صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۹ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۶

گذر آسان اوپک از نشست 172

نشست صدو هفتاد و دوم اوپک متفاوت از دو نشست قبلی این سازمان برگزار شد. در دو نشست قبلی اعضای اوپک ساعت های طولانی پشت درهای بسته چانه زنی کردند تا دود سفید برخیزد اما اینبار در زمانی کوتاه توافق حاصل شد.
کد خبر : 182688

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، البته پیش از نشست نیز علایم توافق در بین اعضا مشهود بود و تولید کنندگان نفت، آمادگی خود را برای اجماع در خصوص تمدید توافق کاهش تولید اعلام کرده بود و تنها چانه زنی این نشست بر سر طول زمان تواق بود. همین امر سبب شد تا در ظرف کمتر از دو ساعت وزرای نفت کشورهای عضو اوپک از نشست 172 خارج شوند و خبر از تمدید 9 ماهه توافق دهند.


اعضای اوپک که در دو نشست قبلی تصمیم گرفتند به عنوان بازیگر فعال بازار نفت به عرصه جهانی بازگردند، ‌در این نشست نیز با تمدید توافق کاهش تولید، تلاش کردند تا قیمت های نفت را در کانال 50 دلاری نگه دارند.


وضع کنونی بازار نفت حاکی از آن است که سطح بالای ذخیره‌سازی‌های نفت خام که باید به فصل مصرف برسد مدام در حال کم شدن است. این درست همان چیزی است که اوپک به دنبال آن بود و همین انگیزه ای شد تا اعضای این سازمان در نشست پیش رو به تمدید 9 ماهه توافق 30 نوامبر (دهم آذرماه 95) روی خوش نشان دهند. علت تمدید 9 ماهه آن بود که حفظ کاهش تولید تا پایان زمستان ادامه پیدا کند تا با مصرف نفت های ذخیره شده،‌توازن عرضه و تقاضا در بازار ایجاد شود.


کشورهای غیرعضو اوپک نیز که همراه با تصمیم اعضای این سازمان در 30 نوامبر، تصمیم گرفتند تولید خود را حدود 600 هزار بشکه در روز کاهش دهند در تمدید توافق نیز مشارکت خواهند کرد.


با توجه به این شرایط، قیمت نفت در تابستان امسال می تواند به بالای 55 دلار برود، اگر عرضه به بازار آمریکا کاهش یابد، عرضه متناسب با فاصله قیمتی باشد و همچنین اعضای اوپک و غیراوپک به تعهد خود مبنی بر کاهش حدود یک میلیون و 800 هزار بشکه ای نفت پایبند باشند.


آن‌طور که به نظر می رسد میزان پایبندی اعضای اوپک درباره توافق ماه نوامبر مبنی بر حذف یک میلیون و 200 هزار بشکه ای نفت در وضع مطلوب و قابل قبولی قرار دارد، اما کارنامه غیراوپکی ها در این زمینه چندان موفق نیست و انتظار این است که کشورهایی مانند مکزیک، آذربایجان و قزاقستان نقش بیشتر و جدی‌تری در زمینه تعهد کاهش حدود 600 هزار بشکه غیراوپکی ها به‎ویژه در عرضه به بازار آمریکا که هم اکنون با مازاد عرضه و همچنین ورود نفت شیل همراه است، ایفا کنند.


البته در این راستا بدون شک توافق عربستان و روسیه که هر دو به دنبال افزایش هستند، یکی تولید و دیگری صادرات، تاخیر در تولید، دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‎ها و تناسب عرضه در مقاصد می تواند به تفاوت قیمت نفت کمک کند.


افزایش قیمت نفت تحرکات در بازار نفت شیل را افزایش خواهد داد. همانگونه که با افزایش قیمت نفت پس از توافق 30 نوامبر اوپک بار دیگر برداشت نفت خام از ذخایر شیل اویل روند افزایشی به خود گرفت، شیل واقعیتی است که باید آن را پذیرفت.


بازار نفت شیل ناشی از افزایش قیمت‌های پیشین و کاهش هزینه‌های تولید و بهبود تکنولوژیکی به‌ هرحال به‌عنوان یک رقیب میان مدت اوپک باقی می ماند.


با این حال رئیس دوره ای اوپک اعلام کرده که اوپک در مسیر درستی گام بر می دارد.


وزیر انرژی عربستان در سخنرانی افتتاحیه نشست 172 این سازمان اعلام کرد که توافق اوپک برای کاهش تولید نفت دستاورهای قابل توجهی داشته است.


به عقیده وی نشست پیشین اوپک در 30 نوامبر سال 2016 میلادی (دهم آذرماه 95) تاکنون، وضع بازار نفت را بهبودی خیره‌کننده بخشیده است.


البته وی هدف از این توافقات را ما برای پایین آوردن ذخیره سازی نفت جهان به سطح میانگین پنج ساله عنوان کرد و افزود:‌برای رسیدن به این مهم باید کارهای بیشتری انجام دهیم، اما اکنون در مسیر درست قرار داریم.


وی گفت: بازار شاهد عزم محکم و خلل ناپذیر اوپک و کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو این سازمان بوده است و این مسئله در سطح بالای پایبندی به توافق اوپک منعکس شده است.


نیاز کشورهای تولیدکننده نفت به قیمت های بالای نفت زمینه ساز همراهی آنها در توافق کاهش تولید بوده است و حتی اختلافات سیاسی نیز قدرت آن را نداشته تا این توافق را برهم زند. همین مورد می تواند مهمترین ضمانت اجرایی کاهش تولید برای 9 ماه آینده باشد.


توافقی که در صورت پایبندی اوپک و غیر اوپک و حتی با وجود بازگشت نفت شیل قیمت ها در بازار را متعادل خواهد کرد و نشان از بلوغ اوپک دارد که منفعت جمعی را اولویت تصمیم گیری خود قرار داده اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر