راهاندازی دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال در دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر امینرضا کمالیان در جلسه هیات رئیسه با اعضای هیات علمی واحد زاهدان با عنوان «تبیین شعار اقتصاد ملی، تولید- اشتغال» اظهار کرد: «سیاستهای گوناگونی در زمینههای اقتصادی تاکنون در کشور ابلاغ شده مانند سیاست انرژی، سیاست تولید ملی، سیاست اصل ۴۴، سیاست امنیت سرمایهگذاری و غیره که هدف آن ارائه نقشه راه و تدوین شاخصهای راهبری است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مجموعه سیاستهای اقتصاد مقاومتی در واقع الگوی بومی و علمی بوده که برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است، افزود: «از جمله زیرساختهای لازم برای تحقق هدف اقتصاد مقاومتی زیرساختهای اقتصادی؛ مشتمل بر جنبههایی از قبیل محیط اقتصاد کلان، بازار کالا و خدمات، بازار مالی، بازار کار، پایداریپذیری و بهرهوری و مانند آنها؛ زیرساخت های زیستمحیطی؛ مشتمل بر جنبههایی همچون منابع طبیعی، شهرسازی و سامانهی زیستبومشناختی؛ زیرساختهای حکمرانی؛ مشتمل بر نهادها، دولت، سیاستها؛ زیرساختهای اساسی؛ مشتمل بر زیرساختهای حساس به ویژه مخابرات، انرژی، حمل و نقل، آب و سلامت و زیرساختهای اجتماعی؛ مشتمل بر سرمایهی انسانی، سلامت، اجتماع و افراد است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با طرح این سؤال که چرا توجه به اقتصاد مقاومتی برای ایران مهم است؟ گفت: «اساسا توجه به این حوزه از زمانی مطرح شده که تحریمهای گسترده اقتصادی، نفتی، مالی و بانکی، دارویی و بهداشتی علیه کشورمان به اوج خود رسید؛ اقتصاد مقاومتی، یک راهبرد بلندمدت و دائمی است که باعث میشود اقتصاد، بستر مناسبی برای جذب و بهرهبرداری از سرمایهها و زمینههای ایجاد شده در دوره پساتحریم پیدا کند.»
کمالیان با اشاره به نقش مهم دانشگاه در حوزه اقتصاد مقاومتی، عنوان کرد: «از الزامات اقتصاد مقاومتی باید به کاهش وابستگی به نفت، توجه به نقش صنایع دانش بنیان و مردمی کردن اقتصاد اشاره کرد که در بخش نقش دانشگاه به عنوان محل تربیت نیروی انسانی متخصص و تولید علم، در بخش صنایع دانشبنیان و مردمی کردن اقتصاد بسیار مهم است.»
وی از کارکردهای اقتصاد دانشبنیان به جذب و تبدیل ایدهها به محصول و مشاغل پایدار، همافزایی علم و ثروت (تجاریسازی علم و دانش)، تجاریسازی یافتههای پژوهشی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانشآموختگان به منظور ورود به فضای کسبوکار، حمایت، هدایت و سمتدهی در جهت نوآوریها و تولید فناوریهای برتر، ایجاد زمینه برای بهکارگیری هرچه بیشتر توانمندیهای دانشگاهها و واحدهای پژوهشی در جامعه، ترغیب متخصصین، نوآوران، مخترعان، اعضای هیئتعلمی دانشگاهها و واحدهای پژوهشی برای فعالیتهای بیشتر در رفع نیازهای جامعه برای ترویج فرهنگ تجاریسازی در دانشگاهها و مراکز پژوهشی و تشویق بنگاههای اقتصادی و دستگاههای اجرایی به بهرهگیری از یافتههای پژوهشی و فناوریهای شکلیافته در مراکز پژوهشی اشاره کرد.
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: «همانگونه که در مورد جایگاه اقتصاد مقاومتی در سیاستگذاری کشور اشاره شد، مقاوم سازی اقتصاد نیازمند مطالعات آینده پژوهانه و همچنین سناریوسازی اقتصادی برمبنای شناسایی تهدیدها و فرصتهاست؛ لذا پیشنهاد میشود که انجام این مطالعات در دستور کار دانشگاه و مورد حمایت دولت قرار گیرد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان افزود: «تدوین برنامههای عملیاتی برای پایه ریزی اقتصاد دانش بنیان، نیازمند تدقیق در موضوع است. با این وجود، آمایش آموزشی دانشگاههای کشور، یکی از پیش نیازهای اقتصاد دانشبنیان است که لازم است، به آن توجه شود.»
این مسئول دانشگاهی خاطرنشان کرد: «آمایش علمی سرزمینی کشور یعنی شناخت و تصمیم گیری درباره ظرفیتهای دانشگاهها و رشتههای تحصیلی و سپس تعیین اولویتهایی که امکان سرمایهگذاری ویژه برای پیشرفتهای اساسی درخصوص آنها وجود دارد. از طرف دیگر، پیشنهاد میشود، دولت و سازمانهای زیرمجموعه همچون دانشگاه، نسبت به خرید کالاهای دانشبنیان داخلی که مشابه خارجی دارند، تشویق شوند. این الزام برای دو وزارتخانه نفت و صنعت، معدن و تجارت، نتایج شایسته ای را پدید خواهد آورد.»
کمالیان نقش دانشگاهها را در تحقق اقتصاد مقاومتی مهم برشمرد و عنوان کرد: «عموماً استراتژیهای دانشگاهی وارد سازمانهای تصمیمگیر شده و سپس وارد نهادهای اجرایی میشوند. یعنی بهترین مکان برای پرداختن و تئوریزه کردن ایدهها، دانشگاه است، زیرا سازمان ها و نهادهای اجرایی توان، حوصله و فرصت پرورش و کاربردی کردن ایدهها را ندارند. در این راستا ضرورت دارد دانشگاهها با اجرایی کردن طرح تشکیل کمیسیونهای اقتصاد مقاومتی در سه سطح اساتید، کارکنان و دانشجویان به بحث و گفتوگو درباره این موضوع پرداخته و اقدامات و برنامههای پیشبینی شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: «از سوی دیگر برای اینکه دانشگاهها در مأموریتهای خود موفق عمل کنند باید با استفاده از نظرات همه اقشار دانشگاهی، محیطی با نشاط و پویا فراهم آورند و ارتباطات دانشگاهها با مراکز علمی بینالمللی نیز بیش از پیش تقویت شود»
وی با بیان اینکه به منظور اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در دانشگاه، باید بر موضوعاتی چون صرفهجویی، استفاده بهینه از امکانات، اطلاعرسانی و فرهنگسازی از طریق کرسیهای آزاداندیشی و تشکیل کمیتههای دانشگاهی تاکید شود، عنوان کرد: دانشگاه میتواند «مدل مفهومی» و «الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی خاص جمهوری اسلامی ایران» را طراحی و برنامههای عملیاتی و اقدامات لازم جهت پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را در سطح کشور پیشبینی کند.
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان تأکید کرد: برای تحقق این امر لازم است مقررات مرتبط با «طرح های پژوهشی درون دانشگاهی، طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی و تشویق مقالات» متناسب با نیازهای مطالعاتی کشور و امکان بیشتر ارتباط دانشگاه با صنعت اصلاح شود، یکی از اقدامات پیشنهادی که دانشگاه میتواند در آن به طور تخصصی نقشآفرینی کند، تدوین و گزارش «شاخصهای پایش سیاستهای اجرایی اقتصاد مقاومتی » است تا میزان تحقق برنامههای عملیاتی و اقدامات پیشبینی شده این سیاستها را سنجش و ارزیابی کند. تحقق این هدف نیاز به تسهیل روابط دانشگاه با مراکز پژوهشی اصلی کشور و نیز نهادهای تصمیم گیری و اجرایی مانند مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی دارد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: «به عنوان پیش نیازهای اصلی پیادهسازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی، دانشگاه میتواند از طریق انجام پایان نامهها و طرحهای پژوهشی و نیز استفاده از ظرفیتهای موجود در مراکز پژوهشی برای انجام تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی در زمینه اقتصاد مقاومتی، به اهمیت بیشتر این مبحث افزوده و راهکارهایی اجرایی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور ارائه کند.»
دبیر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان افزود: «دانشگاه با حمایت از فعالسازی مراکز رشد و تأسیس شرکتهای دانشبنیان میتواند نقش به سزایی را در تولید و تجاریسازی علم، توسعه کارآفرینی و نوآوری، ارتباط با صنعت و در نهایت تحقق اقتصاد دانشبنیان ایفا کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان تأکید کرد: «لازم است دانشگاه برای اصلاح و تغییر در شیوهها و سرفصلهای آموزشی برنامه داشته باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه بوده و منابع انسانی خلاق، کارآفرین و نوآور به جامعه تحویل دهد. در این راستا پیشنهاد میشود فرایند بازنگری در سرفصلهای دروس دانشگاهی از سطح گروههای آموزشی در دانشگاه شروع و بدین منظور فرایندهای کاری لازم تصویب شود.»
این مسئول دانشگاهی عنوان کرد: «در راستای فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج ملی، دانشگاه میتواند با برگزاری کارگاههای آموزشی در سطح مدیران، اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان، همایش و سخنرانیهای علمی در سطح گروه، دانشکده و دانشگاه و نیز استفاده از ظرفیتهای موجود در دانشگاه مانند نشریات، فصلنامهها، صفحات اینترنتی و سایر ابزارها و وسایل ارتباط جمعی اقدام کند.»
کمالیان گفت: «در نهایت به منظور انجام امور اجرایی درون دانشگاه، مدیریت و اصلاح الگوی مصرف، صرفهجویی در هزینهها، استفاده بهینه از منابع و داراییهای موجود و خرید کالاها، اقلام و مواد مصرفی دانشگاه از بین تولیدات داخلی به منظور حمایت از تولیدکنندگان کشور و ترویج و مصرف کالاهای داخلی میتواند کمک به سزایی را در تحقق اقتصاد مقاومتی در دانشگاه داشته باشد. افزایش بهره وری سرمایه انسانی (مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان) در دانشگاه نیز کمک شایانی در تحقق این امر می کند.»
وی اظهار کرد: «در پایان امید است با تلاش همه دانشگاهیان، دانشگاه ها بتوانند نقش خود را در تحقق سند چشم انداز 1404 کشور و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا کنند.»
انتهای پیام/