صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان:

مصرف دارو در ماه مبارک رمضان بدون مشورت با پزشک قطع نشود

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان قطع و یا تغییر زمان مصرف دارو در ماه رمضان را مستلزم مشورت با پزشک معالج بیان کرد.
کد خبر : 182689

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر مجید حنیفه گفت: بارداری، شیردهی و بعضی از بیماری‌ها از جمله دیابت، فشار خون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های سیستم گوارشی (معده و اثنی عشر)، اختلالات کلیوی، بیماری‌های اعصاب و روان و آسم همگی از شرایط جسمی هستند که فرد را ملزم می‌کند پیش از اقدام به روزه‌داری با پزشک معالج خود در خصوص روزه‌داری و هم چنین نحوه صحیح مصرف داروها در این ایام مشورت کند.


وی با بیان اینکه قطع ناگهانی بعضی از داروها به واسطه روزه‌داری بسیار خطرناک است، افزود: به روزه‌داران توصیه می‌شود هیچ‌گاه وعده‌های دارویی خود را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنند، چه بسا این عمل شما سبب اختلال در روند درمان شود.


حنیفه اظهار کرد: بیمارانی که یک بار در روز دارو مصرف می‌کنند، معمولا در ماه رمضان دچار مشکل نمی‌شوند و در صورتی که لازم است دارو با معده خالی مصرف شود، بهترین زمان مصرف یک ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت بعد از افطار است.


این کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه بیمارانی که مجبور به دریافت دارو در بیش از یک وعده هستند، ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود قادر باشند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند، گفت: در مواردی خاص ممکن است پزشک معالج قادر باشد با جایگزینی داروهای این بیماران با انواع طولانی اثر یا تعویض دارو با یک داروی مشابه با نیمه عمر طولانی امکان روزه‌داری برای این بیماران را فراهم کند.


وی یادآور شد: مصرف قرص‌های ضدبارداری برای تاخیر در عادت ماهانه در ماه رمضان توصیه نمی‌شود، زیرا با توجه به کاهش مصرف مایعات در این ماه این امر می‌تواند احتمال لخته شدن خون در رگ‌های مغزی را افزایش دهد.


حنیفه انتخاب دارو و راه‌های مناسب مصرف آن را نیاز به هماهنگی پزشک و فتوای مراجع دینی دانست و افزود: قطره‌های چشم، گوش و بینی به شرطی که دارو به حلق نرسد، همه موادی که از راه پوست جذب بدن می‌شود مانند کرم‌ها، پمادها و نوارهای چسب حاوی مواد دارویی، شیاف‌ها، محلول‌های واژینال و کرم‌های واژینال، آمپول‌های با تزریق زیرپوستی، عضلانی یا وریدی با استثنای تغذیه از راه وریدی، سرم و آمپول‌های تقویتی و پمادهای معقدی از راه‌های تجویزی است که روزه را باطل نمی‌کند.


این کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه مصرف کافی آب و مایعات نقش مهمی در دفع داروها و متابولیت‌های ناشی از آنها دارد، اظهار کرد: در فاصله بین افطار تا سحر باید به میزان کافی آب و مایعات به بدن روزه داران به خصوص بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند، برسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر