جلایی پور: دوره احمدی نژاد دوره ضدیت با توسعه بود/ هاشمی مخالف بنیاد گرایی دینی بود و اصلا غرب ستیز نبود
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حمیدرضا جلایی پور طی سخنانی در نشست بررسی کارنامه سیاسی و علل محبوبیت آیت الله هاشمی رفسنجانی که در دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه برگزار شد، با بیان اینکه آشنایی من با آیت الله هاشمی به سالهای دهه پنجاه خورشیدی بازمی گردد، گفت: از دوره اصلاحات که روزنامه جامعه را تاسیس کردیم، مقامات رسمی جریان اصلاحات با ما جلسه برگزار نمی کردند ولی در همان دوره آقای هاشمی قبول می کردند که با ما جلسه داشته باشند و پس از آن در سال 88 که جو فتنه راه افتاده بود و ایشان هم به عنوان ساکت فتنه شناخته شده بود، اصلاح طلبان پیشرو را به حضور می پذیرفت و سخنانشان را می شنید.
وی افزود: آقای هاشمی وقتی حرف می زد بسیار مسموع سخن می گفت و ما می فهمیدیم که چه می گفت و منظورش چه بود اما خیلی ها سخن می گویند و کسی از حرف شان چیزی نمی فهمد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: ایشان هرگاه جلسه ای برگزار می شد کاملا به حرف های حاضران جلسه گوش می داد و سوالات دقیقی را مطرح می کرد و مهمتر از آن به دنبال راه حل بود و این در حالی است که ما داریم درباره شخصیتی صحبت می کنیم که چهل سال نفر دوم کشور بود و از روحانیون بلند مرتبه محسوب می شد که قاعدتاً باید بقیه به خدمت او می رسیدند و کسب فیض می کردند نه اینکه او بنشیند و سخنان دیگران را بشنود.
جلایی پور گفت: آقای هاشمی روحانی حوزوی بود و آموزش سنتی دیده بود اما بسیار تلاش می کرد که با ادبیات علوم انسانی که مارکسیستی و لیبرالیستی محسوب می شد را بشناسد.
وی ادامه داد: ایشان ادبیات توسعه را به خوبی دنبال کرده بود و آن را می شناخت و حتی در جلسه ای که آقای پزشکیان آن را نقل می کرد، آیت الله هاشمی گفته بود این نظریه قبض و بسط تئوریک شریعت چیست که دانشجویان آن را دنبال می کنند و کسی در آن جلسه بلند شده بود و برای ایشان این تئوری دکتر سروش را توضیح داده بود.
جلایی پور گفت: ایشان در زمان جنگ فرمانده جنگ بود و با سپاه و ارتش ارتباط نزدیک داشت اما به سپاه باج نمی داد و احترام ارتش را هم حفظ می کرد اما هیچ گاه مرعوب نمی شد و مرد انجام کارهای بزرگ بود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: در موضوع جنگ ایشان محکم پای پذیرش قطعنامه ایستاده بود و در موضوع برجام هم بسیار جدی آن بحث را دنبال می کرد و با ایستادن پای قطعنامه، کشور را نجات داد و به نظرم آغاز سقوط صدام از همان جا شروع شد.
جلایی پور با بیان اینکه دوره احمدی نژاد دوره ضدیت با توسعه بود اما در زمان آقای هاشمی ایشان بدون ناراحتی موضوع توسعه اقتصادی را پس از جنگ شروع کرد، گفت: در قضیه هشتاد و هشت آن خطبه مشهور را خواند و چند راه حل پیشنهاد کرد که هنوز هم راه حل کشور همان ها است و تا آخر هم پای حرف هایش ایستاد و کاری کارستان انجام داد.
وی ادامه داد: ما زمان جنگ و سالهای هشتاد و هشت با ایشان جلسات زیادی داشتیم و حتی در سالهای پس از هشتاد و هشت که به خود ایشان مجال نمی دادند، همیشه با امید سخن می گفت.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه ایشان واقعا اصلاح طلبان پیشرو را دوست داشت و به فاصله یک روز به آنان اجازه دیدار می داد و به جای یک ساعت، دو ساعت با آنان سخن می گفت، افزود: ایشان مردم گرای مخرب نبود که مانند احمدی نژاد بیاید و بگوید می خواهیم نفت را سر سفره مردم بیاوریم و مدیریت جهانی کنیم، ایشان مردم گرایی بود که حرف مردم را می شنید و برای مخاطبان سخنانش فرصت سخن گفتن قایل بود.
جلایی پور افزود: پارلمان مرهون وجود آقای هاشمی بود، حالا برخی می گویند که در آن مجلس دعوا و کتک کاری بود اتفاقا مجلس همان بود، مجلسی که در آن خبری نباشد، مجلس فرمایشی است.
وی ادامه داد: هاشمی مخالف بنیاد گرایی دینی بود و توسعه گرا بود و اصلا غرب ستیز نبود بلکه به عقل کارشناسی احترام می گذاشت و حرف های کارشناسان را می شنید.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ارتباط نزدیک جریان های سیاسی اصلاح طلب و اعتدال گرا با یکدیگر، گفت: مهمترین وزنه در برابر تند روی ها همین ارتباط تنگاتنگ اصلاح طلبان، میانه روها و اعتدالگرایان با یکدیگر است که مرهون عملکرد هاشمی است و در حالی که در دوران اصلاحات نقدهای بسیاری علیه وی انجام شد اما او هیچ گاه ارتباط خود را با اصلاح طلبان قطع نکرد.
وی افزود: هاشمی رفسنجانی با معدل این جامعه ارتباط داشت نه کاملا عامه گرا بود نه کاملا نخبه گرا، بلکه با معدل این جامعه در ارتباط بود.
جلایی پور در پایان با اشاره به حضور مردم در تشییع جنازه آیت الله هاشمی، اظهار کرد: تشییع جنازه ای که از ایشان کردند به تعبیری دومین تشییع جنازه بزرگ تاریخ ما پس از رحلت امام از یک شخصیت بود و این هدیه مردم به ایشان بود.
انتهای پیام/