استان تهران طی سال گذشته ۱۲۰ میلیون بار مراجعه سرپایی و بستری داشته ایم که ۱.۵ میلیون بار آن مربوط به بستری است؛ همچنین۹۰۰ پرونده پزشکی برای ۱۲۰ میلیون بار مراجعه به مراکز درمانی استان تهران در سال گذشته در استان تهران تشکیل شده است که حدود 60درصد موارد منجر به تبرئه پزشک شد.


وی ادامه داد: برای ۱.۵ میلیون بار بستری در تهران تنها ۴۰۰ شکایت داشته ایم که ۹۵ درصد موارد مربوط به پرونده‌های بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی می شود، همچنین از تعداد ۱.۵ میلیون بار بستری فقط ۲۰ مورد از شکایت ها مربوط به دریافت زیرمیزی بوده است.


معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: در تهران سالانه 150 نفر پزشک دستگیر می‌شوند که طبابت می‌کنند در حالی که طبیب نیستند، همچنین در استان تهران میزان شکایت‌های پزشکی به سامانه 1690 نسبت به سال گذشته 27 درصد کاهش یافته است.


انتهای پیام/

ارسال نظر