صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۳ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

مقصر افت شاخص بورس کیست؟

کاهش‌های پی در پی شاخص کل بورس آن قدر دامنه‌دار شد که در نهایت به اعتراض نمایان سهامداران و واکنش فوری وزیر اقتصاد در الزام چند بانک به تزریق پول در بازار سرمایه منجر شد.
کد خبر : 17825

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، این افت و خیزها تا جایی پیش رفت که حالا وزیر اقتصاد باید برای پاسخ به سوالات نمایندگان در این باره به مجلس برود.


این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان علت کاهش‌های اخیر شاخص بازار بورس به سیاست‌های یکی دو سال گذشته بازمی‌گردد. برخی آن را ناشی از سیاست‌های انقباضی دولت و برخی دیگر آن را به تصمیمات اخذه شده از سوی مجلس در سال گذشته ارتباط می‌دهند.


در همین بار یک کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه افت شاخص بازار بورس از سال گذشته آغاز شد و مربوط به زمان حاضر نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی در سال گذشته تصمیماتی درباره بهره مالکانه، کیفی‌سازی پالایشگاه‌ها و قیمت گاز گرفت که این تصمیمات 3 عامل اصلی برای افت بازار بورس شدند.


علی‌رضا عسگری‌ مارانی افزود: حاصل نشدن انتظارات از روش‌های عرضه اولیه اخیر، عرضه سهام از سوی اشخاص حقوقی به علت نیاز به نقدینگی، کاهش نیافتن نرخ سود بانکی بر اساس کاهش نرخ تورم و عدم تحقق انتظارات مردم از این بخش از دیگر دلایل نوظهور برای افت شدید شاخص بورس هستند.








باید بپذیریم که حال بخش کلان اقتصاد کشور خوب نیست و این امر در بازار بورس نمایان شده است

وی تصریح کرد: مردم انتظار داشتند با کاهش نرخ تورم سود بانکی بیش از 2 درصد کاهش یابد، اما نه تنها این امر محقق نشد بلکه به روایتی همان 2 درصد هم عملی نشده است.


عسگری‌مارانی با تاکید بر اینکه سیاست‌های دولت ظاهرا در حمایت از سرمایه، تولید و اشتغال است، ادامه داد: این در حالی است که این سیاست‌ها در واقع با مشکل مواجه هستند و علاوه بر کاهش قیمت محصولات، کسی تمایل به خرید آنها ندارد و این امر بر مشکلات تولید دامن می‌زند.


بورس، آیینه تمام نمای اقتصاد


وی با بیان اینکه باید با افزایش تولید و کمک به صنعت و اشتغال باید وضعیت فعلی بازار را بهبود بخشید، اظهار کرد: از طرفی دولت نیز برای رفع مشکلات خود در پی کاهش قیمت نفت، فشار بر روی بنگاه‌ها را بیشتر کرده و اجازه افزایش قیمت را به آنها نمی‌دهد.


این کارشناس بازار بورس با تاکید بر اینکه بورس آیینه تمام‌نمای اقتصاد است، اضافه کرد: مسلما زمانی که با تصویری زشت مقابل آینه بایستیم، همان تصویر را نیز خواهیم دید و باید بپذیریم که حال بخش کلان اقتصاد کشور خوب نیست و این امر در بازار بورس نمایان شده است.


عسگری‌مارانی درباره الزام هدایت سرمایه‌های 5 بانک به بازار بورس عنوان کرد: در حال حاضر سرمایه این 5 بانک در بازار بورس قرار دارد اما قیمت آنها با افت شدید شاخص همگام نبود و در واقع بانک با این اقدام در واقع از ثروت خود دفاع کرده است.


وی با تاکید بر اینکه سرمایه بانک سپه به عنوان صاحبان اصلی کارگزاری‌های امید، گل‌گهر و چادرملو به علت کاهش بهره مالکانه نسبت به سال گذشته نصف شد، خاطرنشان کرد: اگرچه بانک صادرات اخیرا میزان سرمایه خود در این بازار را کاهش داده است، اما سایر بانک‌ها مانند بانک ملی از سهامدران اصلی پتروشیمی شازند، فولاد مبارکه و یا بانک‌های تجارت و ملت از سهامداران اصلی صنایع مس، پتروشیمی و فولاد مبارکه هستند.


قبلا کسی دلهره نداشت


یک کارشناس دیگر بازار بورس در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با تاکید بر اینکه افت شدید بازار بورس به عدم مدیریت صحیح فضای آن در دو سه سال اخیر باز می‌گردد، گفت: زمانی که شاخص این بازار به صورت بی‌رویه افزایش می‌یافت، نه تنها کسی نسبت به این امر هشدار نداد بلکه دلهره‌ای هم نداشت.


شاهین شایان‌آرانی افزود: این در حالی است که رشد 130 درصدی شاخص سال گذشته در فضای تورمی 35 درصدی و تلاطم ارزشی یقینا بدون منطق، بی پشتوانه و عجیب بود و به همین دلیل نیز نمی‌توانست پایدار بماند.


وی تصریح کرد: به عقیده من در حال حاضر بازار اصلاح شده و به سمت ارزش‌های معقول و منطقی حرکت می‌کند. هر چند که تحت تاثیر فضای مذاکرات هم قرار دارد، اما با این حال بازار بورس به سمت اعداد واقعی متناسب با فضای اقتصادی کشور پیش می‌رود.


وقت مناسب خرید سهام فرا رسیده است


شایان‌آرانی اظهار کرد: در حال حاضر زمان مناسب برای خرید سهام در بازار بورس فرا رسیده است، اما خریداران باید این اقدام را با رویکرد درازمدت مدنظر قرار داده و به فکر واکنش‌های لحظه‌ای و سفته بازی نباشند.








هر چند بازار تحت تاثیر فضای مذاکرات هم قرار دارد، اما با این حال به سمت اعداد واقعی متناسب با فضای اقتصادی کشور پیش می‌رود

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بازار بورس چه در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و چه در زمان باقی ماندن آنها، مسیر واقعی خود را پیدا می‌کند چرا که این بازار در حال نزدیک شدن به قیمت کف خود است. هرچند که امکان دارد شاخص کمی بیش از وضع حاضر هم کاهش یابد.


وی با بیان اینکه حمایت 5 بانک از بورس با آوردن سرمایه‌های خود به این بازار می تواند وضعیت فعلی را به صورت مقطعی بهبود بخشد، اضافه کرد: در حال حاضر بانک‌ها این اقدام را از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری تحت نظر خود انجام می‌دهند که این اقدام آن در قالب مقررات می‌تواند بازار بورس را کمی متعادل کند.


شایان‌آرانی با تاکید بر اینکه این بانک‌ها دولتی بوده و سهامشان متعلق به دولت است، خاطر نشان کرد: در این صورت مدیران عامل بانک‌ها با در نظر گرفتن تحت مالکیت بودن وزارت اقتصاد و دارایی برای حمایت از بازار با شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود هماهنگ می‌کنند تا در صورت زیان هم در این بازار بمانند.


اقدامات دستوری، شاخص را نزولی کرد


یک کارشناس دیگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه افت شاخص بازار بورس را باید در اقدامات دستوری 20 ماهه گذشته برای این بازار ریشه‌یابی کرد، گفت: در این زمان که بازار به شدت هیجانی شده بود، دستوری مانند تشکیل صندوق‌های توسعه که سازمان بورس نیز امور اجرایی آن را به دست گرفت، وضعیت این بازار را بدتر از گذشته کرد و رفته رفته سرمایه‌ها از بورس به سمت بازارهای دیگر روانه شدند.








ورود سرمایه‌های بانک‌ها به بازار بوس می‌تواند التیام کوتاه مدتی برای بازار مواجه شده با کمبود نقدینگی باشد

مجید محمدعلیزاده‌ با تاکید بر اینکه کاهش سرمایه در پی این سیاست‌ها موجب افت و خیز شدید بازار بورس شد، افزود: در حال حاضر سهامداران می‌دانند که بازار بورس رونق چندانی ندارد و در این میان برخی از تلاطم‌ها و نوسانات لحظه‌ای آن سوء استفاده می‌کنند.


وی با بیان اینکه وضعیت فعلی بازار بورس با چند مسکن و راهکار موقت بهبود نمی‌یابد، تصریح کرد: در پیش گرفتن سیاست‌های انقباضی از سوی دولت موجب افزایش نرخ سودهای بانکی شد و در چنین وضعیتی نیز طبیعی است که سرمایه‌گذراران با منطق و محاسبه پیش بروند و بازار دیگری را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنند.


علیزاده‌ ادامه داد: البته در این میان مسایل سیاسی مربوط به توافقات هسته‌ای با گروه 1+5 نیز تاثیر زیادی بر حوزه اقتصاد کشور داشت و در مجموع سرمایه‌گذار اطمینان خود را با بورس که همواره بازاری آرام و بدون ریسک تلقی می‌شود، از دست داد.


وی با بیان اینکه ورود سرمایه‌های بانک‌ها به بازار بوس می‌تواند التیام کوتاه مدتی برای بازار مواجه شده با کمبود نقدینگی باشد، اظهار کرد: بانک‌ها در گذشته مصوبه‌ای برای جلوگیری از ورود سرمایه‌شان با بازار بورس داشتند که در صورت تصویب آن از سوی مجلس باید برای لغو آن نیز نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری کنند.


علیزاده‌ خاطر نشان کرد: بانک مرکزی باید در این باره با احتیاط وارد عمل شود تا این اقدام تخلفی برای این بانک نباشد.


گزارش از سهیلا گلی زاده


انتهای پیام/

ارسال نظر