صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان:

مرگ روزانه 7 تا 10 بیمار در صف دریافت عضو پیوندی/ متقاضیان اهدا نیازی به دریافت «کارت اهدای عضو» ندارند

مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان بیان کرد: روزانه 7 تا 10 بیمار نیازمند عضو در صف انتظار به دلیل دریافت نکردن عضو مناسب و هم‌چنین پائین بودن فرهنگ اهدا در بین خانواده افراد دچار مرگ مغزی، جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر : 181248

دکتر کتایون نجفی‌زاده، مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به روزملی اهدای عضو (29 اردیبهشت)، گفت: سالانه پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که حدود نیمی از آنها (سه هزار نفر) قابلیت اهدای عضو دارند اما این در حالی است که سال گذشته تنها 870 جراحی پیوند عضو از افراد مرگ مغزی انجام شد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند قرار دارند، افزود: متاسفانه روزانه 7 تا 10 نفر از این بیماران به دلیل دریافت نکردن عضو مناسب جان خود را از دست می‌دهند.


نجفی‌زاده با تاکید براینکه برای افزایش جراحی پیوند عضو در کشور باید سیستم درمانی کشور واحد‌های فراهم‌آوری اعضا را تقویت کند، یادآور شد: علاوه بر آن باید تجهیزات مراکز درمانی، دوره‌های آموزش پزشکان و فرهنگ اهدا را در کشور تقویت کرد.


مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بیشتر بیماران در لیست انتظار نیازمند کلیه هستند اما به دلیل اینکه امکان اهدای کلیه از فرد زنده نیز وجود دارد این بیماران به مدت طولانی در صف انتظار نمی‌مانند اما بیماران نیازمند قلب و ریه به دلیل اینکه تنها می‌توانند از افراد مرگ مغزی که اعضای آنها فاسد نشده عضو دریافت نکنند، به مدت طولانی در لیست انتظار می‌مانند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا مبنی بر اینکه بسیاری از افراد متقاضی دریافت کارت اهدای عضو به دلیل مشکلات موجود برای عضو شدن و دریافت کارت عضویت از ثبت‌نام خودداری می‌کنند، گفت: اکنون این مشکل برطرف شده و افراد متقاضی می‌توانند با ورود به سامانه www.ehda.center نسبت به ثبت نام اقدام کنند. در پایان مراحل تکمیل ثبت‌نام نمونه کارت ثبت شده در اختیار فرد قرار می‌گیرد که افراد می‌توانند در صورت تمایل نمونه کارت را چاپ و آن را در اختیار داشته باشند در غیر این صورت دیگر نیازی به داشتن کارت نیست زیرا اطلاعات شخص متقاضی در سامانه سراسری کشور ثبت شده است.





انتهای پیام/

ارسال نظر