صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۰۴ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶
با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری

ششمین نمایشگاه اینوتکس گشایش یافت

ششمین نمایشگاه اینوتکس با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری صبح امروز افتتاح شد.
کد خبر : 181882

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در مراسم افتتاح ششمین نمایشگاه اینوتکس، به برگزاری این نمایشگاه به صورت سالیانه اشاره کرد و گفت: «در این دوره شاهد تفاوت‌هایی همچون ورود و حضور استارت‌آپ‌ها و مشارکت ایرانیان خارج از کشور در نمایشگاه هستیم.»


او به برنامه بازگشت محققان ایرانی خارج از کشور که اکنون در حال اجرا است اشاره کرد و افزود: «تاکنون بیش از 700 محقق و فنآور ایرانی مقیم خارج از کشور از این برنامه استفاده کرده‌اند و در این دوره ایرانیان مقیم خارج با بیش از 40 استارت آپ حضور دارند که البته میزان استارتاپ فعال در کشور بیش از این رقم است. بنابراین شاهد حرکتی روبه‌جلو در این عرصه هستیم که نشان‌دهنده تبادل دانش و فناوری بین داخل و خارج کشور است. همچنین شکل گیری راه جدیدی در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد هستیم.»


رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: «تغییرات جدی در محیط کسب‌وکار در کشور به وجود آمده است. در حال حاضر هر روز شاهد ورود فناوری‌های جدید از سوی استارت آپ‌ها هستیم، استارت آپ‌هایی که مشغول رقابت با سیستم سنتی هستند و معمولاً در این رقابت پیروز می‌شوند که این نشان می‌دهد آینده در اختیار فناوری است.»


ستاری به حضور شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: «بیش از 40 اختراع تأیید شده در این نمایشگاه ارائه ‌شده است و در واقع کل اکوسیستم علم و فناوری به جز صندوق‌های خطرپذیر در نمایشگاه به ارائه دستاوردهای خود ‌پرداخته‌اند.»


او افزود: «در دولت یازدهم فضای علمی دانشگاه‌ها دچار تغییر شده است. در چهار سال آینده برنامه جدیدی برای تربیت دانش‌آموزان نوآور و کارآفرین در آموزش داریم و در حوزه دانشگاهی و مراکز نوآوری دانشگاه‌ها نیز همچنان نیازمند فعالیت بیشتر هستیم تا شاهد توسعه فضای کسب‌وکار دانش‌بنیان ایجاد شده بیش ار پیش باشیم. درواقع فضای کسب‌وکار در کشور متحول شده اما هنوز به فعالیت‌های گستردهتر نیازمندیم.»


ستاری در ادامه تاکید کرد دولت دوازدهم قطعاً استراتژی‌های توسعه محیط کسب‌وکار و اصلاح آن را در برنامه دارد و اگر این مشکلات رفع و سایه اقتصاد نفتی از آن برداشته شود قطعاً اقتصادی متکی بر حوزه دانش‌بنیان خواهیم داشت.


معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری درباره چشم‌انداز چهارساله آینده حوزه علم و فناوری کشور نیز گفت: «قطعاً در 4 سال آینده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینان این حوزه چندین برابر می‌شود و ظرف چهار سال آینده بزرگ‌ترین شرکت‌های ما متشکل از استارت آپ‌ها هستند.»


او افزود: «همان‌گونه که در حال حاضر 5 شرکت با فروش بیش از 2 هزار میلیارد تومان مشغول فعالیت هستند، در واقع مساله مهم ایجاد تحول در فضای کسب‌وکار است که عامل تأثیرگذار در این فضا نیروی انسانی نوآور و خلاق است و مسائل مالی در اولویت چهارم و پنجم قرار دارد. باید آموزش‌های حوزه کارآفرینی توسعه بیشتری یابد و آموزش‌وپرورش نیز نگاه جدی به این حوزه داشته باشد.»


در این مراسم ستاری با افتتاح نمایشگاه از غرفه ها و بخش‌های مختلف آن همچون پاویون استارت آپ‌های ایرانیان خارج کشور و پاویون استارت آپ‌های ایرانی بازدید کرد.


در این بازدید مهدی صفاری نیا، رئیس پارک علمی و فناوری پردیس، علی وطنی، معاون توسعه فناوری معاونت علمی، محمود شیخ زین‌الدین، معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری، علی مرتضی بیرنگ، معاون امور بین‌الملل معاونت علمی و پرویز کرمی، دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان نیز حضور داشتند.


پنجمین نمایشگاه فناوری و نوآوری (اینوتکس 2016) به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط پارک فناوری پردیس معاونت علمی، سوم تا پنجم خردادماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران بر پا است.


انتهای پیام/

ارسال نظر