صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۵ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۶

عضو شورای مرکزی کارگزاران: در نامه‌نگاری رئیسی نوعی ناپختگی سیاسی دیده می‌شود

سیدابراهیم رئیسی روز گذشته در دو نامه به حسن روحانی و رئیس سازمان صداوسیما، رعایت اخلاق انتخاباتی را گوشزد کرده است.
کد خبر : 172933

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا از شرق، علی تاجرنیا و جهانبخش خانجانی هر دو این حرکت رئیسی را «تبلیغاتی» توصیف کردند؛ یعنی تبلیغ نامحسوس آن در پس‌ِ انذار‌دادن به رقیب که خودش تبلیغ زودهنگام انجام ندهد.


ژست تبلیغاتی اخلاق‌مدارانه
در‌همین‌باره، علی تاجرنیا، از اعضای اتحاد ملت، در ارزیابی خود از حرکت رئیسی و این نامه‌نگاری‌ها گفت: «تجربه انتخاباتی که رئیس‌جمهور مستقر برای دوره دوم هم اعلام نامزدی می‌کند، تنها مربوط به این دوره نیست؛ بلکه مربوط به چهار دوره گذشته است؛ از دوره ریاست‌جمهوری مقام معظم رهبری گرفته تا هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد. در گذشته به طور عرفی در ایام تبلیغات، پوشش آنچه در فضای تبلیغاتی رخ می‌داد، برای رئیس‌جمهور ممنوع بود و صداوسیما هم به آن نمی‌پرداخت؛ اما به آنچه مربوط به وظایف رئیس‌جمهوری بود، پرداخته می‌شود.» این فعال سیاسی ادامه داد: «نمی‌توان رئیس‌جمهور را محدود کرد که وظایف خود را انجام ندهد. در گذشته مثلا اگر سخنان رئیس‌جمهور در یک ستاد انتخاباتی و نظایر آن انجام می‌شد، حتما پوشش داده نمی‌شد؛ بنابراین، این اولین‌‌باری است که به پوشش برنامه‌هایی که جزء وظایف رئیس‌جمهور است، اعتراض می‌شود. تاجرنیا تأکید کرد: «در حقیقت رئیسی با نوشتن این نامه بیش از اینکه از صداوسیما بخواهد عدالت را رعایت کند، گویا دنبال اثرگذاری از رهگذر این نامه است؛ یعنی آقای رئیسی دنبال پیامدهای نامه‌ای است که نوشته است. از نظر من این نامه بیشتر یک ژست تبلیغاتی اخلاق‌مدارانه است».
او در ادامه صحبت خود، به موضوع تریبون‌های رسمی کشور و میزان استفاده از آنها اشاره کرد و گفت: «بحث دیگر این است که موضوع برقراری فرصت‌های برابر به‌هیچ‌عنوان محدود به صداوسیما نمی‌شود. تریبون‌های عمومی زیادی هستند که عموما در اختیار روحانیت، هیئت‌ها و برخی نهادها است که بعضا از آن استفاده شده و عدالت رعایت نمی‌شود؛ بنابراین این سؤال مطرح می‌شود که وقتی رئیسی به پوشش خبری برنامه‌های رئیس‌جمهور مستقر اعتراض می‌کند، آیا به پوشش خبری ثبت‌نام خود از سوی شبکه خبر هم اعتراض کرد؟ آن‌هم در شرایطی که آن برنامه به صورت زنده پوشش داده شد.
ناپختگی سیاسی
جهانبخش خانجانی، از اعضای شورای مرکزی حزب کارگزاران، هم اول این نکته را مورد توجه قرار داد که صداوسیما موظف به پوشش برنامه‌های دولت است. او گفت: «صداوسیما وظیفه دارد مباحث حاکمیتی ازجمله عملکرد قوای سه‌گانه را پوشش دهد. وقتی رادیو و تلویزیون، دولتی است و از امکانات دولتی تغذیه شده و رئیس آن در جلسات هیئت دولت شرکت می‌کند، وظیفه دارد عملکرد دولت را در سطح کلان پوشش دهد».
خانجانی درباره علت این نامه‌نگاری رئیسی گفت: «به نظر من اگرچه نامه‌نگاری رئیسی در ظاهر اخلاق‌مدارانه است؛ اما در باطن خود از نوع دیگری است. از این جهت، نوعی ناپختگی سیاسی در این رفتار دیده می‌شود که یک کاندیدا به صداوسیما درباره رئیس‌جمهور مستقر این‌گونه توصیه می‌دهد. این درحالی است که صداوسیما خودش در مسیر منویات ایشان حرکت می‌کند و بیش از این توصیه‌کردن، اجحاف بیشتر در حق دولت است».
این فعال سیاسی ادامه داد: «من به عنوان کسی که در بدنه وزارت کشور حضور داشته و سخنگو بودم، طبعا برنامه‌های صداوسیما را رصد می‌کردم. آنچه در رابطه با وظایف ذاتی و حاکمیتی رئیس‌جمهور مستقر مطرح شده، صداوسیما درباره پخش آن مانعی ندارد. در مقررات هم به این موضوع تصریح شده است. شما نمی‌توانید یک ماه فعالیت‌های رئیس‌جمهور مستقر را نادیده بگیرید به صرف اینکه ایشان نامزد شده است».
او افزود: «در زمان ریاست‌جمهوری‌های سابق، مانند آقای هاشمی و احمدی‌نژاد، هم همین وضعیت حاکم بوده است. آقای رئیسی می‌توانند به آرشیو برنامه‌های صداوسیما و کنداکتور برنامه دسترسی داشته باشند و بررسی کنند در دوره‌های گذشته شرایط چگونه بوده است».
او تأکید کرد: «باید هرکسی متولی رفتار خودش باشد. هر فردی باید با عمل خود دیگران را به تقوا دعوت کند؛ بنابراین انتشار این نامه از سوی رئیسی، ظاهرا ژستی تبلیغاتی و نوعی مخدوش‌کردن فضای سیاسی جامعه است و ناخودآگاه به جنگ روانی پرداخته است. این حرکت آقای رئیسی سزاوار این فضای انتخاباتی نیست».
خانجانی در آخر تأکید کرد: «رئیسی چهره برجسته‌ای در حوزه قضائی به شمار می‌رود و بعید بود ایشان چنین رفتاری را از خود بروز دهد. این از اشتباهات مشاوران ایشان است».


انتهای پیام/

ارسال نظر