صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۰۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶

همه آنچه باید از تیم تازه صعودکرده به لیگ برتر بدانید/ میزبانی پارس جنوبی شاید به بوشهر منتقل شود

شهری که صاحب دومین مخزن گازی جهان (بزرگترین در خاورمیانه) است حالا یک نماینده در بالاترین سطح از مسابقات باشگاهی در فوتبال ایران دارد.
کد خبر : 174597

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شهروند، «جم» نسبت به سایر شهرهای استان بوشهر از آب و هوایی معتدل‌تر برخوردار است و به شهر اقتصاد و انرژی معروف است. از آنجایی که اکثر مردم ایران اتفاقات فوتبال را دنبال می‌‌کنند،‌ از این به بعد درباره این شهر که حدود ١٧‌هزار نفر جمعیت دارد بیشتر خواهند شنید. چرا که تیم پارس جم جنوبی به‌عنوان نماینده این شهر و استان بوشهر توانست در مسابقات لیگ یک به قهرمانی برسد و اولین تیم صعود‌کننده به لیگ برتر از این رقابت‌ها لقب بگیرد.



تیمی با پشتوانه مردمی
مالک این تیمِ حالا دیگر لیگ‌برتری فوتبال ایران، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است. اتفاقی که باعث شده علاوه بر مردم خونگرم شهرستان جم،‌ اکثریت کارگران این منطقه اقتصادی هم هوادار پارس جم باشند و برای تماشای مسابقات پارس جم به ورزشگاه بروند. نکته قابل تامل دیگر این است که فوتبال در استان بوشهر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بدون هیچ تردیدی حضور پارس جم در لیگ برتر باعث خوشحالی اکثر مردم فوتبال‌دوست بوشهر می‌شود. به همین ترتیب باید نوشت که یک تیم با پشتوانه مردمی و مدیریتی خوب وارد مسابقات لیگ برتر فصل بعد شده است.
برنامه‌ریزی سه ساله برای لیگ برتری شدن
پارس جم جنوبی از‌ سال ١٣٨٩ آغاز به فعالیت کرد اما نکته قابل تامل اینجاست که پروسه صعود آنها به لیگ برتر با یک برنامه‌ریزی سه‌ساله اتفاق افتاد. آنها دو فصل قبل در لیگ دو سراسری فوتبال ایران حضور داشتند و در هفته آخر مسابقات فقط به خاطر تفاضل گل نتوانستند به لیگ یک صعود کنند. به همین ترتیب با رایزنی‌های انجام شده،‌ فصل قبل هدایت این تیم به مهدی پاشازاده پیشکسوت استقلال و تیم‌ملی سپرده شد و آنها توانستند در پایان فصل جواز حضور در لیگ یک را به دست بیاورند. برای مسابقات این فصل در لیگ یک اما پارس جمی‌ها بعد از جدایی مهدی پاشازاده هدایت تیم خود را به مهدی تارتار سپردند و با برنامه‌ریزی هدفمند و حمایت مادی و معنوی لازم از تیم درنهایت توانستند به هدفی که از سه‌سال قبل برای خود تعیین کرده بودند دست پیدا کنند.
سرمایه‌گذاری و موفقیت در رده‌های پایه
گاز، انرژی و اقتصاد در شهرستان جم حرف اول را می‌زند اما داستان فوتبال از تمام این مسائل مهم و حیاتی جداست. فوتبال در جم هم برای مردم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. استعدادهای آینده‌داری در این شهرستان حضور دارند که می‌توانند به ستاره‌های بزرگ فوتبال ایران تبدیل شوند. منتهی آنها به یک مدیریت و آموزش درست و اصولی احتیاج دارند. درباره پارس جم جنوبی باید به این نکته اشاره کرد که مدیران این باشگاه صرفا به فکر تیمداری در تمام این‌ سال‌ها و تلاش برای صعود به لیگ برتر نبوده‌‌اند. آکادمی فوتبال باشگاه چیزی حدود ٥٠٠ فوتبالیست در رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان را با استعدادیابی تحت پوشش خود قرار داده و به فکر پرورش استعدادهای بومی بوده است. حتی از امسال سرمایه‌گذاری در فوتبال بانوان هم توسط باشگاه پارس جم در دستور کار قرار گرفت و تیم‌های بانوان هم آغاز به کار کرده‌‌‌اند. تیم‌های فوتبال نوجوانان و جوانان پارس جم جنوبی به شکلی اداره شدند که در مسابقات فصل جاری استانی بوشهر به‌عنوان قهرمانی دست پیدا کردند و این موفقیت به خوبی نشان می‌‌دهد که می‌شود برای پارس جم جنوبی یک آینده بسیار خوب متصور بود.
خطر سلب میزبانی
پارس جم جنوبی در شرایطی لیگ برتری شده که ضعف‌های سخت‌افزاری در این شهرستان نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. چرا که تیم‌های لیگ برتری برای میزبانی از حریفان باید استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا را رعایت کنند. در غیراین صورت میزبانی از آنها گرفته خواهد شد. درست مثل همان اتفاقی که زمانی برای گهر دورود در لیگ برتر رخ داد. سعید فتاحی رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ درباره این مسأله گفته است: «ورزشگاه این شهر مشکلات زیادی دارد. همچنین وضع چمن نیز چندان جالب نیست. هتلی هم برای استقرار تیم‌ها وجود ندارد. البته الان یک هتل در این شهر درحال ساخت است که باید تا زمان آغاز لیگ برتر آینده، آماده شود. دو هتل بسیار خوب در عسلویه وجود دارد که فاصله حدود ٤٠ دقیقه‌ای با شهر جم دارد. در لیگ دسته اول، تیم‌ها در همین هتل‌های شهر عسلویه اردو می‌زدند.» مراسم جشن قهرمانی پارس جم در ورزشگاه شهدای جم این رشته برگزار خواهد شد. بعد از آن طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است مدیران سازمان لیگ برتر برای بررسی و بازدید امکانات به آن‌جا سفر کنند و کمبود‌هایی که برای میزبانی مسابقات لیگ برتر در جم وجود دارد را به مسئولان این شهر اعلام و سپس صورت جلسه کنند. البته رئیس کمیته مسابقات لیگ هم رسما اعلام کرده در صورتی که امکانات به استانداردهای لازم نرسد، آنها مجبور می‌شوند بازی‌های پارس جم جنوبی را در شهر بوشهر برگزار کنند.
تکرار سرنوشت نفتی‌ها؟
انتشار یک شایعه تقریبا شیرینی صعود به لیگ برتر را برای مردم جم از بین برده بود. در رسانه‌ها عنوان شده بود که این احتمال وجود دارد امتیاز پارس جم جنوبی به ماشین‌سازی تبریز تیم سقوط‌کننده لیگ برتری به لیگ یک فروخته شود. از سوی دیگر هواداران پارس‌جنوبی جم نگران هستند تیم محبوب‌شان به سرنوشت تیم‌هایی مانند نفت مسجدسلیمان و نفت تهران دچار شود. وزارت نفت مطابق قانون حق فعالیت در زمینه باشگاه‌داری را ندارد و همین امر سبب شد نفت مسجدسلیمان به لیگ یک بازگردد. نفت تهران هم که به بخش خصوصی واگذار شد، بازیکنانش مدت‌هاست با بحران مدیریتی و پولی مواجه هستند. با این حال بهرام رضاییان مدیرعامل پارس جم هم در واکنش به این اتفاق رسما اعلام کرد امتیاز باشگاه پارس جم به هیچ عنوان فروخته نمی‌شود و این تیم در لیگ برتر با قدرت حضور خواهد داشت.



انتهای پیام/

ارسال نظر