صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مریم کاظمی نمایش «خسیس» ژان مولیر را به شیوه‌ نمایش سنتی ایرانی روی صحنه می‌برد/«ساعت هشت در کشتی» نمایش بعدی گروه تئاتر مستقل برای کودک و نوجوان

مریم کاظمی از آغاز تمرینات گروه تئاتر مستقل برای روی صحنه بردن نمایش «خسیس» نوشته ژان مولیر برای مخاطبان بزرگسال خبرداد.
کد خبر : 174467

مریم کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با بیان‌اینکه قرار است نمایشنامه معروف «خسیس» نوشته ژان مولیر را روی صحنه ببرد، گفت: 10 روزی است که تمرینات این نمایش را برای اجرا بعد از ماه رمضان در پردیس تئاتر تهران شروع کرده‌ایم.»


وی در معرفی هرچه بیشتر این اثر اظهار کرد: «نمایشنامه «خسیس» با اینکه در قرن شانزدهم به نگارش درآمده، در ترسیم خطوط شخصیت‌ها و ایجاد رویدادها، چنان دقیق و انسانی است که ردپای آن تا امروز کشیده شده و قابل تاویل و تفسیر و بیان است. نمایشنامه‌ای پر از موقعیت‌های جذاب، زبان درست و حقه‌های نمایشی مبتنی بر صحنه و بازیگر است که دست هر کارگردانی را باز میگذارد و کشف ناگفته‌های متن و نزدیک کردن آن به زندگی لذت بسیار دارد.»


مریم کاظمی، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر مستقل که تاکنون آثاری در زمینه تئاتر کودک و بزرگسال روی صحنه برده درباره اجرای این نمایش برای مخاطبان بزرگسال گفت: در رزومه گروه ما، جدا از نمایش‌های اجراشده برای کودکان و نوجوانان، آثاری برای بزرگسالان وجود دارد که با شیوه اجرایی گروه تئاتر مستقل روی صحنه رفته‌اند. شیوه‌ای که بتواند برای طیف متنوع سنی و سلیقه‌ای تماشاچیان قابل دیدن و تماشایی باشد. پیش از این هم نمایش «رام کردن زن سرکش» را داشتیم که با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده بود.


کارگردان نمایش «خسیس» درباره تغییراتی که در راستای ارتباط بهتر با مخاطب ایجاد شده تشریح کرد: «نمایشنامه‌های خوب کمدی در ذات خود همواره عناصر عمیق ارتباط با تماشاچی را دارند. تنها کاری که باید کرد یافتن موقعیت‌ها و دیالوگ‌ها و روابطی است که نویسنده در قالب‌های اشتباهات، رفتار، موقعیت،کلام و... خلق کرده است. درک عمیق این عناصر و رابطه آن با موقعیت اجتماعی زمان خودش الگویی به کارگردان می‌دهد که اگر از زمان خودش هم درک دقیق و درستی داشته باشد می‌تواند معادل‌سازی زنده و دینامیکی از نمایش ارائه دهد و نیازی نیست حتما ایرانیزه شود. ایجاد موقعیت درست است که نمایش را همه فهم می‌کند نه ایرانی کردن. لذا این نمایش، به معنایی که معمول است ایرانی‌نشده ولی توسط گروه تئاتر مستقل اجرا می‌شود که صد درصد ایرانی است و از شیوه‌های نمایش سنتی ایرانی هم در اجرا سود می‌بریم.»


وی در خصوص طراحی‌های این اثر نیز عنوان کرد: «طراحی صحنه و لباس ویژه و نو است ضمن تاثیر گرفتن از سبک‌های اواخر قرن شانزدهم در لباس‌ها و آکسسوار و صحنه‌پردازی و حتی گریم و کلاه‌گیس‌ها سعی شده مستقل عمل کند. در واقع ما سلیقه خودمان را به سیمای کلاسیک نمایشنامه و جنبه‌های بصری آن تحمیل می‌کنیم.»


نمایش‌های کودک و نوجوان جزو جدانشدنی کارهای گروه ما است


کاظمی که سبقه و کارنامه درخشانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان دارد، در خصوص برنامه‌های آینده گروه تئاتر مستقل برای قشر کودک و نوجوان گفت: «گروه ما همیشه کارهای کودک و بزرگسال را بطور موازی در برنامه‌های آینده پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کرده است و نمایش‌های کودک و نوجوان جزو جدانشدنی کارهای گروه ما است و در بروشور هر یک از نمایش‌های ما اعلام می‌شود. انرژی، خلاقیت، نشاط و فانتزی به ما می‌بخشد که برای هر کاری با مخاطب بزرگسال هم حیاتی و مهم است.»


وی افزود: «نمایشنامه‌ای به نام «ساعت هشت در کشتی» نوشته آلریچ هاب و ترجمه حسین فدائی حسین را برای اجرای آینده گروه تئاتر مستقل در زمینه کودک و نوجوان در نظر گرفته‌ایم و بدون اینکه بدانیم آن را کجا اجرا خواهیم کرد، مقدمات تهیه طرح‌ها و ساخت پیش‌نیازها را انجام داده‌ایم. شروع هر کار جدیدی، تدارکات و سخت‌کوشی و انرژی خودش را می‌خواهد و امیدوارم پس از تهیه و اجرای نمایش «خسیس» بتوانیم در زمان و نوبت خودش کار کودک و نوجوان اجرا کنیم. ضمن اینکه در لابلای آن احتمال اجرای رپرتوار کارهای کودک و نوجوان گروه ما وجود دارد.»


گروه تئاتر مستقل سال 95 دو نمایش «شاهزاده خانم بد ترکیب» و «ماه پیشونی» را به کارگردانی مریم کاظمی برای مخاطبان کودک و نوجوان روی صحنه برد که با استقبال گسترده خانواده‌ها همراه بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: خسیس مریم کاظمی
ارسال نظر