صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۶ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

اولین هواپیمای برقی عمودپرواز جهان

شرکت «لیلیوم» در آلمان یک هواپیمای کوچک عمود پرواز برقی ساخته است تا بتواند در آینده نزدیک وارد بازار تاکسی‌های هوایی در جهان شود.
کد خبر : 181873

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از گیزمگ، مهندسان این شرکت از آزمایش پرواز موفقیت‌آمیز این محصول پرنده خبر داده‌اند. این خودرو توانایی حمل دو نفر سرنشین را دارد و نشست و برخاست آن به صورت عمودی است. البته برای آزمایش اولیه پرواز فعلا به صورت بدون سرنشین و از راه دور آزمون‌های پروازی روی آن صورت گرفته است.


در این هواپیمای عمودپرواز برقی از ۳۶ موتور الکتریکی کوچک استفاده شده است. ۲۴ عدد از این موتور‌ها روی بال هواپیما قرار گرفته‌اند و ۱۲ عدد از این موتور‌های کوچک برقی هم در جلوی هواپیما. شمار بالای موتور در این هواپیما برای افزایش ایمنی این محصول است چراکه با از کار افتادن چند موتور باز هم این وسیله توانایی ادامه پرواز را دارد.


مراحل بلند شدن و نشستن این هواپیما کاملا توسط کامپیوتر انجام می‌شود. برد این هواپیما ۳۰۰ کیلومتر با هر بار شارژ و سرعت آن هم ۳۰۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده است. در ساخت بدنه این هواپیمای کوچک از فیبر کربن استفاده شده است تا وزن هواپیما کاهش و مقاوت بدنه افزایش یابد. یکی از اهداف شرکت سازنده این هواپیما استفاده آن در محیط‌های شهری برای حمل و نقل شهری است.


دانیل ویگناند صاحب شرکت سازنده این هواپیمای کوچک برقی می‌گوید «هواپیمای ما محیط زیست را آلوده نمی‌کند و آلودگی صوتی کمی ‌دارد و برای نشست و برخاست هم به حداقل فضای ممکن نیاز دارد».


این شرکت هم‌اکنون کار روی طراحی و ساخت این هواپیمای برقی عمود پرواز با پنج سرنشین را آغاز کرده است این شرکت قصد دارد از این محصول به عنوان یک تاکسی هوایی استفاده کند. این شرکت می‌گوید در صورت استفاده از تاکسی هوایی در شهری مانند نیویورک مسیری که با خودرو در ترافیک شهری طی ۵۵ دقیقه طی می‌شود را می‌توان در مدت پنج دقیقه طی کرد.


هزینه سفر حدود ۲۰ کیلومتری با این هواپیما در حالت تاکسی هوایی حدود ۳۰ دلار است که در آینده با بهبود فناوری به حدود ۱۳ دلار کاهش خواهد یافت. این شرکت امیدوار است در سال ۲۰۲۵ استفاده از این وسیله در جهان عمومیت پیدا کند.


این شرکت می‌گوید تا سال ۲۰۳۵ تعداد خودروها در جهان به دو میلیارد دستگاه خواهد رسید و بنابر این ترافیک‌های شهری افزایش می‌یابد و بهترین شرایط برای رهایی از مشکل ترافیک استفاده از وسایل پرنده خواهد بود. هم‌اکنون طرح‌های مختلفی برای خودروهای پرنده در حال طراحی است یکی از معروف‌ترین طرح‌ها خودروی پرنده ایرباس است.


این خودرو که به طور مشترک توسط شرکت ایرباس و شرکت ایتال دیزاین معرفی شده است پاپ‌آپ نام دارد. این خودرو از یک کابین ماژولار دو نفره و یک بخش زمینی تشکیل شده است. این محصول همانند یک خودرو عمل می‌کند و در زمانی که ترافیک خیلی شدید باشد می‌تواند به صورت عمودی پرواز کند. هنگامی‌ که مسافران به مقصد خود می‌رسند، هم ماژول زمینی و هم هوایی به ایستگاه‌های شارژ مخصوص خود برده می‌شوند و منتظر مسافران بعدی می‌مانند.


ماتیوس تامسون، مدیر بخش خودرو پرنده ایرباس، در این باره به رادیو فردا می‌گوید «شاید تا 10 سال دیگر بتوانیم این محصول را تولیدی کنیم البته تا آن زمان خیلی چیزها باید پیشرفت کند از جمله هوش مصنوعی، سامانه هدایت پرواز، سامانه‌های ناوبری و خودران خودرو و البته فناوری پرواز امن، ما از هم‌اکنون کار را شروع کرده‌ایم».


با وجود چنین طرح‌هایی بنظر می‌رسد طی 10 سال آینده پهپادها، خودروهای پرنده و هواپیماهای عمود پرواز پرنده برقی برای حمل و نقل شهری رواج پیدا کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر