صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۴۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

10 رویداد مهم اردیبهشت/ ماه عسل میانه‌روهای جهان

تغییر و تحولات جهان، این روزها به ساعت و دقیقه متصل است. از سویی گسترش تروریسم، بحران‌های مختلفی در جهان آفریده و از سوی دیگر، قدرت فضای مجازی باعث شده است که تحولات جهانی از یک عملیات تروریستی گرفته تا یک ناآرامی مدنی، انتخابات و ... در کسری از ثانیه از نقطه‌ای از جهان به گوشه‌ای دیگری از آن برسند. خبرگزاری آنا، هر ماه با تشریح 10 رخداد مهم جهانی، نگاه دوباره به تحولات مهم آن ماه دارد.
کد خبر : 181072

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، اردیبهشت ماه برای رسانه‌های دنیا ماه انتخابات بود. فرانسه و کره جنوبی هر دو شاهد پیروزی نامزد معتدل در انتخابات بودند. این موضوع با پیروزی حسن روحانی در ایران همراه شده. از سوی دیگر دونالد ترامپ با همه حملات لفظی‌اش به برجام، با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران طبق برجام موافقت کرد. 10 رویداد مهم اردیبهشت ماه را می‌خوانید:


1)حمله راکتی اسرائیل به سوریه



در روزهای اول اردیبهشت ماه یکی از اخبار مهم رسانه‌های جهان حمله راکتی اسرائیل به سوریه بود. در جریان این حادثه، اسرائیل اقدام به بمباران یکی از پایگاه‌های نظامی وابسته به نظام سوریه در منطقه نبع الفوار واقع در شمال‌غربی استان قنیطره در جنوب سوریه کرد. منابع خبری اعلام کردند ارتش اسرائیل با دو راکت انبار سلاح ارتش سوریه را در استان قنیطره هدف قرار داد که به کشته شدن سه سرباز سوری منجر شد. ارتش اسرائیل هفته پیش از این اقدام نیز با سه راکت دو پایگاه نظامی سوریه را در استان قنیطره هدف قرار داده بود. این حمله راکتی به شهرک البعث در مرکز استان قنیطره انجام شد که طبق گزارش منابع سوری، خسارتی برجای نگذاشت.


2)قرارداد بازطراحی رآکتور اراک امضا شد



روز یکشنبه 3 اردیبهشت ماه، قراردادی در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین میان سازمان انرژی اتمی کشورمان و شرکت‌های چینی مربوطه منعقد شد. این قرارداد نقطه عطفی در فرآیند بازطراحی و مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک و یک گام مهم در تداوم اجرای برجام است. بر اساس این قرارداد، طرف چینی طراحی جدید رآکتور اراک را که توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته، از نظر تطبیق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی بازبینی و در نهایت تایید می‌کنند. مرحله طراحی پایه در اواخر اسفند ماه 1395 توسط متخصصان کشورمان اتمام پذیرفته و نسخه‌هایی از اسناد و مدارک تهیه شده توسط طرف ایرانی برای مرحله بعدی که اهمیت بسیاری دارد تحویل طرف چینی خواهد شد.


3)توافق بر سر ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه در آستانه 4



چهارمین دور مذاکرات حل بحران سوریه در پایتخت قزاقستان با محوریت پیشنهاد روسیه درباره ایجاد مناطق امن در سوریه 13 اردیبهشت ماه برگزار شد. در این دور از مذاکرات نیز که با محوریت ایران، روسیه و ترکیه برگزار شد، حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ریاست هیأت ایرانی را بر عهده داشت و طرفین موفق به امضای سند کاهش مناطق امن در سوریه شدند. این توافق قرار است تا 6 ماه در سوریه اجرایی شود و قابل تمدید خواهد بود. به گفته منابع خبری ایران، روسیه و ترکیه اکنون در حال تلاش برای احرای این توافق در سوریه هستند.


4)پیروزی اعتدال در پاریس: ماکرون رئیس جمهوری فرانسه شد



دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه 17 اردیبهشت ماه برگزار شد و امانوئل ماکرون، نامزد مستقل در آن به پیروزی رسید. در این دور، امانوئل ماکرون نامزد مستقل میانه‌رو با مارین لوپن، نامزد راست افراطی مبارزه کرد. ماکرون وعده داده بود که دولت خود را به گونه‌ای مدیریت کند که علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی، مانع از آن شود که در آینده نامزدهای راست افراطی تا مرحله دوم انتخابات راه پیدا کنند. وی گفته که پیروزی در اجرای برنامه‌هایش، تضمین چنین موضوعی است. ماکرون 39 ساله تا 3 سال پیش برای بسیاری از مردم، شخصیتی نا‌آشنا بود و به هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی سنتی تعلق ندارد؛ اتفاقی که در پنجمین اقتصاد بزرگ جهان و یکی از مؤسسان اتحادیه اروپا بی‌سابقه است.


5)مون جائه با کسب ۴۱ درصد آراء رئیس جمهور کره جنوبی شد



مردم کره جنوبی روز 19 اردیبهشت بعد از رسوایی سیاسی‌ای که منجر به برکناری پارک گئون های، رئیس‌جمهوری سابق این کشور شد، برای انتخاب رئیس‌جمهوری جدید پای صندوق‌های رای رفتند. سرانجام، مون جائه این، نامزد حزب دموکراتیک کره‌جنوبی با کسب ۴۱ درصد آراء رئیس جمهور کره جنوبی شد. او وعده داده که برای بهبود مناسبات با کره شمالی تلاش کند.


6)ادامه موج اعتراضات در ونزوئلا



دولت چپ‌گرای نیکولاس مادورو از ماه گذشته با موجی از اعتراضات خیابانی مواجه شده و این اعتراضات در طول اردیبهشت ماه نیز به انواع مختلف در این کشور ادامه داشت. مردم ونزوئلا در اعتراض علیه رئیس‌جمهوری کشورشان سوار بر ماشین، موتور سیکلت،‌ دوچرخه و حتی اسب به خیابان‌ها آمدند و جاده‌ها را مسدود کردند و پلیس نیز در مقابل متوسل به شلیک گاز اشک‌آور شد. اپوزیسیون ونزوئلا از نیروهای مسلح این کشور خواست به جای وفاداری به رئیس‌جمهوری در بحران تنش‌زای سیاسی در کشور مذاکرات را مد نظر قرار دهد. در مقابل دولت مادورو، آمریکا را متهم کرده که تلاش دارد تا ناآرامی‌های این کشور را به سوی یک تنش مسلحانه سوق دهد.


7) آزمایش موشکی تازه کره شمالی



مقامات کره جنوبی و آمریکا روز 24 اردیبهشت ماه اعلام کردند که کره شمالی یک آزمایش موشکی جدید انجام داده است. کره شمالی نیز روز دوشنبه اعلام کرد آزمایش موشک توسعه‌یافته میان برد این کشور تحت نظارت کیم جونگ، اون رهبر کره شمالی با هدف بررسی توانایی حمل «کلاهک هسته‌ای سنگین» با موفقیت انجام شده است. در پی این آزمایش، شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرده و در مورد تحریم‌های جدید به این کشور اخطار داده است. همچنین دومین ناو هواپیمابر آمریکایی به منطقه شبه جزیره کره اعزام شد.


8)تمدید لغو تحریم‌های ایران



دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا تعلیق تحریم‌ها علیه ایران را در چارچوب موافقت‌نامه هسته‌ای تمدید کرد. ترامپ روز 27 اردیبهشت در حالی این اقدام را انجام داد که اعلام کرد مجازات‌های اقتصادی جدیدی به بهانه فعالیت موشکی بالستیک ایران اعمال می‌کند. وزارت خزانه داری آمریکا به صورت جداگانه اعلام کرد که دو مقام ارشد دفاعی ایران، یک شرکت ایرانی و یک مرد چینی و سه شرکت چینی را برای حمایت از برنامه موشکی ایران تحریم کرده است. در همین راستا نیز وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با انتشار بیانیه ای نسبت به اقدامات دولت آمریکا درباره تحریم برخی افراد و نهادها واکنش نشان داد و لیستی از افراد و نهادهای آمریکایی را که در اقدام متقابل از سوی ایران تحریم شده‌اند، منتشر کرد. همچنین وزارت امور خارجه چین به این اقدام آمریکا اعتراض کرد.


9) اولین سفر خارجی رئیس‌جمهوری آمریکا



رئیس‌جمهوری آمریکا در آخرین روز از اردیبهشت ماه اولین سفر خارجی خود را به مقصد عربستان سعودی آغاز کرد. ترامپ در عربستان مورد استقبال پادشاه عربستان قرار گرفت و در رایزنی‌های دو جانبه تفاهم‌های اقتصادی و دو جانبه به امضا رساند. پادشاه عربستان در مراسمی مدال ویژه‌ای به او تقدیم کرد و دونالد ترامپ در مراسم رقص شمیر با رقصندگان سعودی پایکوبی کرد. کاخ سفید امیدوار است که این سفر بتواند از حجم انتقاد و فشارها بر دونالد ترامپ به دلیل ماجرای برکناری جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی بکاهد. ترامپ پس از عربستان به اسرائیل، بلژیک و ایتالیا سفر خواهد کرد.


ششمین نشست بی‌نتیجه ژنو برای سوریه



نشست های کنفرانس ژنو 6 درباره سوریه با حضور استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه و تیم همراهش با تیم دولت سوریه به ریاست بشار الجعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد برگزار شد. منابعی از مخالفان سوری در ابتدای این نشست اعلام کردند تیم آنها در این دور از مذاکرات، دیدگاه هیأت عالی مذاکرات درباره روند انتقال سیاسی و هیأت حاکمه انتقالی و نیز قانون و اسناد مربوط به پرونده های انسانی را به سمع فرستاده سازمان ملل متحد خواهند رساند. فرستاده سازمان ملل متحد به سوریه در پایان مذاکرات ژنو این دور از مذاکرات را در راستای تمرکز بر روند سیاسی، همزمان با حفظ چهار مساله اصلی درباره سوریه موفقیت آمیز خواند. او بدون اعلام تاریخ دقیق اظهار داشت که دور آتی مذاکرات در ژنو در ژوئن (خرداد) آینده برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر