صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۵ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶
در دومین همایش ملی آموزش عالی

وزیر آموزش و پرورش: آموزش یک محتوای درسی در سراسر کشور اشتباه است/ لزوم توجه به نیازهای بومی و منطقه‌ای

دومین همایش ملی آموزش عالی با عنوان سرآمدی آموزش از صبح امروز با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش در تالار علامه امینی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد.
کد خبر : 176852

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فخرالدین دانش‌آشتیانی در این همایش گفت:‌ «آموزش نیازمند تحول و نگرش در عمل است، وقتی بحث توسعه در کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد بیشتر سرمایه‌های فیزیکی مطرح است و بعد سرمایه‌های انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد. در صورتی که این نگرش اشتباه است و باید سرمایه‌های اجتماعی بیش از پیش درک شود تا توسعه اتفاق بیفتد.»


او افزود: «آموزش باکیفیت به سه سرمایه انسانی، اجتماعی و فرهنگی متکی است، امروز دنیا کشوری را در مسیر توسعه قلمداد می‌کند که مشخص شود این کشور چقدر در حوزه آموزش سرمایه‌گذاری کرده است.»


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «اگر بخواهیم روی کیفیت آموزش تاکید کنیم باید ببینیم که چه اهدافی را لازم است دنبال کنیم،‌ هدف برنامه درسی کسب شایستگی‌ها است، باید ببینیم که آموزش چه اندازه این هدف را دنبال می‌کند، آیا با وجود آموزش در کشورمان فارغ‌التحصیلان می‌توانند وارد بازار کار شوند؟ ما نیاز به تغییر نگرش در اهداف برنامه‌های درسی موجود داریم. می‌خواهیم دانش‌آموزی را تربیت کنیم که به توسعه پایدار وفادار بماند. هدف توسعه ایجاد یک زندگی با کیفیت است و ما باید به این سمت حرکت کنیم.»


او به محتوای آموزشی اشاره کرد و گفت:‌ «مشکل ما در این حوزه زیاد است، محتواهای کنونی انگیزه‌های درونی دانش‌آموزان را دنبال نمی‌کند و در آنها میل به یادگیری ایجاد نمی‌کند. آموزش محتوا باید طوری باشد که با مخاطب ارتباط برقرار کند، افزایش حجم از یادگیری عمیق جلوگیری می‌کند.»


او گفت: «اکنون یک محتوای درسی در سراسر کشور آموزش داده می‌شود و متاسفانه به نیازهای بومی و منطقه‌ای توجه نشده است، برای اینکه بتوانیم سرمایه‌های اجتماعی را حفظ کنیم باید محتوای آموزشی برای تقویت خرده فرهنگ‌ها کار کند. باید از تولید محتوای متمرکز دست برداریم و به سوی تولید محتوای بومی و منطقه‌ای پیش برویم.»


دانش‌آشتیانی همچنین خواستار گزینش شایسته‌محور از آموزش و پرورش به آموزش عالی شد و گفت:‌ «آموزش باید از چهاردیواری‌ها خارج شود و به جامعه برود همچنین در ارزشیابی‌ها باید به فرآیند یادگیری و خود ارزیابی توجه شود.»


انتهای پیام/

ارسال نظر