صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۵ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶

وزیر علوم: عده‌ای از دغدغه رهبری انقلاب درباره سند ۲۰۳۰ سوءاستفاده تبلیغاتی می‌کنند

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری همیشه نصب­ العین مسئولان قرار دارد تاکید کرد عده‌ای از دغدغه ایشان درباره سند ۲۰۳۰سوء‌استفاده تبلیغاتی و از آن به عنوان دستاویزی برای فشار به دولت استفاده می‌کنند.
کد خبر : 180348

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر محمد فرهادی درباره سند ۲۰۳۰ گفت: «به کار بردن واژه «سند» درست نیست. آنچه به نام سند ۲۰۳۰ معروف شده، در واقع بیانیه‌ای است تحت عنوان «آموزش فراگیر و با کیفیت و ترویج فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای همه». این بیانیه در حاشیه سی و هشتمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو در آبان ماه ۱۳۹۴ با حضور بیش از ۹۰ وزیر آموزش در مقر یونسکو در پاریس بحث شد و با عنوان «چهارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰» به تصویب رسید.»


او افزود: «اما در این اجلاس تنها وزیر وقت آموزش و پرورش کشورمان بود که در سخنانی بر ملاحظات جمهوری اسلامی در این سند تاکید و متن تحفظ رسمی کشورمان را قرائت و درخواست کرد این تحفظ در اسناد مربوط به اجلاس درج شود که مسئله به ثبت تحفظ در یونسکو منجر شد.»


فرهادی متن تحفظ را به این شرح اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران خود را متعهد به بخش‌هایی از چارچوب اقدام برای آموزش ۲۰۳۰ که ممکن است به نوعی در تعارض با قوانین، مقررات و اولویت‌های ملی، باورهای دینی و ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی تفسیر و تعبیر شوند، نمی‌داند.»


وزیر علوم افزود: «تحفظ همان حق شرط ارائه شده از سوی کشور است، یعنی اینکه ما بعضی از بندها را اجرا نمی‌کنیم چون مطابق ارزش‌ها، اولویت‌ها و اسناد بالادستی ما نیست.»


فرهادی در ادامه گفت: «هیات وزیران در سال ۱۳۹۵ مصوبه‌ای در ارتباط با تشکیل دبیرخانه و کارگروه ملی آموزش ۲۰۳۰ با هدف تهیه برنامه نظارتی و اجرایی داشت.»


به گفته او در این مصوبه آمده است که «کارگروه موظف است برنامه اجرایی و نظارتی تحقق کامل آموزش ۲۰۳۰ را در سطوح ملی و استانی هم سو با اهداف برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اسناد راهبردی توسعه، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهیه کند.»


او افزود: «ارجاع این مصوبه در همان زمان به تمام مراجع صورت گرفت. سپس از سوی این کارگروه و با همکاری متخصصان ارشد آموزش کشور به تدوین چارچوب اقدام «ملی» آموزش ۲۰۳۰ مبتنی بر اسناد بالادستی و منطبق با معیارها و ارزش های اسلامی اقدام شد که حاصل آن یک «پیش نویس اولیه» در این خصوص بود. و نهایی شدن آن قطعا به جمع آوری دیدگاه‌ها و نظرات صاحب نظران و دستگاه های اجرایی ذی ربط موکول شد.»


فرهادی ادامه داد: «همان طور که گفته شد در تصویب چهارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰، سازمان یونسکو از هیچ کشوری درخواست امضا نکرده است. بنابراین با توجه به عدم امضای این چهار چوب هیچ الزامی در قبال این بیانیه به هیچ مرجعی داده نشده است.»


او افزود: علی‌رغم الزام‌آورنبودن چارچوب اقدام آموزش ۲۰۳۰ جمهوری اسلامی ایران، باز هم نسبت به آن اعلام تحفظ رسمی و مکتوب کرده‌ایم و بندهایی از آن را غیرقابل اجرا می‌دانیم.»


وزیر علوم تاکید کرد فرمایشات مقام معظم رهبری همیشه نصب‌العین مسئولان قرار دارد و دغدغه همه ما، رفع دغدغه‌های ایشان است و نقطه قوت نظام، نظارت عالی ایشان بر تمامی روندهاست؛ اما مسئله این است که عده‌ای از این دغدغه سوء‌استفاده تبلیغاتی و از آن به عنوان دستاویزی برای فشار به دولت استفاده می‌کنند.»


فرهادی گفت: «من به ملت فهیم و مومن اطمینان می‌دهم دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران در برابر هرگونه اقدامی که خلاف ارزش‌ها و موازین دینی، انقلابی، و اسناد بالادستی باشد ذره‌ای کوتاه نمی‌آید و حافظ دستاوردهایی است که با خون شهدا به دست آمده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر