صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۳۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
در نشست خبری استاندار کرمانشاه با اصحاب رسانه مطرح شد

به دنبال احداث بزرگراه و راه‌اندازی راه‌آهن، گردشگری استان کرمانشاه تقویت می‌شود/ اختصاص بودجه 200میلیاردی برای هتل‌سازی

نشست خبری استاندار کرمانشاه شامگاه گذشته 4 اردیبهشت ماه با حضور اسدالله رازانی استاندار، جلیل بالایی مدیر میراث فرهنگی استان کرمانشاه و نیک‌‌کردار معاون عمرانی استاندار کرمانشاه برگزار شد.
کد خبر : 174510

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، استاندار کرمانشاه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری به کرمانشاه سفر کرده‌ بودند، گفت: «ما در آثار تاریخی این استان پیوستگی تاریخی مشاهده می‌کنیم. در کرمانشاه بهترین آثار از دوره هخامنشی که به نوعی آغاز دوره‌ای است که از آن به عنوان تاریخ یاد می کنیم، وجود دارد. اگر تمام میراث فرهنگی کاربردشان برآورده‌شدن نیازهای پادشاهان بوده و بعد ماهیت تاریخی پیدا کرده است، کتیه‌ بیستون کرمانشاه از آغاز به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی ثبت شده است، از همین جهت می‌توانیم کتیبه بیستون را معادل با تاریخ هرودوت در یونان بدانیم.»


وی اظهار کرد: «ما از تاریخ مکتوب آثار تاریخی چندانی نداریم و این در حالی است که در بیستون کرمانشاه چنین اسنادی وجود دارد. طاق بستان نیز از آثار مربوط به دوره ساسانی است و از جاذبه‌های تاریخی استان محسوب می‌شود.»


استاندار کرمانشاه با بیان این‌که استان کرمانشاه یکی از پنج استان مهم کشور در زمینه میراث تاریخی بخصوص از دوره پیش از اسلام است، عنوان کرد: «آنچه در کرمانشاه داریم نه در داخل و نه در خارج از کشور وجود ندارد. این استان از تنوع اقلیمی بسیار زیادی نیز برخوردار است، برای مثال شهر پاوه چیزی حدود 700 میلی‌لیتر بارندگی سالیانه دارد و این میزان حتی از بارندگی استان مازندران نیز بیشتر است.»


با بازشدن مرز خسروی، گردشگری مذهبی رونق می گیرد


وی اظهار کرد: «در صورتی که مرز خسروی باز شود مسیر زائران عتبات عالیات نیز گشوده خواهد شد و از همین بابت نیز استان کرمانشاه میزبان گردشگران مذهبی خواهد بود. بر اساس ویژگی‌های استانی و همچنین موقعیت جغرافیایی می‌توان گفت که گردشگری می‌تواند از پایه‌های توسعه این استان باشد.»


رازانی درباره مسیرهای دسترسی استان نیز تشریح کرد: «امکانات دسترسی به استان فرودگاه، راه‌آهن و جاده است. فرودگاه استان کرمانشاه فرودگاه بزرگی است و در هفته 120 پرواز دارد که بخش مهمی از ارتباطات نیز به وسیله آن انجام می‌شود. قرار است با همکاری وزارت راه، قطار این استان نیز 30 خردادماه راه‌اندازی شود. از سوی دیگر توسعه راه‌ها و تبدیل شدن جاده‌ها به بزرگراه‌ها در برنامه استان بوده است و بیش از 30 درصد از اعتبارات استانی نیز به همین امر تخصیص یافته است. در محور شرقی غربی که از کنگاور تا کرمانشاه است آماده‌سازی جادی چیزی حدود 30 کیلومتر باقی مانده است و در محور شمالی جنوبی که از سنندج تا محدوده کامیاران است 15 کیلیومتر تا تکمیل پروژه باقی مانده است. به سمت لرستان هم از مسیر هرسین اسلام‌آباد بزرگراهی در حال احداث است. در مسیر پاوه برنامه‌ای برای 4 خط شدن مسیر نداشتیم اما بخاطر تردد زیاد در این مسیر و این‌که جاده توریستی است و برخی برای بازدید از بازارچه‌های تجاری می‌آیند متوجه شدیم که این جاده پاسخگوی نیازها نیست و باید چهار خطه شود. »


قرار است با همکاری وزارت راه، قطار این استان نیز 30 خردادماه راه‌اندازی شود. از سوی دیگر توسعه راه‌ها و تبدیل شدن جاده‌ها به بزرگراه‌ها در برنامه استان بوده است و بیش از 30 درصد از اعتبارات استانی نیز به همین امر تخصیص یافته است.

وی تاکید کرد: «در مقابل غار قوری قلعه پل طویلی وجود دارد که قرار است با اعتبار 8 تا 10 میلیارد تومان راه‌اندازی شود و مشکل ترافیک را تاحدی مرتفع کند. وزارت راه طرحی دارد دارد ار شمال غرب به جنوب غرب که در دست اجرا است . این پروژه برنامه‌ای بلندمدت است . این وزارت همچنین خط راه‌آهن تبریز به خوزستان را نیز به مشاور سپرده است.»


تمام سرمایه‌گذاری‌های استان در زمینه هتل‌سازی با موفقیت روبه‌رو بوده


استاندار کرمانشاه بیان کرد: «در ستاد اربعین و شورای عالی امنیت ملی بازشدن مرز خسروی تصویب شد و این مرز که تاکنون برای ورود و خروج افراد و میسر بود با همکاری مقامات دولت عراق و ایجاد امنیت نسبت به خطراتی که داعش در آن طرف مرز ایجاد کرده، برای زائران باز خواهد شد. طی دو روز گذشته در وزارت کشور جلسه‌ای با همین موضوع برگزار شد و با رصد کردن مسائل اجرای این مصوبه مورد تاکید قرار گرفت.»


وی درباره برنامه‌های این استان برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر داخلی و خارجی نیز تشریح کرد: «ما از جذب سرمایه‌گذار استقبال کرده‌ایم و به اصطلاح فرش قرمزی برای جذب سرمایه‌گذار پهن کرده‌ایم چراکه چاره‌ای جز روی آوردن به سرمایه‌گذاران خصوصی خارج از استان و کشور نداریم. در این راستا اقداماتی نیز انجام شده و توافقاتی به شکل مکتوب در آمده است تا کسانی که آمادگی دارند به این حوزه ورود پیدا کنند. همچنین از روش‌های مختلف چون تشکیل نمایشگاه، همایش‌هایی برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری هم به توضیح پتانسیل پرداخته‌‌ایم و هم مزایای استان را تشریح کردیم. تمام سرمایه‌گذاری‌های استان در زمینه هتل‌سازی تماماً با موفقیت روبه‌رو بوده است که البته این بخش به استثنای قصر شیرین است. ما امروزه شاهد هستیم که هتل‌داران در حال توسعه مجموعه‌های خود هستند.»


بالایی مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه نیز در بخشی از این نشست گفت: «در سال 1392 4 میلیارد تومان اعتبار استانی داشتیم و در سال گذشته این میزان به 30 میلیارد تومان رسید. درکرمانشاه دو هتل آپارتمان به بهره‌برداری رسیده است، 3 مجموعه خدماتی و 3 مجتمع خدمات گردشگری فعال شده است و چیزی حدود 200 میلیارد تومان در حال سرمایه‌گذاری است.»


با رونق کشاورزی در آینده وضعیت بهتری در رفع بیکاری داریم


سپس استاندار کرمانشاه درخصوص معضل بیکاری به عنوان یکی از مشکلات است کرمانشاه به آسیب‌شناسی پرداخت. وی در سخنانش عامل اصلی این پدیده را تخریب‌های ناشی از جنگ، نبود یک سری زیرساخت‌ها و تاسیساتی چون راه آهن، پایین بودن درآمدها و یا افزایش مصرف گرایی و همچنین نداشتن پس‌انداز و سرمایه، بی‌توجهی نسبت به ویژگی‌های استان از جمله شرایط آب‌وهوایی و خاک حاصلخیز معرفی کرد.


رازانی افزود: «از آنجا که استان به لحاظ بارندگی از وضعیت خوبی برخوردار است و معمولا حدود 400 میلی متر بارندگی دارد 15 طرح سدسازی در دست تکمیل و ساخت است تا پتانسیل کشاورزی به فعلیت در آید. ما پیش‌بینی می‌کنیم با راه‌اندازی سدها و افزایش کشاورزی در آینده وضعیت بهتری در رفع بیکاری داشته باشیم.»


وی ادامه داد: «بهره‌برداری از کارخانه ایران‌خودرو اتفاق بسیار مهمی است و ما از پتروشیمی اسلام‌آباد نیز انتظار اشتغال 5 هزار نفر را داریم.»


در بخش دیگری از این نشست نیک‌‌کردار معاون عمرانی استان توضیحاتی درباره بازنگری نسبت به طرح جامع گردشگری که در سال 1384 تصویب شده اشاره کرد و گفت: «در این طرح همه آثار پتانسیلشان معلوم شده و این‌که چطور و چقدر باید رویش کار شود مشخص شده است. گردشگری 4 رکن دارد که رکن اول امنیت است که در این استان وجود دارد و با این‌که ما در مجاورت مرز قرار داریم وکمی آن طرف‌تر ناامنی زیادی وجود دارد ما در ایران و استان کرمانشاه با ناامنی مواجه نیستیم. رکن ‌های مهم بعدی زیرساخت‌های حمل‌ونقل، مراکز اقامتی ( بیش از 90 میلیارد تومان در استان برای مراکز اقامتی سرمایه‌گذاری شده) و بحث آموزش است که باید هم برای عموم مردم و هم دست اندرکاران باشد.»


«کرمانشاه ایران کوچک»


وی افزود: «ما برای کرمانشاه برندی در نظر گرفته‌ایم که «کرمانشاه ایران کوچک» است چراکه این استان به لحاظ قومی و مذهبی تنوع زیادی دارد و افراد در کنار هم به خوبی زندگی می کنند. یکی از کارهای ما شناساندن بخش‌های مختلف استان است.»


استاندار کرمانشاه درباره پدیده گرد و غبار استان به این نکته اشاره کرد که این مسئله از شمال غرب عراق و جنوب شرق سوریه ناشی می‌شود و رفع آن نیز باید از مبدا انجام شود. بنابراین بیشترین کار ما در حوزه تمهیداتی چون بستن درزهای پنجره و یا استفاده از ماسک است. در سفری که رئیس جمهوری به استان داشت قرار شد اعتبار 7 میلیارد در اختیار سازمان محیط زیست قرار گیرد، البته سازمان‌ محیط زیست و دولت عراق و سازمان ملل قرار است با همکاری هم این مسئله را رفع کنند.»


تجهیز چند منطقه برای بازدید مسافران کاروان راهیان نور


وی درباره کاروان راهیان نور نیز عنوان کرد: «ما چندین منطقه را برای بازدید مسافران کاروان راهیان نور تجهیز کرده‌ایم و در همین هفته سالگرد عملیات بازی‌دراز را در استان برگزار می‌کنیم. در این مراسم ما حدود 20 هزار نفر میهمان داریم و سردار رحیم صفوی نیز قرار است به ایراد سخنرانی بپردازد. سپاه ناحیه نبی اکرم نیز فضایی به گنجایش 6 تا 7 هزار نفر برای اجرای برنامه‌های راهیان نور آماده کرده و استانداری هم قول کمک 500 میلیون تومانی داده است. در باغ موزه دفاع مقدس مکانی به مساحت 15 هکتار در نظر گرفته شده و قرار است در سال 96 اقدامات لازم برای فعال شدنش انجام شود. ما چیزی حدود 200 تا 300 میلیون تومان برای پذیرایی و میزبانی کاروان‌ها هزینه‌کرده‌ایم. البته سال گذشته نیز مرکز گیلان غرب به بهره‌برداری رسید.»


وی در پایان این نشست درباره فعال‌سازی مترو استان نیز گفت: «بیش از 300 تا 400 متر تونل حفاری شده و طراحی به گونه‌ای است که تا پایان سال 1398 فاز اول آن از طاق بستان تا میدان آزادی استان به بهره‌برداری رسد. ما با قرارگاه خاتم‌الانبیا قرار دادی امضا کردیم که 30 درصد از اعتبار را به خود اختصاص می دهد تا طی 5 یا 6 سال کارها انجام شود.»



انتهای پیام/

ارسال نظر