صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۵ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶

توسعه فروشگاه‌های زنجیره ای در اولویت برنامه‌های اتاق اصناف

رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اتاق اصناف ایران ضرورت کار فروشگاه های زنجیره ای را در اولویت قرار داده اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور، هنوز سهم این فروشگاه ها در نظام توزیع ناچیز است.
کد خبر : 178009

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق اصناف ایران، علی فاضلی با بیان اینکه فروشگاههای زنجیره ای در جایگاه واقعی خودشان قرار نگرفته اند، گفت: با رفع موانع، در آینده تلاش های بیشتری برای افزایش سهم این فروشگاه ها در نظام توزیع انجام خواهد شد.


وی با بیان اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم، افزود: تقاصای بنده در آستانه انتخابات از اصناف این است که شرایط روز جامعه را درک کنند و به دور از همه بداخلاقی ها و حرف های سیاسی ، همه باهم متحد و همدل به پای صندوق های رای بیایند .


فاضلی تاکید کرد: نباید تمام تلاش ها و اقدامات صورت گرفته در ۳۷ سال گذشته در دوران انقلاب اسلامی نادیده گرفته شود و دستاوردهای حاصله، دستخوش حرف های سیاسی شود؛ کارهای عظیمی در ۳۷ سال گذشته انجام شده است. کشور در اوایل پیروزی انقلاب شرایط سخت داشت و لذا توجه داشته باشیم که شرایط و امنیت امروز مرهون تلاش های صورت گرفته است.


وی با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد دشمن به حریم ما نزدیک شود، تاکید کرد: همه با هم در پای صندوق های رای حضور خواهیم یافت و اینکه چه کسی انتخاب می شود، مهم نیست چرا که قطعا مردم ایران اصلح را انتخاب می کنند و آنچه مهم است حضور صددرصدی مردم در پای صندوق های رای است.


صادقی: سیاست دولت افزایش سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در نظام توزیع است


معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در این همایش گفت: بخش بزرگی از واحدهای صنفی با گسترش فعالیت های فروشگاهای زنجیره ای دچار چالش شده اند و ما نمی توانیم نسبت به وضعیت این واحدها غافل باشیم ؛ باید این چالش ها را به حداقل برسانیم .


یداله صادقی افزود: اصناف بخش بزرگی از اقتصاد کشور هستند که به صورت سنتی فعالیت می کنند و نقش زیادی را در نظام توزیع کشور دارند. بیش از ۳ میلیون واحد صنفی در کشور داریم که


اشتغالزایی بالایی دارند ؛ باید برای رفع چالش های موجود راهکارهایی ارائه شود که این واحدها متضرر نشوند.


وی ادامه داد: باید تسهیلات مناسب در اختیار این واحدها قرار بگیرد تا واحدهای صنفی هم بتوانند شرایط خود را با تکنولوژی های روز همراه کنند و کسب و کار خود را توسعه دهند.


صادقی همچنین از روسای اتحادیه های فروشگاه های زنجیره ای خواست در صورت صدور مجوز برای شهرستانها ابتدا هماهنگی های لازم با اتاق های اصناف شهرستانها صورت بگیرد و از نظرات کارشناسی آنها برای احداث فروشگاههای زنجیره ای استفاده شود.


معاون وزیر صنعت با بیان اینکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای ، بهره‌وری در نظام توزیع را افزایش می دهد، گفت: رویکرد دولت این است که سهم این فروشگاه‌ها در نظام توزیع افزایش یابد که سند توسعه آن در حال تدوین است.


وی با اشاره به اینکه از نظر دولت، کاهش قیمت کالا یکی از رئوس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، افزود: نظام توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله بین تولیدکننده و عرضه‌کننده را کاهش داده و هزینه‌ها را به حداقل و حد معقول می‌رساند.


صادقی با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار خرده‌فروش در سطح کشور وجود دارد، گفت: نظام توزیع موجود، بهره‌وری کمتری نسبت به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارد و با قیمت بیشتری کالا را عرضه می‌کند، در حالی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با ۱۰ تا ۱۵ درصد کمتر کالا را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند.


معاون وزیر صنعت با بیان اینکه اگرچه این نظام نابهره‌ور است، اما اشتغال دارد و اگر میانگین شغلی هر واحد صنفی را ۲.۵ نفر محاسبه کنیم، اکنون ۳ میلیون نفر در واحدهای صنفی اشتغال دارند که هیچ دولتی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌اعتنا باشد.


وی یکی از اهداف دولت در نوین‌سازی شبکه‌های توزیع را شفافیت اطلاعاتی دانست و با اشاره به اینکه توسعه فروشگاه های زنجیره ای به نفع تولیدکننده ، مصرف‌کننده و همه ذینفعان است، گفت:


شرایط اقتصادی کشور باید در کل به شفافیت برسد، تا همه اجزا آن قبول کنند که افشای اطلاعات برای آنها خطر نیست و آن را انجام دهند.


رئیس اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای کشور هم در نخستین همایش اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای که در اتاق اصناف تهران برگزار شد، گفت: برای تشکیل اتحادیه فروشگاههای زنجیره ای در کشور که برای نخستین بار در کشور رقم خورد، تلاش های زیادی صورت گرفت .


امیرخسرو فخریان افزود: در شروع کار با موانع و مشکلات زیادی همراه بودیم و تمامی ضوابط و آیین نامه های اتحادیه از ابتدا نگارش شد و توسعه راهبردی فروشگاههای زنجیره ای کشور در دستور کار این اتحادیه قرار گرفته است‌.


وی ادامه داد: در سال های گذشته تمام فعالیت های مربوط به فروشگاهای زنجیره ای در اتاق اصناف تهران انجام می شد که به دلیل وسعت کار ، ضرورت تشکیل اتحادیه کشوری در دستور کار قرار گرفت. تدوین سند راهبردی توسعه فروشگاه های زنجیره ای از اهمیت بالایی برخوردار است و به دنبال ارایه این سند هستیم.


فخریان با بیان عملکرد یک ساله انحادیه فروشگاهاای زنجیره ای افزود: در یک سال گذشته توسعه و نوسازی زیرساخت های فروشگاهای زنجیره ای در دستور کار قرار گرفته و به دنبال توسعه دانش بنیان و گسترش روابط خارجی هستیم .


وی با اشاره به اینکه توسعه متوازن و پایدار در افق برنامه های اتحادیه است، گفت: این اتحادیه ۲ هزار و ۴۵۰ شعبه در کشور دارد که شامل یک میلیون مترمربع زیربنای فضای فروشگاه های زنجیره ای می شود.


فخریان افزود: الگوسازی مناسب در جهت ترویج فرهنگ مصرف کالای داخلی صورت گرفته و شناسایی مشکلات موجود به منظور حمایت از اعضا و همچنین بررسی مشکلات و پیدا کردن راهکارها در کمیسیون های تخصصی شکل می گیرد.


وی ادامه داد: تاکنون جلسات زیادی با مسئولان ذیربط دولت و اتاق اصناف ایران داشته ایم و برای حل مسایل این حوزه و رسیدن به الگوی مناسب و تنظیم بازار تلاش خواهیم کرد‌.


فخریان اظهار کرد: در دیگر کشورهای جهان مبادرت به فروش۴۰ درصد کالای وارداتی می کنند اما ما این ویژگی را داریم که تنها ۱۰ درصد کالای وارداتی را در فروشگاههای زنجیره ای توزیع می کنیم .


وی افزود : پیش بینی شده که در افق سال ۳۵ ۲۰ رشد بازار خرده فروشی ایران از ۱۲۸ به ۴۰۰ میلیارد دلار برسد و سهم فروشگاهای زنجیره ای از یک چهارم به یک سوم ارتقا یابد.


وی گفت: حضور در بازارهای بین المللی و اقتصاد دانش بنیان دیگر برنامه اتحادیه است و راه را برای ورود سرمایه گذاران خارجی مهیا خواهیم کرد.


وی افزود: تشویق و هدایت سرمایه های خرد و سرگردان به سمت دریافت نمایندگی و شناسایی و اعلام نیاز کسب و کار فروشگاههای زنجیره ای به مجموعه های تولیدی و خدماتی کشور با هدف توسعه صنایع داخلی و افزایش ظرفیت کسب و کار صورت گرفته است.


فخریان اظهار کرد: برگزاری نمایشگاهای تخصصی با هدف شناخت صنعت و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری و فراهم ساختن شرایط حضور در نمایشگاه های تخصصی خارجی با هدف شناخت تغییرات و پیشرفت های صنعت و بهره مندی از فرصت های سرمایه گذاری از دیگر برنامه های اتحادیه است.


انتهای پیام/

ارسال نظر