صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۱۳ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

دولت دوم روحانی چگونه باشد؟

انتخابات بیست‌ونهم اردیبهشت در حالی با رأی قاطع مردم و حمایت جریان اصلاح‌طلب به تداوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی پایان گرفت که از هم‌اکنون فعالان سیاسی، توجه دولت به این رأی را مبنای تحلیل‌های خود قرار داده‌اند.
کد خبر : 181643

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا از شرق، به باور این فعالان سیاسی، دولت باید این رأی را مورد توجه قرار دهد و برای تحقق وعده‌های انتخاباتی خود بکوشد. این چهره‌های سیاسی، البته نیم‌نگاهی هم به وضعیت کابینه دوازدهم داشته‌اند و در این‌باره توصیه‌هایی را به رئیس‌جمهوری منتخب ارائه کرده‌اند. یکی از این پیشنهادها توجه به حضور جوانان و زنان در کابینه است. تغییر در ترکیب برخی از وزارتخانه‌ها از دیگر مطالباتی است که این فعالان سیاسی مطرح کرده‌اند. همچنین توجه به برخی مطالبات سیاسی مثل حل و فصل مسائل باقی‌مانده از سال ٨٨ از دیگر موضوعات مورد توجه چهره‌های سیاسی است که توجه رئیس‌جمهور منتخب را به آن ضروری دانسته‌اند.




شکوری‌راد: دولت قدر مردم را بداند
برهمین‌اساس، علی شکوری‌راد، دبیرکل اتحاد ملت در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وظیفه دولت یازدهم در برابر حضور گسترده مردم در این انتخابات چیست، گفت: «ابتدا دولت باید قدر این حرکت مردم را بداند. آنها کاری را که باید انجام دادند و تمام‌وکمال در صحنه حاضر شدند».
او تأکید کرد: «دیگر برای دولتمردان بهانه‌ای باقی نمی‌ماند که در خدمت‌رسانی به این مردم کوتاهی کنند. معتقدم دولت در گذشته به هر میزان که همت و تلاش داشته است باید در این دوره آن را چندین برابر کنند. وظیفه دولت بسیار سنگین‌تر از گذشته شده است. ما ملتی آگاه داریم که بر عملکرد مسئولان خود نظارت دارند و با دقت به امانتی که به آنها سپرده شده می‌نگرند».
او با اشاره به همکاری و همدلی در میان تمام ارکان نظام بعد از انتخابات عنوان کرد: «دولت فقط نباید برای بهبود وضعیت کشور اقدام کند، بلکه مخالفان دولت هم متوجه رأی مردم باشند و به کمک دولت بشتابند تا در کارها موفق شود».
شکوری‌راد تأکید کرد: «رأیی که مردم در ۲۹ اردیبهشت به صندوق‌ها انداختند سرمایه کل نظام است و نباید آن را کوچک شمرد یا تباه کرد. فرقی نمی‌کند کدام جناح پیروز شده یا کدام‌یک صحنه را واگذار کرده است. هر کسی که در مناظرات وعده‌ای به مردم داده برای تحقق آن باید تلاش و با دولت تعامل کند».
او همچنین گفت: «اینکه بگوییم دولت باید تمامی کارها را انجام دهد و جناح بازنده دست از تلاش بردارد، حرف درستی نیست. این جناح نیز باید به کمک دولت بیاید نه اینکه در مقابلش کارشکنی یا ایستادگی کند».
مرتضی حاجی: گرایش‌ اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده پررنگ باشد
مرتضی حاجی رئیس ستاد انتخابات تهران هم در گفت‌وگو با ایلنا درباره اولویت‌های دولت دوازدهم با توجه به وعده‌های اصلاح‌طلبانه روحانی در تبلیغات انتخاباتی گفت: «روحانی با توجه به تأکیدات خود تلاش خواهد کرد کابینه آینده پرانرژی‌تر و تواناتر باشد. در تحقق برنامه‌های دولت آینده در درجه اول باید افرادی به‌کار گرفته شوند که این برنامه‌ها را با عمق وجود باور داشته باشند».
او بر لزوم استفاده از نیروهای جوان‌ و بانشاط در دولت دوازدهم تأکید کرد و گفت: «برای مدیریت و تحقق برنامه‌ها نیاز است از جوانان در کنار مدیران مجرب استفاده شود. بسیاری از اعضای فعلی همچون وزرای خارجه، نفت و کشاورزی کارایی خود را ثابت کرده‌اند، اما بخش‌هایی حتما نیاز به تجدیدنظر دارد. طبیعی است کسانی که برنامه‌های آتی را باور ندارند و به‌عنوان رفع‌تکلیف به آن نگاه می‌کنند، مناسب این سمت نیستند».وزیر آموزش‌وپرورش دولت اصلاحات با تأکید بر اینکه توانایی مدیریت در درجه اول اهمیت قرار دارد گفت: «طبیعی است که انتظار داشته باشیم گرایش‌های اصلاح‌طلبانه در کابینه آینده پررنگ باشد، چون حامیان اصلی و فعال رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب بودند.
اما این اولویت در کنار شروط اولیه و اصلی است. یعنی اصل بر باورمند‌بودن و توانایی است. افرادی که باور عمیق‌تر و توانایی بیشتری دارند باید مد نظر باشند و بین این افراد کسانی که گرایش سیاسی‌شان به حامیان اصلی رئیس‌جمهور نزدیک‌تر است اولویت دارند».حاجی درباره تغییر استاندارانی که گفته می‌شود تعلق‌خاطری به دولت روحانی ندارند، گفت: «در سطح مدیران خارج از دولت هم باید این تغییرات صورت بگیرد. در استان‌ها اینکه کسی غیر از این باشد حتما باید کنار گذاشته شود».
او درباره نقش زنان در کابینه آینده نیز گفت: «شرط کارایی اگر در درجه اول اهمیت باشد، در اولویت‌ها برای شرایط مشابه از همه توان‌ها باید استفاده کرد. نیروهای جوان و بانوانی که در دوره‌های قبل شرایط برایشان مساعد نبوده قاعدتا در این دولت باید در اولویت قرار داشته باشند و در شرایط مشابه و نزدیک به هم باید توانمند‌سازی زنان را به‌عنوان رویکرد اصلی در نظر گرفت».
کاشفی: دولت ارتباط بیشتری با مردم داشته باشد
حسین کاشفی از اعضای حزب اتحاد ملت هم در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به فعالیت احزاب در دولت یازدهم گفت: «زمینه فعالیت بیشتر احزاب در دولت روحانی فراهم شد که امیدواریم ادامه یابد و روز به روز احزاب بتوانند به جایگاه خود برسند».کاشفی در رابطه با ویژگی کابینه دوازدهم گفت: «انتظار مردم این است که دولت ارتباط بیشتری با مردم داشته و همچنین پاسخ‌گوی مردم باشد و تکریم ارباب‌رجوع را دنبال کند و دولت الکترونیک اجرائی شود تا مردم وقت زیادی صرف نکنند و بدون واسطه کار خود را انجام دهند».او افزود: «نیازمند بازنگری در برخی وزارتخانه‌ها هستیم و باید در برخی موارد وزرا تقویت شوند و با توجه به مطالبه مردم برای شفافیت دولت باید این مسائل را سریع‌تر در دستور کار خود بگذارد».کاشفی گفت: «رأی مردم به روحانی مثبت بود اما انتظاراتی هم دارند و دولت باید پاسخ‌گوی اعتماد مردم باشد تا مردم احساس کنند شیرینی و حلاوت انتخابی که کردند ماندگار است».
رسولی: فضای نیمه‌بسته دانشگاه‌ها، کمبود زنان و جوانان زیبنده دولت دوم نیست
سیدحسن رسولی، منتخب مردم تهران در شورای شهر، هم در نامه‌ای به حسن روحانی بر ضرورت حفظ و نگهداری سرمایه اجتماعی ایجادشده از انتخابات خرداد ٩٢ تأکید کرد. او در این نامه نوشته است: «فضای نیمه‌بسته دانشگاه‌ها، کمبود زنان و جوانان در ساختار دولت زیبنده دولت دوم شما نیست».
در ادامه این نامه آمده است: «فضای نیمه‌بسته دانشگاه‌ها، کمبود زنان و جوانان در ساختار دولت زیبنده دولت دوم شما نیست».
در ادامه این نامه آمده است: «با تجارب اندک مدیریت امنیتی خویش باور دارم در این صورت مراجع عالی امنیتی نیز از این ابتکار عمل رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد. حل این معضل با کسب حمایت مقامات عالیه نظام ثبات، مقبولیت و توسعه برادری را در کشور تقویت می‌کند و در اوضاع پرآشوب منطقه و جهان اسلام سیمای منحصربه‌فردی را از حیث کارآمدی دکترین جمهوری اسلامی به میلیون‌ها مسلمان در جست‌وجوی مدل مردم‌سالار و بومی جوامع اسلامی بیش از پیش عرضه می‌کند. ان‌شاءالله در دوره دوم شاهد اثرگذاری‌های ماندگار دیگری از شما در مقیاس‌های بزرگ باشیم».



انتهای پیام/

ارسال نظر