صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۶

بازگشت هنرمندان صنایع دستی با رونق هنر منسوخ «موج بافی»

موج بافی از جمله صدها هنر و صنایع دستی مردمان مناطق غربی ایران است که از قدمتی دیرینه برخودار بوده به طوریکه روزگاری جزو کالاهای اصلی هر خانواده‌ای در کرمانشاه به شمار می رفته است. اگرچه این هنر در حال حاضر کمتر مورد توجه قرار گرفته اما موج‌بافی و استفاده از آن سالها با عشایر و روستاییان و مردم شهرهای استان کرمانشاه همراه بوده است.
کد خبر : 182977

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، موج بافی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی کرمانشاه است که به نوعی پارچه بافته شده از پشم گفته می‌شود و به عنوان پتو، رویه کرسی، پرده، زیرانداز، سجاده، رختخواب پیچ مورد استفاده قرار می‌گیرد.


به گفته بومیان کرمانشاه، موج بافی در زمان‌های گذشته رونق خوبی داشت اما امروزه بیشتر براساس نیاز و به صورت سفارشی بافته می‌شود. اگرچه میراث فرهنگی استان کرمانشاه در پی احیای، زنده نگاه‌داشتن و رونق هرچه بیشتر این صنایع دستی است، اما استقبال مسافران کرمانشاه برای تهیه هنرهای دستی زیبا و خاص کرمانشاه همچون موج، گلیم و گیوه انگیزه زیادی در بافندگان و هنرمندان ایجاد می‌کند


در منطقه‌ای چون اورامانات استان کرمانشاه، موج‌های رنگین‌کمان شهرت زیادی دارند. البته مهمترین طرح‌هایی که بر روی موج‌ها دیده می‌شود چهارخانه، سیاه و سفید، تخت قرمز، شطرنجی و کشکولی است.


مردم شهرهای غربی کشور، به خصوص استان کرمانشاه از موج عمدتا برای رختخواب پیچ، پتو، پشتی، رویه کرسی، سجاده و گاه برای چادرهای عشایر استفاده می‌کردند. موج علاوه بر زیبایی بخشی به فضای داخلی چادرهای عشایر در فصل زمستان محافظ خوبی برای جلوگیری از نفوذ سرما به درون است.





بر اساس صحبت‌های کارشناسان صنایع دستی استان کرمانشاه، فراموش شدن این هنر به دلیل کاهش تقاضا بوده است، به طوریکه این امر باعث شده بسیاری از استادکاران حرفه موج‌بافی این کار را رها کنند و به شغل دیگری روی آورند و تنها عده‌ای معدود در استان کرمانشاه هنوز به انجام این هنر باستانی مشغول هستند.


این در حالی است که در روزگاری نه چندان دور در کوچه پس کوچه‌های این شهر، صدای به هم خوردن ماسوره و بند کارگاه‌های موج بافی، به گوش هر رهگذری می‌رسید ولی اکنون دیگر نه نشانی از تار و پودهای موج ها در ذهن دوستداران باقی مانده است و نه دیگر کسی از این هنر زیبا در منزلش استفاده کاربردی می‌کند.


در این راستا معاون صنایع دستی استان کرمانشاه نیز می‌گوید: «با زنده‌سازی رشته‌های منسوخ شده مثل شال‌بافی و موج بافی سعی در ایجاد تنوع بیشتر صنایع دستی داریم. در این راستا روستای هجیج که جزو روستاهای اقتصاد مقاومتی است می‌تواند بسیار مفید باشد. »


وی در سخنانش از پخش مستندی برای معرفی و رونق هرچه بیشتر هنر موج بافی سخن می‌گوید که در سال جاری از شبکه دوم سیما پخش خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر