وزیر علوم: برگزاری دورههای مشترک با معتبرترین دانشگاههای دنیا پس از برجام، از موفقیتهای علمی ایران است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد فرهادی در این همایش گفت: «امیدوارم این همایش در سالهای آینده نیز ادامه یابد و زمینه تحقق کامل تعامل، هماهنگی و همبستگی حوزههای سیاستگذاری و اجرایی آموزش و تجلیل و تکریم از سرآمدان عرصه آموزش را فراهم کند.»
او با تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم گفت: «اعلام روزهای سوم تا 12 اردیبهشت، سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم به عنوان دهه سرآمدی آموزش، اهداف مختلفی را دنبال میکند که از جمله آنها میتوان به تعامل و هماهنگی بیشتر بین دستگاههای متولی آموزش، تبیین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه دانشبنیان، خردورز و اخلاقمدار اشاره کرد.»
فرهادی افزود: «نباید فراموش کرد که آموزش از پیشدبستانی تا دانشگاه به عنوان یک پیوستار مطرح است و تعدد دستگاههای متولی آموزش لزوما با این اصل در تعارض نیستند بلکه آنچه در این رابطه اهمیت دارد تعامل و هماهنگی بین دستگاههای اجرایی مذکور است که یکی از اهداف اصلی این همایش را تشکیل میدهد.»
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه گفت: «پیشرفتهای علمی و موفقیتهای کمنظیر جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف مرهون پیشرفتهای آموزشی است، ماموریتگرا کردن زیرنظامهای آموزش عالی و جلوگیری از توسعه کمی بیرویه و نامتوازن اتفاق افتاده در دورههای پیشین، توسعه هدفمند آموزش عالی و کنترل پذیرش در رشتههای فاقد بازار کار، توجه به کیفیت در آموزش عالی، تدوین 300 برنامه جدید و بازنگری 534 برنامه درسی، تعریف دورههای مشترک کارشناسیارشد و دکتری با معتبرترین دانشگاههای دنیا پس از برجام و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی از جمله موفقیتهای علمی جمهوری اسلامی ایران است که در این سالها به وقوع پیوسته است.»
او افزود: «بیتردید مجموعه این موفقیتها را باید در پیشرفتهای آموزشی در سه دهه اخیر جستوجو کرد، اگر چه عنوان سرآمدی آموزشی به ظاهر زمینهای برای نکوداشت آموزش، معلم و دانشآموز و استاد و دانشجو محسوب میشود اما در واقع عرصهای برای گرامیداشت پژوهش و پژوهشگری و تولید علم در جامعه است.»
فرهادی در پایان گفت: «برگزاری همایش سرآمدی آموزش در سالی که از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامیده شده است، تقارن مبارکی را تداعی میکند که محصول آن برآمده از تعامل، هماهنگی و همسویی نهادهای سیاستگذار است. در پرتو این تعامل و همدلی و برداشتن مرزهای تصنعی بین دستگاهی میتوان به استفاده بهینه از منابع موجود دست یافت، برنامههای درسی، سطوح مختلف تحصیلی را بیش از پیش در امتداد و پیوستگی یکدیگر طراحی میکنند.»
سرآمدان آموزش تقدیر شدند
در ادامه این همایش از سرآمدان آموزش در حوزههای وزارت علوم، وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم و وزارت آموزش و پرورش تقدیر شد. دکتر حسین صفایی، دکتر حسن تاجبخش، مرحوم دکتر صادق آیینهوند، دکتر غلامحسین ابراهیم دینانی، دکتر طاهره کاغذچی و مرحوم دکتر مرتضی سهرابی به عنوان سرآمدان وزارت علوم معرفی شدند. همچنین مرحوم دکتر عباس شفیعی، دکتر اسماعیل یزدی، مرحوم دکتر محمد مهدی اصفهانی، دکتر ابراهیم اسفندیاری به عنوان سرآمدان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی انتخاب شدند.
از دکتر رضا داوری اردکانی و دکتر علی شریعتمداری نیز به عنوان سرآمدان فرهنگستان علوم تقدیر شد. در حوزه وزارت آموزش و پرورش نیز مرحوم دکتر غلامحسین شکوهی، دکتر احمد صافی، مرحوم دکتر محمدبهمن بیگی و مرحوم سیده توران میرهادی به عنوان سرآمدان این حوزه معرفی شدند.
انتهای پیام/