کتابهای حسین صفا رونمایی شد + تصاویر
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مراسم رونمایی دو کتاب تازه حسین صفا در حوزه شعر سپید و غزل با عنوانهای «نرگس» و «منجنیق» با حضور هرمز علیپور، لیلا کردبچه، حامد ابراهیمپور و مجید معارفوند عصر دیروز؛ یکشنبه 10 اردیبهشت ماه برگزار شد.
فرزندکشی در شهر ما سابقه 50 ساله دارد
علیپور به عنوان نخستین سخنران این مراسم با نگاه به مجموعههای تازه حسین صفا گفت: «از سالهای دهه 40 تاکنون کمتر شاعری را دیدهایم که در حوزه غزل و شعر سپید شاعر خوبی باشد علتش هم این است که پیش از نگاه دوباره به غزل و پیشنهادهای تازهای که در نهضت خاموش غزل از سوی حسین منزوی ارائه شد، غزلسرایان شعر قرنها قبل را تکرار میکردند.»
«هر چیزی زمانی اشباع میشود و غزل کلاسیک نیز در آن روزگار به اشباع رسیده بود. شاعرانی غزل میگفتند که تفکرشان قرن هفتمی بود و در غزلها، زندگی امروزی شاعر و مردم جای نداشت و عمده آثار، شبیه یکدیگر بودند.»
وی ضمن بیان اینکه بسیاری از شاعران سرشناس در شعر نو و سپید، کار خود را با شعر کلاسیک آغاز کردند، ادامه داد: «هیچ شاعر متوسطی نمیتواند با مانیفست نوشتن ماندگار شود. شاعر واقعی بدون ابزارهای رسانهای و ... خودش را نشان میدهند و اهل غوغاسالاری نیست.»
علیپور درباره حسین صفا و شعرهایش گفت: «اولین بار که با او و شعرش آشنا شدم، چنین افقی که امروز در شعر به آن رسیده را تصور نمیکردم. خصوصا موفقیت او هم در غزل و هم در شعر سپید تحسینآمیز است. او غزل را میشناسد و توانسته به زبانی امروزی در شعرهایش برسد؛ طوری که انگار با مخاطب خود حرف میزند.»
وی اضافه کرد: «این نوع نظم، همانی است که مورد نظر نیما بود. بنابراین غزل یا سپید، تفاوتی ندارد این شاعراناند که با هم متفاوتاند.»
این شاعر پیشکسوت در پایان سخنانش شاعران جوان را خطاب قرار داد و گفت: «در دورههای مختلف، شاعران زیادی ناخواسته قربانی شاعران بزرگ و مطرح شدهاند. صاحبان صفحات شعر در نشریات، شعرهایی را برای انتشار انتخاب میکردند، که تکثیر خودشان بود؛ مثلا شاملو در نشریه خوشه و باقی شاعران.»
وی ادامه داد: «فرزندکشی در شهر ما سابقه 50 ساله دارد بنابراین شاعران جوان هیچ وقت منظر نباشد که پیشکسوتها و شاعران مطرح آنها را مطرح و معرفی کنند.»
«نرگس» مخاطب را چند پله بالاتر میبرد
لیلا کردبچه در ادامه این نشست، عملکرد حسین صفا در عرصه شعر سپید موفق خواند و گفت: «وقتی کسی در غزل و ترانه موفق است و سرودن شعر سپید رو میآورد، ما سپیدسرایان خوشحال میشویم چراکه میدانیم او به دلیل عدم توانایی در سرایش شعر موزون و مقفا سراغ شعر سپید نیامده و پشتوانهاش، تجربیات شعر کلاسیک است.»
وی افزود: «مجموعه شعر «نرگس» نسبت به مجموعه شعر قبلی شاعر با نام «صدای راهپله میآید» چند سروگردن بالاتر است و شاید تجربیات او در غزل باعث این رشد و پیشرفت شده است. آنچنانکه شعرهای سپید او با شعرهای سپید دیگر شاعران، متفاوت است.»
این شاعر خاطر نشان کرد: «صفا نشان داده که تسلیم راههای تثبیت شده و پرمخاطب نرفته است. او راه خودرش را رفته و طبیعی است که در این راه مخاطبان خاص خودش را داشته باشد. از این حیث مجموعه «نرگس» میتوان مخاطبان شعر سپید امروز را هم چند پله بالاتر ببرد.»
شعر حسین صفا، شعر پشتوانتی نیست
حامد ابراهیمپور، دیگر شاعر حاضر در این مراسم نیز با اشاره به مصائبی که غزلسرایان در دهههای اخیر با آن روبرو بودهاند، گفت: «ما در جلسات شعر از سوی شاگردان براهنی و رویایی تحقیر میشدیم و به ما میگفتند شعر میخوانید یا غزل؟ در همان دوره حسین منزوی کتابهایش را در کیسهای پلاستیک میآورد در پارک اندیشه که فروش برود؛ در حالی که از بلندگوهای پارک، صدای شعرخوانی مریم حیدرزاده میآمد.»
وی ضمن بیان اینکه نسل غزلسرای آن دوره،هم از غزلسرایان کلاسیک فحش شنید و هم از شاعران سپید، درباره حسین صفا و آثارش اظهار داشت: «او پیش از ترانه، غزل مینوشت و من او را یک شاعر میدانم؛ نه ترانه سرا.»
ابراهیمپور شعر صفا را، شعری سوررئال خواند و گفت: «تصاویر مختلف که از ناخودآگاه شاعر نشأت میگیرند، شعر او را به شعری سوررئال تبدیل کردهاند. البته صفا را میتوان یک شاعر ایماژیست (تصویرگرا) هم دانست. او زیاد فیلم میبیند و هنگام سرودن، دوربین را روی شانهاش میگذارد و تصاویری سورئال در شعر میسازد.»
این غزلسرا تاکید کرد: «شعر حسین صفا، شهر پشتوانتی نیست؛ بلکه شعر کارگاهی است. باید شعر او را روی تخته سیاه نوشت و آن را درس داد.»
مجید معارفوند دیگر شاعر و منتقد ادبی در بخش پایانی این مراسم، به ارائه توضیحات فنی درباره کارکرد ریتم، وزن غزلها و ساختار آنها پرداخت. وی گفت: «کتاب «منجنیق» ادامه منطقی آثار حسین صفا است و کسی که او و آثارش را بشناسد، انتظار رسیدن او به این نقطه را داشته است.»
انتهای پیام/