صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران:

جای اصول مدیریت نوین برای توسعه صنعتی کشور خالی است

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: با توجه به اینکه در بخش صنعت نقشه راه و استراتژی توسعه صنعتی وجود ندارد، مسیری را برای پیشرفت نمی دانیم و حتی این آگاهی وجود ندارد که از چه بخش صنعتی باید حمایت کرد.
کد خبر : 173808

به گزارش گروه اقتصادی آنا از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی پورقاضی معتقد است اولویت دولت آینده در بخش صنعت باید تهیه و تدوین نقشه راه و استراتژی صنعتی باشد؛ مهدی پورقاضی می گوید:« به نظرم در بخش صنعت ما نقشه راه و استراتژی توسعه صنعتی نداریم و نمی دانیم از چه بخش صنعتی باید حمایت کنیم، برای چی باید حمایت کنیم؟ چگونه این کار را انجام دهیم و چه مدت باید این حمایت ها ادامه پیدا کند و بعدا چگونه این حمایت ها کاهش پیدا کند؟ اینکه ما باید در چه بخش های صنعتی توسعه داشته باشیم روشن نیست.


او در ادامه می گوید:«واقعیت این است که ما نمی دانیم گیر اصلی صنعت در کشورمان چیست و چرا صنعت ما از نظر کیفیت و قیمت با رقبای خارجی اش قابل رقابت نیست؛ چرا قیمت تمام شده محصولات صنعتی ما بالاتر از رقبای خارجی است و... »


این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه مهم ترین کاری که وزارت صنعت در دولت آینده باید انجام دهد، آسیب شناسی شرایط کنونی است، گفت:« بعد از یک آسیب شناسی دقیق آن چیزی که نیاز اصلی صنعت است را تشخیص خواهیم داد و برمبنای آن می توانیم برنامه ریزی و استراتژی توسعه صنعتی کشور را تدوین کنیم، از دید من این مهم ترین کار است که باید صورت بگیرد.»


او با اشاره به تعطیلی کارخانه های بزرگی همچون ارج و بیان اینکه هیچ بنگاه اقتصادی را نباید هرجور شده حفظ کنیم، می گوید:« باید بنگاه های اقتصادی ما رقابتی باشند؛ اگر حالا می بینیم کارخانه های باسابقه ما همچون ارج، داروگر، روغن جهان و شرکت های دیگر در شرایط سخت قرار گرفته اند و یا تعطیل شده اند به خاطر اشکال درمدیریت است، رقبای دیگر آن ها توانسته اند در بازار باقی بمانند و حتی خیلی از آن ها رشد کرده اند؛ الان شما ارج را با مدیریت دولتی وقتی با یک برند دیگر داخلی که مدیریت خصوصی دارد مقایسه می کنید، می بینید شرکت خصوصی هم صادرات داشته و هم اینکه سهمی از بازار داخل برای خود دست و پا کرده؛ اما چرا ارج به این روز افتاده؛ این فقط به خاطر مدیریت است.»


رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران می گوید:« ما فکر می کنیم مدیریت یک موضوع ساده است و لازم نیست ما مدیران حرفه ای داشته باشیم و تربیت کنیم؛ اگر به یک واحد صنعتی بگویید روی نوسازی ماشین آلاتش کار کند، می گوید حتما می روم ماشین های خارجی می آورم؛ اگر بگویید مواد اولیه اش را تغییر دهد، می گوید حتما جنس خارجی وارد می کنر؛ ولی وقتی صحبت از مدیریت می شود حتی تصور هم نمی کند که در این زمینه ضعف وجود دارد.»


پور قاضی با اشاره به اینکه باید از مدیران خارجی و دانش مدیریت به روز جهانی برای اداره واحدهای صنعتی در کشور بهره بگیریم می گوید:« اگر می خواهیم در رقابت جهانی جایگاهی داشته باشیم و حضور داشته باشیم باید از مدیران خارجی و اصول مدیریتی نوین استفاده کنیم. واقعیت این است که ما اصلاحات اساسی در سیستم مدیریتی نیاز داریم و متاسفانه تاکنون تنها به دنبال تغییرات در سخت افزار بوده ایم و به مدیریت نوین هرگز فکر نکرده ایم.»


انتهای پیام/

برچسب ها: مدیریت
ارسال نظر