صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
مدیر کل مقابله با حوادث و بلایای طبیعی وزارت بهداشت عنوان کرد:

مرگ سالانه 2900 نفر در مخاطرات طبیعی/ آموزش خانه به خانه آمادگی در بلایای طبیعی

مدیرکل مقابله با حوادث و بلایای طبیعی وزارت بهداشت از مرگ سالانه 2900 نفر بر اثر خطرات و حوادث طبیعی در کشور خبر داد.
کد خبر : 172330

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علی اردلان، مدیرکل مقابله با حوادث و بلایای وزارت بهداشت در نشست خبری پیش از ظهر امروز با اشاره به وقوع حادثه سیل و آبگیری در برخی از استان‌های کشور اظهار کرد:‌ کشور حادثه‌خیز ما با خطرات طبیعی از جمله سیل، زلزله و خشکسالی روبه‌رو است که به طور متوسط سالانه دو هزار و 900 نفر بر اثر مخاطرات طبیعی جان خود را از دست می‌دهند. همچنین یک و نیم میلیون نفر نیز تحت تاثیر این حوادث و بلایای طبیعی قرار می‌گیرند. البته این آمار به صورت میانگین اعلام شده و بلایای طبیعی مانند زلزله بم می‌تواند تلفات چشمگیری داشته باشد.


وی افزود: حادثه وقوع بارندگی در استان‌های کشور از سوی سازمان هواشناسی پیش‌بینی شده و هشدارهای لازم در این زمینه ارائه شده بود اما شدت بارندگی از سوی هواشناسی نیز قابل پیش‌بینی نبود بر همین اساس از عصر روز 25 فروردین در یک دوره کوتاه بارندگی‌ها شدت گرفته و در طول دو تا سه ساعت به سیل‌های برق‌آسا تبدیل شد. در حادثه آذربایجان شرقی، شهرهای آذرشهر و عجب شیر بیشترین تلفات را به خود اختصاص داد. همچنین رانش زمین در استان کردستان و آذربایجان غربی منجر به فوت چهار نفر از هموطنان شد.


اردلان ادامه داد: در حوزه وزارت بهداشت برنامه ملی پاسخ به حوادث و بلایا اجرا می‌شود که بر این اساس تیم‌های عملیاتی هماهنگی‌های لازم را برای کمک به مصدومان و ارائه هشدار‌های بهداشتی در دستورالعمل دارند. همچنین در حادثه سیل و آبگرفتگی اخیر تیم‌های ارزیابی بهداشتی واکنش سریع، به محل حادثه اعزام شدند و مصدومان و از جمله زنان باردار منطقه عجب شیر را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منتقل کردند.


وی تاکید کرد: خوشبختانه هم‌اکنون در مورد بروز بیماری‌های واگیر مشکلی وجود ندارد و همچنین با توجه به اینکه وقوع سیل منجر به از بین رفتن زیرساخت‌های شبکه آب در روستای چنار شهرستان عجب شیر شد که با همکاری‌های آب و فاضلاب شبکه آب روستا فعال و کیفیت آب نیز از سوی تیم‌های بهداشتی مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه سلامت روان بازماندگان حادثه سیل بسیار مهم است، افزود: با همکاری سازمان بهزیستی کشور تیم‌های بهزیستی و وزارت بهداشت در حال ارائه خدمات سلامت روان به بازماندگان این حادثه هستند و در فاز اول مداخله سلامت روان صورت می‌گیرد.


اردلان ادامه داد: شاخص آمادگی خانوارهای ایرانی در برابر بلایا و حوادث طبیعی 9/3 امتیاز از 100 است که این شاخص نشان می‌دهد ما تا شرایط ایمن و تاب‌آور فاصله بسیاری داریم. بر همین اساس آموزش خانوارهای ایرانی به صورت خانه به خانه از سوی وزارت بهداشت صورت می‌گیرد به طوری که در سال 95 حدود 10 درصد از خانوارها که در شهرستان‌های دور افتاده زندگی می‌کردند توسط بهورزان و رابطان سلامت تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین با همکاری هلال احمر برنامه خادم در مورد بر انگیختن حساسیت خانوارها در برابر حوادث طبیعی در جریان است.


مدیرکل مقابله با حوادث و بلایای وزارت بهداشت گفت:‌ در سیل اخیر برخی از افراد کم توجهی کردند و در روستای چنار تمام فوتی‌ها کسانی بودند که منزل‌شان در حریم رودخانه بود. در آذر شهر هم اگر محل دسترسی روستا در حریم رودخانه تعریف نمی‌شد، میزان مرگ و میر کمتر می‌شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: سیل
ارسال نظر