صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶

توسعه دوچرخه سواری در پایتخت به بن بست خورد

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آن که در روز 19 آوریل (روز جهانی دوچرخه سواری)، شاهد اجرای اقدامات و برنامه‌های متعدد و متنوعی در جهت توسعه و ترویج استفاده از دوچرخه در شهرهای مختلف جهان بودیم، گفت: با وجود اقدامات تبلیغی فراوانی که در چند سال اخیر در تهران انجام شده، پروژه توسعه دوچرخه سواری و استفاده از دوچرخه در پایتخت با شکست کامل رو به رو شده است.
کد خبر : 174475

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از ایسنا، محمد حقانی افزود: دوچرخه، وسیله‌ای ارزان، ساده و کم هزینه و دوچرخه سواری، فعالیتی محبوب و در عین حال دوستدار محیط زیست در جهان امروز است که شهروندان بدون نیاز به آموزش خاص و در همه سنین می‌توانند به آن مبادرت کنند.


وی با اشاره به این که دوچرخه، علاوه بر آثار و فواید فردی برای دوچرخه سوار از جمله حفظ سلامتی به دلیل فعالیت فیزیکی، آثار و مزایای جمعی نیز در جامعه بر جای می‌گذارد، گفت: از جمله این مزیت‌ها می‌توان کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا و افزایش آرامش، شادابی و سرزندگی در زندگی شهری را بر شمرد.


حقانی با بیان این که 60 درصد مردم در شانگهای بزرگ‌ترین شهر چینبا دوچرخه به محل کار می‌روند و در بسیاری از کشورهای اروپایی همچون بلژیک، هلند و دانمارک، رفت و آمد در شهرها با استفاده از دوچرخه صورت می‌گیرد، گفت: به عنوان نمونه، در هلند که تعداد دوچرخه‌ها 4 برابر اتومبیل‌هاست، کمبود پارکینگ دوچرخه به یکی از مشکلات پایتخت این کشور تبدیل شده است.


وی با اشاره به اینکه توسعه دوچرخه سواری و استفاده گسترده از دوچرخه توسط شهروندان از ویژگی‌های شهر انسان محور است، تصریح کرد: یک دهه است که در تهران شعار شهر انسان محور سر داده می‌شود اما سیاست‌هایی که اجرا شده، در راستای تبدیل تهران به شهری خودرو محور بوده که اگر غیر از این بود، به جای این که امروز بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی به تسخیر خودروها و خیابان‌های فرعی و کوچه پس کوچه به تسخیر موتورسیکلت‌ها در بیایند، شاهد حرکت دوچرخه‌ها در شهر بودیم.


حقانی با بیان اینکه امروز به دلیل سیاست‌های غلط خودرو محورانه، نه تنها بزرگراه‌ها و خیابان‌های تهران به دلیل انبوه خودروها قفل شده، بلکه برنامه‌های شهرداری برای توسعه دوچرخه سواری در تهران به بن بست خورده است، گفت: اگر بخشی از هزینه‌ای که در این سال‌ها صرف احداث اتوبان و پل و تونل و بزرگراه طبقاتی در تهران شد، معطوف به برنامه ریزی جامع و دقیق برای توسعه دوچرخه سواری می‌شد، شاهد اختصاص سهم قابل توجهی از سفرهای شهری به دوچرخه سواری نبودیم.


رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تاکید بر اینکه خانه‌های دوچرخه سال‌هاست در تهران خاک می‌خورند و معلوم نیست رَک های دوچرخه با چه هدفی و به چه منظوری ساخته شده‌اند، افزود: نصب رَک‌های هوشمند دوچرخه، آبان 93 در تهران آغاز شد و قرار بود آنها جایگزین خانه‌های دوچرخه شوند؛ اما با گذشت بیش از دو سال از آن تاریخ و جانمایی رَک‌های دوچرخه در نقاط مختلف شهر، این تجهیزات که برای نصب آنها هزینه زیادی شده، همچنان بلا استفاده مانده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر