صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۰ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶

تحقق 81.5 درصدی دریافت مالیات بر ارزش افزوده

درآمد پیش بینی شده از محل مالیات بر ارزش افزوده در 11 ماهه سال 95،‌ تا 81.5 درصد تحقق پیدا کرده است که نشان از همراهی و مشارکت مردم در این زمینه دارد.
کد خبر : 175940

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، مالیات بر ارزش افزوده چند سالی است که به کلمات اقتصادی رایج کشور افزوده شده و به عنوان یکی از روش های مالیاتی مطرح است.


مالیات بر ارزش افزوده در واقع مالیات از مراحل تکمیل کالا و افزایش ارزش آن کالا به شمار می رود که در آخرین حلقه فروش از مشتری گرفته شده و در بازه‌های سه ماهه به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود.


این روش مالیات‌گیری که چند دهه است در کشورهای پیشرفته در حال اجراست کمی دیرتر وارد اقتصاد ایران شد و در گام های نخست مقاومت برخی از اصناف را نیز به دنبال داشت اما به مرور زمان سازگاری با این روش بیشتر شده است.


نرخ مالیات بر ارزش افزوده، هرساله از سوی دولت مشخص می شود. این نرخ، درصدی از مبلغ خالص صورتحساب فروش کالا یا خدمات است.


فروشنده کالا یا خدمات، هنگام فروش، علاوه بر بهای کالا یا خدماتی که ارائه می دهد، مالیات ارزش افزوده را نیز از خریدار دریافت می کند.


در حال حاضر، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر اساس خود اظهاری است. مودیان می بایست در پایان هر سه ماه، فرم اظهارنامه خود را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده به آدرسwww.evat.ir ثبت کنند.


قبوض مربوط به پرداخت مالیات از طریق این وب سایت صادر و پرداخت مالیات به صورت الکترونیکی انجام شده و پس از پرداخت مالیات بصورت اتوماتیک اظهارنامه تایید نهایی می شود.


در سال های ابتدایی اجرای طرح،‌ درآمد این گونه از مالیات زیاد نبود و تحقق برنامه های سالیانه نیز به سختی صورت می گرفت. اما اکنون این مالیات در بین اصناف و مصرف کنندگان پذیرفته شده و مالیات بر ارزش افزوده به عنوان یک درآ»د پایدار برای دولت به شمار می رود.


در همین زمینه برای سال 95،‌دولت مصوب کرد تا 248.6 هزار میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده کسب درآمد کند.


بر اساس آمار اعلام شده،‌تا پایان بهمن ماه سال گذشته،‌ دولت یازدهم توانست 186.5 هزار میلیارد ریال آن را محقق کند و این در حالی است که در 11 ماهه سال 94،‌ رقم 180.4 هزار میلیارد ریال از این محل عاید دولت شده بود. با مقایسه ای ساده بین این آمارها مشخص می شود که درآمد دولت از محل مالیات بر ارزش افزوده تا پایان بهمن ماه سال 95،‌رشدی 3.4 درصدی را نشان می دهد.


همچنین برنامه مصوب برای درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در 11 ماهه سال گذشته، 228.8 هزار میلیارد ریال بوده که با توجه به درآمد بدست آمده می توان گفت 81.561 درصد از برنامه دولت در این زمینه محقق شده است.


به نظر می رسد فرهنگ مالیات دهی در کشور در حال پیشرفت است و با وجود آنکه مالیات بر ارزش افزوده با خوداظهاری پرداخت می شود اما به برآوردهای دولت نزدیک شده است.


تکیه بر درآمدهای مالیاتی که مبتی بر تولید واقعی در اقتصاد است می تواند بهترین مسیر برای کاهش وابستگی به نفت در سال های آینده باشد. مسیری که ایران ناگزیر به پیمودن آن است تا در مقابل تکانه های قیمتی در بازار نفت ایمن شود و رشد اقتصادی قابل قبولی را بدست آورد.


انتهای پیام/

ارسال نظر