صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۹ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
روایت معاونت برنامه‌ریزی از مهمترین چالش‌‎ها و راهبردهای دانشگاه آزاد اسلامی:

دانشگاه آزاد اسلامی جمع اضداد است

معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی نبود توجه جدی به نظام برنامه ریزی و بودجه بندی انسجام یافته مدیریتی جهت بهره مندی از امکانات دانشگاه را یکی از چالش‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد.
کد خبر : 17646

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فریدون رهنمای رودپشتی، معاون برنامه ریزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مهمترین چالش های موجود در این دانشگاه، گفت: با گذشت بیش از 30 سال از فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، این مجموعه آموزش عالی با فراز و فرودهای زیادی روبرو بوده و با نقاط قوت برجسته و چالش هایی نیز همراه بوده است.


شناسایی چالش‌ها برای طراحی نقشه راه دانشگاه


وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی جمع اضداد است؛ از یک طرف دستاوردهای بی نظیری دارد و از سوی دیگر نارسایی ها و نواقص غیر قابل قبول. از این رو در مهرماه 1392 با ورود تیم مدیریتی جدید به دانشگاه و ضرورت تحلیل جامع وضعیت دانشگاه، ابتدا باید چالش های فراروی آن شناسایی می شد تا در طراحی نقشه راه آینده دانشگاه از آن بهره گیریم.


وی در ادامه خاطر نشان کرد: از جمله مهمترین چالش های دانشگاه بر پایه این بررسی و تحلیل وضعیت می توان به عدم توسعه کیفی کامل دانشگاه متناسب با توسعه کمی آن در طول دوران فعالیت، بدهی بیش از 2هزار میلیارد تومانی، پراکندگی و عدم انسجام واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور، وجود بیش از 235 واحد دانشگاهی زیان ده، عدم تحقق کامل اهداف برنامه های مصوب هیأت موسس و هیأت امنای دانشگاه، وجود پرونده های حقوقی متعدد در حوزه های عمرانی، مالکیتی، اداری، اساتید و کارکنان و عدم تناسب بین توسعه کمی دانشگاه با توسعه کیفی و نسبت هرم هیأت علمی اشاره کرد.


دکتر رهنما همچنین عدم توجه جدی به نظام برنامه ریزی و بودجه بندی انسجام یافته مدیریتی جهت بهره مندی از امکانات دانشگاه را یکی دیگر از چالش های اصلی دانشگاه برشمرد و افزود: نبود تعامل اجرایی و مدیریتی منسجم با وزارت های «علوم، تحقیقات و فناوری» و «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» در تصویب رشته ها، جذب اساتید و همچنین عدم بهره مندی از ظرفیت ملی مصوب در بخش آموزش عالی، به کارگیری نیروی انسانی فاقد مجوز و کارکنان مازاد، وجود رشته های آموزشی اجرا شده در دانشگاه که در شورای گسترش وزارت علوم مصوب نشده بود از دیگر مواردی است که باید برای رفع آن برنامه ریزی شود.


چالش‌های حوزه فرهنگی و اداری-مالی


معاون برنامه ریزی دانشگاه در ادامه به چالش های پیش روی حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: منحصر دانستن امور فرهنگی به پر کردن اوقات فراغت و غفلت از جایگاه اصلی فرهنگی، برنامه گریزی و عدم توجه به اجرای بخشنامه های حوزه فرهنگی اجتماعی در واحدهای دانشگاهی، نبود جذابیت های لازم در حوزه فرهنگی اجتماعی برای ورود نیروهای توانمند هیأت علمی به این حوزه از عمده ترین چالش های این حوزه به شمار می رود.


دکتر رهنما همچنین به مشکلات دانشگاه در حوزه اداری-مالی پرداخت و گفت: عدم انضباط مالی و شناسایی حساب های معوق حقیقی و حقوقی در تراز مالی دانشگاه، کمبود منابع مالی با توجه به هزینه های اداری و اجرایی دانشگاه که همه درآمدهای دانشگاه را جذب می کرد، عدم وجود منابع مالی جهت ارتقاء کیفیت در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فناوری، وابستگی بیش از 99درصد منابع درآمدی دانشگاه به شهریه، عدم اجرای مقررات و آیین نامه مالی و معاملات دانشگاه و اقدامات خلاف مقررات در صدور مدرک تحصیلی و بروز فساد مالی و اداری در بعضی واحدها و تفاوت فاحش در میزان حقوق اساتید و کارکنان دانشگاه در مقایسه با دانشگاه های دولتی که موجب افزایش تقاضای خروج نیروهای کیفی دانشگاه شد از عمده ترین مشکلات موجود در این حوزه است.


راهبردهای مدیریت دانشگاه آزاد برای حل چالش‌ها


دکتر رهنما در ادامه به راهبردهای مصوب مدیریت جدید برای حل این چالش ها اشاره کرد و گفت: با توجه به چالش های شناسایی شده، بررسی و بازنگری مجدد سیاست های گذشته و برنامه های مصوب، ضرورت داشت که بر این اساس مهمترین سیاست ها مبتنی بر اصل توسعه دانش، ارزیابی مستمر، تعالی و ارتقاء کیفیت پایدار و نهادینه کردن فرهنگ همراه با اقتصاد آموزش مورد توجه قرار گیرد.


وی در تشریح این راهبردها اظهار داشت: توقف توسعه کمی واحدها و مراکز دانشگاهی، جذب هیأت علمی با کیفیت در سطح دکتری تخصصی، ساماندهی واحدهای دانشگاهی پراکنده از جمله مراکز و همچنین پردیس های علوم و تحقیقات و واحدهای بین الملل و برون مرزی دانشگاه، توسعه تحصیلات تکمیلی به صورت متوازن در سراسر کشور، کاهش زیان دهی واحدهای دانشگاهی در طی دو برنامه کوتاه مدت و بلندمدت و عدم جذب کارکنان جدید و ساماندهی کارکنان مازاد واحدهای دانشگاهی و دانشگاه از این جمله راهبردهای طراحی شده به شمار می رود.


معاون برنامه ریزی دانشگاه همچنین توسعه فعالیت های پژوهشی و فناوری نظیر تأسیس شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد، توسعه کمی و کیفی حوزه علوم پزشکی و بازمهندسی فعالیت ها، توسعه کمی و کیفی حوزه فرهنگی، اجتماعی با تأکید بر اجرای طرح های فرهنگی ماندگار، تمرکز بر اتمام طرح های عمرانی نیمه تمام، تنوع بخشی به منابع درآمدی دانشگاه از طریق طرح های اقتصادی دانش بنیان و سرمایه گذاری، انضباط مالی از طریق ایجاد نظام برنامه ریزی و بودجه بندی، ارزیابی مستمر عملکرد و ترسیم مسیر تعالی سازمانی را از جمله راهبردهای مصوب دانست.


انتهای پیام/

ارسال نظر