صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۵ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶
در نشست معاون آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

باقر لاریجانی: تدوین نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی نهایی می‌شود/ ماموریت‌گرایی و استقرار آمایش سرزمینی،‌ دو اولویت دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نهایی‌شدن تدوین نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی تا 4 ماه آینده خبر داد و بر نهادینه‌شدن برنامه تحول و نوآوری در دانشگاه‌ها برای رسیدن به نتایج این برنامه‌ها تاکید کرد.
کد خبر : 175359


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر باقر لاریجانی در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که روز گذشته برگزار شد، گفت: «حوزه آموزش علوم پزشکی کشور با اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تغییرات چشمگیری داشته است. این تغییرات حاصل تلاش همه دست‌اندرکاران آموزش در دانشگاه‌ها است. دانشگاه‌های علوم پزشکی و مناطق آمایشی باید از تجربیات یکدیگر در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استفاده کنند و از تجربیات موفق الگوبرداری کنند.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت مصوبه آمایش سرزمینی را فرصتی برای حوزه آموزش دانست و گفت:‌ «ماموریت‌گرایی و آمایش از تاکیدات مقام معظم رهبری به دانشگاه‌ها است و شورای عالی انقلاب فرهنگی و ریاست‌جمهوری نیز بر اجرای این برنامه در همه نهادهای متولی آموزش عالی کشور تاکید کرده‌اند. هدف این است که دانشگاه‌های علوم پزشکی با سایر نهادهای علمی در مناطق آمایشی ارتباط برقرار کنند و شبکه‌های علمی گسترده‌ای را برای پیشبرد اهداف علمی کشور و توسعه علوم بین رشته‌ای شکل دهند.»


او افزود: «نتایج برنامه‌های تحول در بلندمدت مشخص می‌شود. در همین مدت کوتاهی که از اجرای این برنامه‌ها می گذرد نیز تغییرات بسیاری در آموزش ایجاد شده است، ولی این مسیر باید ادامه پیدا کند تا شاهد تحولات ریشه‌ای در آموزش علوم پزشکی و اثرات آن بر نظام ارائه خدمات کشور باشیم.»


باید دانشگاه‌ها وابستگی خود به منابع دولتی را کاهش دهند


لاریجانی از چالش‌هایی که در مسیر اجرای بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی دنبال شده است، صبحبت کرد و گفت: «اولین بار بود که برخی مفاهیم در حوزه آموزش علوم پزشکی مطرح می‌شد و قاعدتا برای نهادینه‌کردن این مفاهیم با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم. ولی با همت همه افراد در وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها اکنون شاهد تغییراتی هستیم که این مدت کم انتظار آن نمی‌رفت. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ما باید از حداقل استانداردهای بین‌المللی و ملی برخوردار باشند و به زودی حداقل‌ها و حداکثر انتظارات در هر برنامه مشخص و به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود و انتظار این است دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها در مسیر دستیابی به این استانداردها حرکت کنند.»


او درباره انگیزه‌ها و محرک‌های ایجاد شده در دانشگاه‌ها برای پیگیری بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: «ما انتظار نداریم یک دانشگاه در همه حیطه‌ها به سرآمدی دست یابد. بلکه هر دانشگاه باید با ظرفیت‌هایی مثل استادان برجسته، شرایط فرهنگی، اقلیمی و ... که دارد یک یا چند ماموریت مشخص برای خود تعریف و به صورت جدی این ماموریت‌ها را پیگیری کند. برخی دانشگاه‌ها نقشه‌راه روشنی برای حرکت در مسیر تحول و ارتقای نظام سلامت ترسیم کرده‌اند. همه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی ضروری است چنین نقشه‌راهی برای خود ترسیم کنند و ساز و کاری اندیشیده شود تا این مسیر در دانشگاه نهادینه شود و با تغییرات مدیریتی نیز به صورت مستمر ادامه یابد و اجرایی شود.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش برجسته اعضای هیات علمی در اجرای برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی تاکید کرد و افزود: «بدنه دانشگاه و اعضای هیات علمی باید مستقیما در اجرای برنامه‌های تحولی مشارکت داده شوند. چرا که در این صورت این برنامه‌ها در دانشگاه نهادینه می‌شود و ادامه پیدا می‌کند.»


دوره خلاقیت و کارآفرینی برای دانشجویان و استادان علوم پزشکی برگزار می‌شود


او به توسعه روابط بین‌الملل دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت:‌ «دانشگاه‌های ما باید کشورهای دیگر را رصد کنند و متناسب با ظرفیتی که این کشورها می‌توانند داشته باشند، ارتباطات بین‌المللی برقرار کنند. در واقع دانشگاه‌ها باید با نقشی فعال به صورت هدفمند با کشورها و نهادهای علمی بین‌المللی ارتباط برقرار کنند و قرابت‌های اقلیمی و فرهنگی را نیز در این ارتباطات در نظر بگیرند. بسیاری از کشورهای هم‌مرز ایران ظرفیت‌های خوبی برای گسترش آموزش علوم پزشکی دارند و ما می‌توانیم از طریق همکاری مشترک آموزش سلامت را در منطقه گسترش دهیم. دانشگاه‌ها و مراکز علمی در آینده‌ای نزدیک نیازمند استقلال مالی هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و ارتقای خلاقیت و کارآفرینی باید وابستگی خود به منابع دولتی را کم کنند.»


لاریجانی افزود: «دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی نباید منتظر فرصت‌های شغلی باشند، بلکه باید با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان خود ایجاد شغل کنند. در همین زمینه به زودی دوره خلاقیت و کارآفرینی به صورت مجازی برای دانشجویان و در قالب آموزش‌های مهارتی برای کارکنان و استادان علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود. مرکز ملی آموزش‌های مهارتی به زودی به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود، این آموزش‌ها تضمین کننده ارتقای سطح علمی و مهارتی نیروی انسانی حوزه سلامت است و باید چه در دانشگاه‌ها و چه در بخش غیردولتی به صورت جدی دنبال شود.»


معاون آموزشی وزارت بهداشت تدوین نقشه توسعه علمی مناطق آمایشی را یکی از برنامه‌هایی دانست که باید در چندماه آینده نهایی شود. او گفت: «این نقشه مشخص می‌کند که نیاز مناطق آمایشی به نیروی انسانی در بازه زمانی 5 ساله آینده چقدر است و در واقع زمینه‌ای برای هدایت برنامه‌ریزی آموزش در مناطق آمایشی فراهم می‌کند.»


او دستاوردهای برنامه‌های تحول و نوآوری را حاصل تلاش‌های عده زیادی از استادان و دست‌اندرکاران این حوزه اعلام کرد و گفت: «این تجربیات در مجموعه‌ای در حال گردآوری است و تجارب موفق دانشگاهی نیز در این مجموعه درج می‌شود. این مستند می‌تواند راهنمای خوبی برای محققان، مدیران و سایر افراد در آینده باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر