صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

برگزاری نشست تخصصی قرآن و عبودیت در واحد تهران مرکزی

استاد دروس عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: «عبودیت از رسالت هم بالاتر است زیرا با عبودیت انسان از خلق منصرف شده و به سوی خالق متوجه می‌شود ولی در رسالت پیامبر (ص) از خالق به سوی خلق منصرف می‌شود همچنین امور عبد را خداوند اصلاح می‌کند در حالی که رسول باید امور مردم را اصلاح کند.»
کد خبر : 178069

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، احمد برومند در نشست تخصصی قرآن و عبودیت که به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی برگزار شد، با توجه به مفهوم عبادت و عبودیت که شامل خضوع یا نهایت خضوع، اطاعت و فرمان برداری، تاله (پرستش همراه تقدیس) می‌شود، اظهار کرد: «مفهوم اصلی عبادت خضوع و خشوع همراه با نوعی تقدس واعتقاد به خداوند است و اگر خضوع همراه با پرستش نباشد مثلا در برابر انسانی خضوع کند مصداق ادب و احترام است نه عبادت. »


این مدرس واحد تهران مرکزی ادامه داد:‌ «واژه عبودیت نیز همان معانی عبادت را دارد با این تفاوت که لفظ عبادت در مورد خدا به کار می رود و لفظ عبودیت در مورد انسان. عبادت از مقوله فعل و عمل است که انسان برای رسیدن به خدا انجام می دهد اما عبودیت «صفت» است که انسان به آن متصف می شود. »


وی خاطرنشان کرد: «عبودیت به معنای بندگی، بردگی و مملوکیت و... است که اگر به خدا انتساب پیدا کند عباد الرحمن و اگر به غیر خدا باشد عبید الدنیا است و می توان گفت عبادت لازمه عبودیت است و از آن قابل تفکیک نیست. »


برومند گفت: «عبادت و عبودیت در ادیان الهی جایگاه مهم و اساسی دارد و جزء تفکیک ناپذیر مذهب است. همانطور که توحید رکن دین در وجه سلوکی آن است، در واقع دین حقیقی بدون عبادت و پرستش وجود ندارد. مهمترین مسئله اساسی دعوت همه پیامبران گسترش عبودیت در میان مردم و پرهیز آنان از عبادت غیر خداست. به راستی در میان هر امتی پیامبری برانگیختیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت بپرهیزید. »


وی گفت : «از آنجا که عبادت عملی اختیاری است و هرکار اختیاری انگیزه‌ای می‌خواهد می‌توان انگیزه‌های عبادت خداوند را در سه مورد بیان کرد عبادت به امید بهشت، عبادت از ترس جهنم و عبادت خداوند از این جهت که خداوند شایسته عبادت است عبادت آزادگان و تنها بندگان مخلص خداوند به این مرحله از معرفت می رسند آنان حتی اگر خداوند بهشت و جهنم را هم نمی آفرید باز هم خدا را عبادت می کردند.»


مدرس واحد تهران مرکزی با تشریح «شرح صدر و افزایش ظرفیت روحی» که یکی دیگر از نتایج عبودیت است و باعث می شود مشکلات تحمل پذیر شود و گاهی نشاط و توان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: «قرآن درباره مومنانی که مورد تحدید واقع شده اند می فرماید: آنان نه تنها از تهدید دشمنان نترسیدند که بر ایمانشان افزودند و گفتند: خدا ما را بس است و خدا نیکو حمایت‌گری است و یا لا خوف علیهم و لا هم یحزنون.»


برومند افزود: «انسان دارای دو بعد جسمی و روحی است. همانطور که بدن ما برای زنده ماندن نیاز به یک سری امور حیاتی و مراقبت های ویژه دارد تا سالم و تندرست بماند از جمله (ورزش، غذای مناسب، مکان مناسب و خواب) روح ما هم دقیقا به چنین مراقبت‌هایی احتیاج دارد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر