صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۱ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۶

زیباکلام: اگر احمدی‌نژاد تایید شود با روحانی به دور دوم انتخابات می‌رود

برخی چهره های سیاسی بر رد صلاحیت او تاکید کردند. با این حال، برخی معتقدند احمدی‌نژاد تنها فردی نخواهد بود که در این انتخابات رد صلاحیت خواهد شد. در بازار شایعات سیاسی، زمزمه‌هایی نیز درباره رد صلاحیت شخصیت های دیگر به گوش می‌رسد.
کد خبر : 173292
به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از اعتماد، پس از کاندیداتوری احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری، اکثر ناظران سیا متن زیر گفت‌وگویی است با صادق زیباکلام درباره انتخابات ریاست‌جمهوری پیچیده‌ای که در راه است.


به نظر شما، با توجه به اعتراضات اصولگرایان به کاندیداتوری احمدی‌نژاد، به ویژه ‌نامه‌ای که احمد توکلی در ضرورت رد صلاحیت احمدی‌نژاد نوشت، شورای نگهبان صلاحیت احمدی‌نژاد را تایید می‌کند؟


در این زمینه دو ملاحظه وجود دارد. ملاحظه اول به فلسفه سیاسی برمی‌گردد و آن اینکه شما هر طور که دموکراسی و مردمسالاری را تعریف کنید، این یک اصل مبنایی در آن است که یک نفر بتواند نامزد ریاست‌جمهوری شود و مردم بتوانند به او رای بدهند. شما به هر دلیلی مانع تحقق این اصل شوید و یک نهاد به جای مردم تصمیم بگیرد و بگوید آقای احمدی‌نژاد نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند ولی صادق زیباکلام می‌تواند در انتخابات شرکت کند، این کار مغایر با مردمسالاری است.


منتقدان می‌گویند احمدی‌نژاد جرایمی مرتکب شده که باید در دادگاه به آنها رسیدگی شود و اگر تبرئه شد، می‌تواند نامزد ریاست‌جمهوری شود.


من فلسفه کلی‌اش را گفتم. اما قانون جمهوری اسلامی می‌گوید وزارت اطلاعات و دادگستری و نیروی انتظامی و ثبت احوال باید درباره صلاحیت افراد برای کاندیداتوری در انتخابات اظهارنظر کنند. اگر این چهار مرجع بگویند شرکت آقای احمدی‌نژاد در انتخابات بلامانع است، دیگر نه آقای توکلی نه شورای نگهبان و نه هیچ نهاد دیگری نمی‌تواند مانع از شرکت احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری شود.


حالا با توجه به این اصل و شرایط موجود، فکر می‌کنید احمدی‌نژاد از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شود؟


من فکر می‌کنم به واسطه مطالبی که علیه احمدی‌نژاد در قوه قضاییه وجود دارد، کار احمدی‌نژاد برای ورود به انتخابات تا حدی دشوار است. ولی اگر این چهار مرجع حکم یا سندی علیه احمدی‌نژاد به شورای نگهبان ارایه نکنند که ناقض شرایط لازم برای کاندیداتوری در انتخابات باشد، شورای نگهبان نمی‌تواند احمدی‌نژاد را رد صلاحیت کند. این کار خلاف قانون است.


شما هنوز معتقدید احمدی‌نژاد بین 10 تا 15 میلیون رای دارد؟


بله، به نظر من ثبت نام احمدی‌نژاد در شرایط خاص کنونی، حتی آن 10 تا 15 میلیون رای را هم به مراتب بیشتر کرده است.


ولی بخشی از رای احمدی‌نژاد در سال 88، رای سنتی اصولگرایان بود و الان قالیباف و رییسی از جناح اصولگرا، رقیب احمدی‌نژادند.


بله، اما به نظر من رای سنتی اصولگرایان به قالیباف و رییسی نمی‌رسد. یعنی این احمدی‌نژاد است که آن رای سنتی را تصاحب می‌کند. آن رای در غیاب احمدی‌نژاد به قالیباف و رییسی می‌رسد ولی اگر احمدی‌نژاد در میدان رقابت باشد، قالیباف و رییسی باید با بخش عمده آن رای وداع کنند!


ظاهرا در این نکته تردیدی نیست که کاندیداتوری احمدی‌نژاد به ضرر اصولگرایان است ولی آیا به ضرر روحانی هم هست؟


در مجموع اگر احمدی‌نژاد رد صلاحیت شود، پیروزی روحانی قطعی است. یعنی آقای روحانی با دست بسته هم قالیباف و رییسی را شکست می‌دهد. اما حضور احمدی‌نژاد، با توجه به آن 10 تا 15 میلیون رایی که کاریزمای احمدی‌نژاد برای او تضمین می‌کند، کار روحانی را بسیار دشوار خواهد کرد.


احمدی‌نژاد در مصاحبه‌های روزهای اخیرش، جواب شفافی به این سوال نداده است که آیا برای ثبت نام در انتخابات، اخیرا با رهبری گفت‌وگویی داشته یا نه.


این هنر احمدی‌نژاد است که همیشه توپ را در زمین دیگران می‌اندازد. یعنی احمدی‌نژاد کاری کرده است که مقام معظم رهبری بگویند که آیا نظرشان درباره شرکت احمدی‌نژاد در انتخابات تغییر کرده یا نه. تا جایی که ما می‌دانیم، مقام معظم رهبری نظرشان را عوض نکرده‌اند. یعنی چیزی نگفته‌اند که نشان دهد نظرشان عوض شده است.


شایعاتی هم درباره رد صلاحیت حسن روحانی وجود دارد. به نظرتان ممکن است این طور شود؟


این تحلیل هم وجود دارد که می‌گوید ثبت نام احمدی‌نژاد برای رد صلاحیت روحانی است. یعنی احمدی‌نژاد و بقایی رد صلاحیت شوند که راه باز شود برای رد صلاحیت حسن روحانی. مثل داستان سال 92 که آقای مشایی رد صلاحیت شد و مرحوم هاشمی‌رفسنجانی هم رد صلاحیت شدند.


این عجیب نیست که دو رییس‌جمهور اخیر نظام که یکی از آنها رییس‌جمهور مستقر هم هست، رد صلاحیت شوند؟


بله، خیلی عجیب است و هزینه زیادی به نظام تحمیل می‌کند. ولی ممکن است که مصالح ایجاب کند که چنین کاری بکنند.


شورای نگهبان با استناد به چه دلیلی ممکن است روحانی را رد صلاحیت کند؟


ممکن است بگویند عملکرد اقتصادی دولت روحانی بالا نبوده، برجام چنانکه باید و شاید به بار ننشسته و اشتغال بالا نرفته و مملکت در رکود است و...


این امور منطقا ربطی به شورای نگهبان دارد؟


مسلما شورای نگهبان برای رد صلاحیت احتمالی روحانی، هیچ دلیل حقوقی‌ای نمی‌تواند اقامه کند و باید متشبث شود به یک سری عذر و بهانه.


اگر این اتفاق بیفتد، در این صورت مشارکت مردم در انتخابات چه وضعی پیدا خواهد کرد؟


اگر روحانی رد صلاحیت شود، اصلاح‌طلبان باید سبک و سنگین کنند.


آیا ممکن است صندلی خالی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای آقای روحانی همچنان خالی مانده باشد؟


ممکن است. یعنی به روحانی بگویند شما ردصلاحیت شدی و برو رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام باش. ولی همه ما می‌دانیم ریاست مجمع تشخیص مصلحت، یک جایگاه تشریفاتی است؛ لذا این کار اصولی نیست که روحانی را با دست پس بزنند و با پا
پیش بکشند.


آقای مصلحی هم کاندیداتوری احمدی‌نژاد را تلاش برای خلق فتنه‌ای و اقدامی در تقابل با نظام می‌بینند. شما این نظر را قبول دارید؟


نه. من اصلا تحلیل آقای مصلحی را قبول ندارم و فکر می‌کنم نظر ایشان تحت تاثیر اختلافاتی است که با احمدی‌نژاد داشتند و احمدی‌نژاد هم ایشان را موقتا از کابینه اخراج کرد. از نظر من، عملکرد احمدی‌نژاد در آن هشت سال بسیار منفی بود ولی اگر نصف به‌علاوه یک مردم خواهان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد باشند، اصولگرایان نباید سد راه مردمسالاری شوند.


نهایتا فکر می‌کنید چه کسی شانس اول ریاست‌جمهوری است؟


روحانی را شانس اول می‌دانم ولی اگر احمدی‌نژاد تایید صلاحیت شود، فکر می‌کنم کار احمدی‌نژاد و روحانی به دور دوم انتخابات کشیده می‌شود ولی نهایتا خرد جمعی مردم ایران، موجب پیروزی روحانی بر احمدی‌نژاد خواهد شد.



انتهای پیام/

ارسال نظر