ناشران تمام تلاش خود را کردند اما...
امیر علیبیک، مدیرفروش و مسوول غرفه مروارید در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «ناشران تا ۳ ماه پس از انتشار یک کتاب، موظف به پرداخت تمام هزینهها، حتی حق التالیف مولفان خود هستند اما حداقل ۹ ماه باید منتظر باشند تا سرمایهشان با اما و اگرهای فراوان برگردد.»
وی ضمن بیان این مطلب که عمده درآمد ناشران معتبر، صرف تقویت نشرشان میشود، ادامه داد: «در جامعه ما تنها ۲ یا ۳ دهک وجود دارد که میشود از آنها انتظار خرید کتاب و کتاب خوانی داشت زیرا دهکهای پایین توان مالی خرید ندارند و دهکهای بالا تفریحات بیشماری به جز مطالعه در اختیارشان است.»
علیبیک افزود: «ما ناشران تمام تلاش خود را میکنیم تا این جمعیت محدود کتاب خوان را در جامعه و در مقابل تهدیدهایی چون شیوع شبکههای اجتماعی و... حفظ کنیم تا از این کمتر نشوند، اما همیشه موانعی بر سر راه وجود دارد.»
وی با اشاره به شرایط نمایشگاه بیست و هشتم کتاب تهران گفت: «ما امسال با توجه به تعداد ۹۴ عنوان کتاب چاپ اولی و نزدیک به ۴۰۰ عنوان کتابی که به نمایشگاه آوردهایم، تقاضای غرفه ۱۰۰ متری داشتیم اما تنها ۲۴ مترمربع به ما غرفه داند.»
مدیر فروش نشر مروارید نقش رابطهمندی در تقسیم متراژ را بر ضابطهمندی در نمایشگاه کتاب پررنگتر خواند و اظهار داشت: «فضای کم باعث شده ما نتوانیم حتی برخی از عناوین تازه خود را روی میز بچینیم. این درحالی ست که ارائه تازههای نشر، حق مسلم هر ناشری در نمایشگاه کتاب تهران است.»
وی میزان فروش و بازدیدها را در نمایشگاه امسال مناسب دانست و گفت: «مخاطب امروزی با هوشیاری کتاب میخرد و وقتی به نمایشگاه کتاب میآید، میداند دنبال کدام ناشر و کدام کتابها بگردد. بنابراین محل غرفهها دیگر مثل سابق در میزان فروش تاثیرگذار نیست.»
علی بیک همچنین در رابطه با نحوه مدیریت اتحادیه ناشران و کتاب فروشان تهران در نمایشگاه بیست و هشتم خاطر نشان کرد: «اتحادیه اگرچه هنوز قدرت اجرایی چندانی پیدا نکرده و مثلا تخصیص غرفهها توسط تعاونی ناشران ایران صورت گرفته، اما نقش مثبت اتحادیه را باید در برگزاری جلساتی علمی جنبی که بررسی معضلات نشر در ایران اختصاص داشته به روشنی دید.»
انتهای پیام/