صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

روایت هنرمندان رومانیایی و ایرانی از سمپوزیوم مجسمه‌سازی

آنا ماریا نگارا مجسمه‌ساز رومانی رومانیایی و بیژن غنچه‌پور، هنرمند مجسمه‌ساز حاضر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران از این رویداد هنری گفتند.
کد خبر : 177213

به گزارش گروه فرهنگی آنا از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، آنا ماریا نگارا، هنرمند رومانی، درباره اثر «تحول بشری» در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران،گفت: در این اثر بیش از هر چیزی تکامل انسان مد نظر من بوده است در واقع قصدم این است که در اثرم به این مفهوم که رشد انسان به چه صورت است، بپردازم و سوالاتی را مطرح کنم.


وی افزود: من سعی کردم که در اثر «تحول بشری» به این مساله بپردازم که آیا انسان از رشد توقف پیدا می‌کند یا نه؟


این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: طرح سوالاتی نظیر اینکه: آیا انسان بدون مبارزه و تلاش به رشد دست می‌یابد یا نه؟ هدف اصلی اثر من است. در واقع سعی کردم در این اثر بیان کنم که انسان بدون مبارزه در میان دین، فلسفه و علم نیز می‌تواند رشد کند، زیرا در این اثر من به دنبال مفهومی هستم که در آن مجموعه‌ای تلفیقی از علم، مذهب و فلسفه دنبال می‌شود تا نشان دهم که رشد در سایه این اتفاقات رخ می‌دهد.



نگارا درباره فرم‌های اجرای این اثر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران اظهار کرد: شکل ظاهری این اثر نظیر یک گل است که در دل آن خورشید می‌تابد. در واقع مد نظرم این است که اثر در نقطه‌ای قرار گیرد که خورشید از پشت آن بتواند تابش داشته باشد زیرا نوری که از دل این اثر به بیرون می‌تابد در ارائه مفهوم آن موثر است.


وی افزود: آنچه مدنظرم است، شکوفایی نور خورشید از درون این گردونه است، زیرا قصد دارم با این روند شکوفایی بشری را به تصویر بکشم. در حقیقت با خورشید در این اثر نوعی منشور در دل آن ایجاد می‌شود که شکوفایی و تحول بشری را یادآوری می‌کند.


این هنرمند رومانیایی هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران را یکی از بهترین رویدادها در سطح دنیا دانست و گفت: من سمپوزیوم تهران را، صادقانه یکی از بهترین‌ها در سطح دنیا می‌دانم زیرا مدیریت آن بسیار عالی است.


نگارا تصریح کرد: در واقع همیشه آرزوی من این بوده که به یک سمپوزیوم با مدیریت عالی بروم لذا فکر می‌کنم که اکنون آرزو و رویای من محقق شده است زیرا در سمپوزیوم تهران امکانات و نظم واقعا به درستی اجرا شده است و من از آن لذت می‌برم.


وی فضای سمپوزیوم تهران را دوستانه خواند و بیان کرد: تا این لحظه فضای دوستانه خوبی بر سمپوزیوم حاکم است و همه چیز برای من عالی بوده است. به همین خاطر فکر می‌کنم که آثار بسیار خوبی را در انتهای این رویداد شاهد باشیم.


این هنرمند مجسمه‌ساز ادامه داد: به نظر من هنرمندان ایرانی بسیار خوب هستند، ضمن اینکه فوق‌العاده دوستانه برخورد می‌کنند. معتقدم که مردم ایران خوب و دلپذیر هستند و من به دستیارم که یک دانشجوی ایرانی است افتخار می‌کنم.


نگارا افزود: به نظر من سطح آثار هنرمندان دیگر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران خوب است و نتیجه نسبتا قابل توجهی را به دنبال دارد.


وی اجرای بخش دانشجویی را در سمپوزیوم تهران مثبت خواند و در این باره گفت: من استاد دانشگاه هستم و نقاشی تدریس می‌کنم. به همین خاطر معتقدم که حضور دانشجویان در کنار هنرمندان حرفه‌ای بسیار خوب است، زیرا سبب می‌شود که این گروه تجربه و دانش لازم را به دست آورند و ما می‌توانیم اشتباهات آنها را جبران کنیم اما به صورت کلی این باعث خرسندی من است که کسی چیزی از من بیاموزد.


این هنرمند فضای ایران را بسیار صمیمی خواند و اظهار کرد: من احساس می‌کنم که ایران خانه من است زیرا بسیار در آن احساس راحتی می‌کنم البته این اولین باری است که من به تهران آمده‌ام و در سمپوزیوم این بخش حضور دارم اما تا این لحظه همه چیز برای من بسیار خوب بوده است لذا بسیار خوشحالم که در تهران هستم زیرا احساس می‌کنم بودن در اینجا تجربه خوبی برای من می‌شود به همین خاطر نیز بسیار هیجان زده‌ام.


نگارا تاکید کرد: بسیار دوست دارم که در ایران گردش داشته باشم تا بتوانم مساجد، موزه‌ها و ... را ببینم و بیشتر با سنت‌ها و مذهب ایران آشنا شوم تا بتوانم فرهنگ این کشور را درک کنم. این امر باعث می‌شود که حتی مسافرتم را به تعویق بیاندازم و بیشتر در ایران بمانم.


بیژن غنچه‌‌پور: تنوع آثار سمپوزیوم تهران قابل تقدیر است


بیژن غنچه‌پور، هنرمند مجسمه‌ساز حاضر در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، روند این رویداد را رو به رشد خواند و گفت: این دومین بار است که من در سمپوزیوم تهران حضور دارم و معتقدم که سمپوزیوم تهران یک اتفاق خوب است؛ زیرا اگر بخواهیم این رویداد را با دیگر سمپوزیوم‌ها مقایسه کنیم باید بگویم افراد زیادی در این عرصه توانمند شده‌اند و به صورت حرفه‌ای مشغول به کار هستند.


وی افزود: به طور حتم در دوره‌های اول سمپوزیوم تهران، ما این تعداد از هنرمندان حرفه‌ای را نداشتم و واقعا تعداد هنرمندان در بخش سنگ انگشت شمار بودند لذا من معتقدم سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران در رشد این عرصه بسیار موثر عمل کرده است.



این هنرمند مجسمه‌ساز تصریح کرد: به اعتقاد من، اینکه امروز تعداد بالایی از دانشجویان و هنرمندان حرفه‌ای در سمپوزیوم تهران حضور دارند، نتیجه برنامه‌ریزی مسئولان سمپوزیوم تهران و سازمان زیباسازی برای پرورش نسلی در راستای کار با سنگ است که البته موفقیت‌آمیز هم بوده است.


غنچه‌پور در خصوص اجرای اثر «سردیس سهروردی» در هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: یکی از علت‌های انتخاب من شخصیت سهروردی و شیخ اشراق است زیرا من درباره وی مطالعه داشتم و مجذوب این شخصیت هستم لذا دوست داشتم که یادمانی برای این شخصیت بزرگ تاریخی بسازم. البته علت دیگر این بود که سعی کردم روی روال ثابت سمپوزیوم که عمدتا آثار انتزاعی و هندسی هستند، کمی جسارت و ریسک داشته باشم لذا کاری فیگوراتیو در این ابعاد انتخاب کردم.


وی افزود: برای اجرای چنین اثری من سعی کردم که یک پروسه دقیق زمانی را تعیین کنم تا بتوانم طی این مدت زمان کار را اجرا کنم، لذا پروسه را از قبل برای خودم طراحی کردم و بر اساس همان کار را پیش می‌برم به همین خاطر اگر طبق همان روش و متد پیش بروم کمبود زمانی نخواهم داشت.


این هنرمند درباره حضور دانشجویان در سمپوزیوم تهران اظهار کرد:حضور دانشجویان در سمپوزیوم تهران را ایده خوبی می‌دانم. در واقع از آنجایی که من خودم مدرس دانشگاه هستم و شاگردان خود را در این حوزه می‌بینم، معتقدم که این اقدام بسیار موثر است. البته برخی از اساتید نسبت به حضور دانشجویان موضع دارند زیرا معتقدند که آنها از کلاس‌های دانشگاه غافل می‌شوند اما من به شخصه معتقدم که دانشجو در سمپوزیوم چیزی را می‌آموزد که دانشگاه امکانات آموزش آن را ندارد. ضمن اینکه عمده دانشجوهایی که در سمپوزیوم تهران هستند، بهترین‌ها و فعالترین‌ها هستند. در واقع این گروه، کسانی هستند که به موقع کارهای خود را انجام می‌دهند به همین خاطر من نگرانی برای جا ماندن آنها از این بخش ندارم زیرا آنها هنگام بازگشت از سمپوزیوم با انگیزه و انرژی بیشتر و با این احساس که وارد فضای حرفه‌ای شده‌اند، مسئولانه‌تر به کارهای دانشگاه خود می‌پردازند.


غنچه‌پور فضای سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در واقع واژه سمپوزیوم معنا و کیفیت دور همی بودن دارد لذا این بخش مهمتر از محصول تولیدی است؛ زیرا این مجسمه‌ها را می‌توان در کارگاه‌های شخصی نیز ساخت اما سمپوزیوم از نظر من تبادل نظر و ایجاد ارتباطاتی را در پی دارد که مهمترین بخش این رویداد است.


وی ادامه دارد: در طول یک سمپوزیوم، پروسه به اشتراک گذاشتن تجربیات و ارتباطات شکل می‌گیرد که بسیار مهم است کما اینکه افراد بسیاری در سمپوزیوم‌ها هستند که با کشف رابطه‌های تازه موفق شده‌اند، مسیر کار حرفه‌ای‌تری را دنبال کنند و حتی سمپوزیوم به عنوان پلی برای ورود به عرصه بین‌المللی برای آنان عمل کرده است.


این هنرمند مجسمه‌ساز در خصوص تنوع آثار هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: تنوع موجود در سمپوزیوم تهران را باید استقبال کرد، البته بدیهی است که ساختار سمپوزیم دارای محدودیت‌هایی است که اجازه تنوع و تفاوت در آن، از یک حد بیشتری وجود ندارد؛ زیرا یک زمان‌بندی و قالب سنگی مشخص وجود دارد که بر هنرمندان اعمال می‌شود اما قطعا این تنوع به وجود آمده نشانگر نوع رابطه با سنگ و نگاه شخصی و رفتاری است که هر کدام از هنرمندان با سنگ دارند که از نظر من زیباست. در واقع اینکه با این محدودیت زبان و متریال این همه تنوع بیانی را شاهد هستیم، نکته مثبت و قابل تقدیری است.


غنچه‌پور زبان هنر را بین‌المللی خواند و اظهار کرد: سمپوزیوم‌ها ثابت می‌کنند که هنر بیش از اینکه یک کیفیت بومی داشته باشد، یک زبان جهانی و مشترک است که خارج از دستور زبان کلامی ما، می‌تواند با مخاطب رابطه برقرار کند. به این معنا که شاید ما از مکزیک چیزی ندانیم اما کار یک هنرمند مکزیکی را درک می‌کنیم لذا زبان هنر مشترک و جهانی است و این مهمترین پیام سمپوزیوم است.


وی در خصوص ارتباط مخاطب با اثر خود در دل تهران گفت: قطعا وقتی این آثار وارد شهر می‌شوند، رابطه صحبت کردن بین هنرمند، شهروندان و مردم کوچه و بازار از طریق اثر به وجود می‌آید لذا شاید من فرصت این را نداشته باشم که با مردم در جای دیگر صحبت کنم اما این اثر نماینده من است که با مردم سخن می‌گوید و این امر از نظر من یک زیبایی خاصی دارد.


این هنرمند در خصوص اثر اجرایی خود، اظهار کرد: فکر می‌کنم به نسبت بقیه آثار، اثر من به خاطر کیفیت فیگوراتیو و بازنمایانه‌اش قابلیت ارتباط با اقشار بیشتری از مردم را دارد لذا فکر می‌کنم برای مردمی که کمتر با هنرهای انتزاعی آشنایی دارند، این اثر می‌تواند ارتباط بهتری داشته باشد. برای من همیشه دغدغه بوده که اثر من بتواند با توده بیشتری از مردم رابطه برقرار کند. در واقع به نظر من اگر مخاطب حتی سهروردی را نخوانده باشد، می‌تواند کیفیت خاصی از آن را درک کند.


غنچه‌پور ضمن تشکر از مسئولان برگزاری هشتمین سمپوزیم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: باید از تمام دست اندرکاران، مسئولان سازمان زیباسازی و هنرمندانی که همت می‌کنند تا سمپوزیوم پا بگیرد، تشکر کنم.


وی افزود: می‌دانم که سمپوزیوم تهران در حال شناخته‌تر شدن است لذا امیدوارم که تداوم یابد و هر سال بهتر از قبل ادامه داشته باشد تا بتواند تبدیل به یک برند جهانی شود.


لازم به یادآوری است، هشتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران به همت سازمان زیباسازی شهر تهران در برج میلاد در حال برگزاری است و تا 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 10 تا 18 همه روزه میزبان علاقمندان به هنر است.


انتهای پیام/

ارسال نظر