صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۹ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
با اتمام 8 پروژه در سال 95؛

تولید نفت و گاز در مناطق مرکزی پایدار تر شد

سال گذشته تعداد هشت پروژه  از جمله  پروژه های احداث مرکز تفکیک دانان و احداث خط لوله ارسال گاز 12 اینچ به طول 50  کیلومتر ،احداث خط لوله 16 اینچ به طول تقریبی 64 کیلومتر جهت انتقال نفت میدان آذر ، احداث مرکز تفکیک هما – شانول، مرکز تفکیک خیرگو ، احداث ایستگاه ارسال و دریافت توپک خط لوله 42  اینچ دالان به مارون و احداث BANK D میدان چشمه خوش توسط مدیریت مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران به اتمام رسید.
کد خبر : 179470

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، شهریار آقایی نسب مدیر مهندسی و ساختمان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران با اعلام این خبر و در توضیح اجمالی پروژه ها اظهار داشت : پروژه احداث مرکز تفکیک دانان و احداث خط لوله ارسال گاز 12 اینچ به طول 50 کیلومتر به منظور افزایش تولید به مقدار 10 هزار بشکه در روز اجرا شده است. ظرفیت فراورش این واحد 25 هزار بشکه در روز است قبل از راه اندازی مرکز تفکیک تولید از میدان دانان حدود هشت هزار بشکه بود و با راه اندازی این میزان به 11 هزار بشکه در روز رسید.


وی در رابطه با احداث خط لوله 16 اینچ به طول تقریبی 60 کیلومتر جهت انتقال نفت میدان آذر اظهار داشت: این پروژه به منظور انتقال نفت میدان آذر احداث خط لوله 16 اینچ به طول 64 کیلومتر طی دو بخش انجام شد و در حال حاضر عملیات احداث آن به اتمام رسیده و راه اندازی شده است .با راه اندازی این خط، نفت تولیدی میدان آذر حداکثر تا ظرفیت 70 هزار بشکه در روز قابل انتقال است.


آقایی درباره احداث مرکز تفکیک هما- شانول(مرکز تفکیک خیرگو ) با استفاده از سیستم لخته گیرخاطرنشان کرد : این پروژه با هدف افزایش راندمان جداسازی و انتقال شامل تهیه کالا و نصب مخزن تحت فشار به همراه پمپ های انتقال مایعات گازی، نصب ادوات برقی، ابزار دقیق و اصلاح سیستم کنترل DOS بوده و در سال 95 تکمیل، راه اندازی و در مدار تولید قرارگرفته است.همچنین با راه اندازی این مرکز جداسازی میعانات گازی از آب به صورت کامل انجام می شود و سبب افزایش تقریبی یک هزار بشکه ای مایعات گازی و همچنین جلوگیری از آلودگی محیط زیست شده است.


آقایی درباره احداث ایستگاه ارسال و دریافت توپک خط لوله 42 اینچ دالان به مارون تصریح کرد : خط لوله 42 اینچ میدان دالان به مارون به طول 320 کیلومتر که قبلا احداث شده ، به دلیل طول خط لوله یادشده امکان توپک رانی در آن میسر نبود که با احداث این ایستگاه شرایط لازم برای توپک رانی و پایش وضعیت داخلی لوله فراهم می شود.


بر اساس این گزارش احداث BANK D میدان چشمه خوش به منظور فرآورش نفت شیرین تولیدی از میدان پایدار غرب در دستور کار قرار گرفت و با توسعه آن ظرفیت فراورش از این میدان از 10 هزار بشکه در روز به 35 هزار بشکه ارتقاء می یابد همچنین ظرفیت انتقال نفت به میزان 55 هزار بشکه در روز از محل مرکز بهره برداری چشمه خوش قابل دستیابی است.


این گزارش می افزاید : احداث سه حلقه چاه و خط لوله انتقال نفت دالپری به طول تقریبی 30 کیلومتر خط لوله اصلی انتقال و 15 کیلومتر خط لوله جریانی سه حلقه چاه در راستای انتقال نفت میدان دالپری با حداکثر ظرفیت صورت گرفته است.با تکمیل این پروژه میزان تولید نفت میدان دالپری حدود سه هزار بشکه افزایش یافته است.به علت محدودیت انتقال نفت در خط لوله اصلی موجود از ماده DRA استفاده می شد که هزینه روزانه 15 میلیون تومان تخمین زده می شود و با راه اندازی این خط لوله جدید ، ماهانه 450 میلیون تومان صرفه جویی به دنبال دارد.


همچنین پکیج تصفیه پساب واحد نمکزدایی دهلران با ظرفیت 114 مترمکعب در ساعت ، طراحی و ساخته شده که هم اکنون در سرویس عملیاتی قرار دارد.


شایان ذکر است : سیستم آب آتش نشانی پروژه توسعه واحد بهره برداری چشمه خوش به منظور تامین آب آتش نشانی و اطفاء حریق واحد های بهره برداری، نمکزدایی، ایستگاه تقویت فشار و تزریق گازهای همراه چشمه خوش به مرحله اجرا رسید و ایستگاه آتش نشانی با حجم مخزن بیش از شش هزار متر مکعب ساخته شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر