صلاحی: مدیریت بدون ایمان، اخلاق و عدالت ما را از مولفههای قرآنی دور میکند
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جلدهای دوم و سوم کتاب «مدیریت اسوه» به قلم دکتر محمود صلاحی شامگاه یکشنبه ۲۰ اردیبهشت در پنجمین روز نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در تالار گفتوگوی سرای اهل قلم با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه و مدیران فرهنگی رونمایی شد.
صلاحی در این مراسم با ابراز خوشحالی از اینکه اندیشکده مدیریت اسوه هر سال با تلاش جمعی از اندیشمندان حوزه و دانشگاه از کتابهای مورد نیاز مدیریت جامعه رونمایی میکند، به منویات رهبر معظم انقلاب در مورد ضرورت تحقیق و نظریهپردازی در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: «ترجمه صرف یا تدوینی که جمعبندی از کتب دیگر باشد، برای حل مشکلات جامعه مفید و کارآمد نیست و به فرموده رهبر معظم انقلاب باید به فکر نظریهسازی باشیم.»
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: «ایشان میفرمایند «باید تحقیق کنید، فکر نظریهسازی باشید، الگو گرفتن بیقید و شرط از نظریهپردازان غربی به شیوه ترجمهگرایی را غلط و خطرناک بدانید. ما در زمینه علوم انسانی به نظریهسازی نیاز داریم.» بر این اساس مهمترین و پایهایترین علم در علوم انسانی مدیریت است، چرا که اگر مدیریت بر منابع انسانی و منابع مادی صحیح باشد، همه جامعه از تمام جوانب اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به سعادت خواهد رسید.»
رئیس اندیشکده مدیریت اسوه در ادامه با اشاره به بخشی دیگر از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اظهارداشت: ایشان میفرمایند «بنشینید و فکر کنید و نظریهپردازی کنید. از موجودی این دانشها در دنیا استفاده کنید و بر آن چیزی بیفزایید و نکات غلط آن را برملا کنید.» این صحبت ایشان بیانگر آن است که استفاده از علوم و فنون دنیا مردود نیست اما نباید بهره ما از این علوم صرفا ترجمه باشد و خودمان هم باید بتوانیم به این علم اضافه کنیم.»
وی با بیان اینکه مدیریت اسوه یا مدیریت حب بنیان بر مدار خدامحوری یا همان دوستی خلق و آفرینشهای خداست، تاکید کرد: «در غرب مدیریت بر مبنای سودپرستی و رسیدن به سود بیشتر است. البته این مطلب به معنای آن نیست که ما در مدیریتمان به سود نرسیم اما همین موضوع را باید بر آستانه دوستی با مردم قرار دهیم.»
صلاحی گفت: «رهبر معظم انقلاب میفرمایند «علوم انسانی ما بر مبادی و مبانی متعارض با مبانی قرآنی و اسلامی بنا شده است. علوم انسانی غرب مبتنی بر فهمی دیگر از عالم آفرینش و غالباً مبتنی بر نگاه مادی است. این نگاه و مبنا غلط است.» این تعارض و نکته بسیار مهم که رهبری بیان داشتند، اندیشکده مدیریت اسوه را بر آن داشت تا با حضور علمای حوزه و دانشگاه تعارضهایی را که مدیریت امروز ما با مبانی مدیریتی در قرآن دارد، برطرف کند.»
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: «ما در مدیریت اسوه قبول داریم که باید از دستاوردهای فنی مدیریت معاصر استفاده کنیم، اما بدانیم چهار مولفه ایمان، اخلاق، توانمندی و عدالت اگر در مدیریت نباشد، هرچه جلوتر برویم به انحطاط نزدیکتر میشویم. اگر توانمندی فرد و جامعه بیشتر شود، اما بر مبنای ایمان و اخلاق و عدالت نباشد، ما از مولفههای قرآنی دور خواهیم شد.»
صلاحی با بیان اینکه یکی از نمونههای برجسته مدیریت حب بنیان را میتوان در حضور پدر و مادر در خانواده دید، گفت: «مدیریت در منزل را مادر بر عهده گرفته اما این مدیریت منتگذار و سودپرست نیست. بلکه بر پایه حب و دوستی مجموعه کیان خانواده است.»
در این مراسم حجتالاسلام حسن ناصریپور و حجتالاسلام عباس قدس اعضای هیات علمی اندیشکده مدیریت اسوه، نکاتی را درباره مدیریت اسوه و کارآمدی دین در اداره جامعه و خانواده بیان کردند.
علاقه نشریههای بینالمللی به انتشار ایده مدیریت اسوه
در بخشی از مراسم رونمایی از دو جلد کتاب «مدیریت اسوه»، از علاقهمندی و اقدام داوطلبانه هفت نشریه معتبر و بینالمللی برای انتشار و حمایت علمی از ایده مدیریت اسوه رونمایی شد. این نشریهها عبارتند از نشریه بینالمللی تکنولوژی و تحقیقات علوم، نشریه خطوط علمی، نشریه بینالمللی علم و تکنولوژی هندوستان، نشریه بینالمللی تحقیقات و علوم نوین، نشریه بینالمللی مدیریت تکنولوژی و مهندسی مدیریت، نشریه جهانی مدیریت و نشریه بینالمللی علوم مدیریت کره جنوبی.
ایده مدیریت اسوه که تا کنون در سه مجلد به قلم دکتر محمود صلاحی تدوین شده است، در حقیقت پاسخی است به فراخوان حکیمانه رهبر معظم انقلاب در تداوم نهضت جهانی عزل و خلع شبه دانشهای پرُمدعای مدیریت غربی از ساحت خطیر علوم انسانی و تلاشی است در اثبات کارآمدی دین در اداره مُدن و منزل.
جلد دوم «مدیریت اسوه، جستاری تطبیقی بر نگرههای مدیریتی» نام دارد و نقد و بررسی نگره حکمران خوب که از سوی سازمانهای جهانی ارائه شده مهمترین بخش آن است. جلد سوم «مدیریت اسوه، کنکاشی در سپهر الگوهای راهبردی» از سویی تلاش کرده از رهگذر نگرش سیستمی به دین، کارآمدی دین را در مدیریت جامعه و فرد اثبات کند.
انتهای پیام/