صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۲۴ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۶

قاسمی: رفراندوم ترکیه موضوع داخلی است/ حمله آمریکا به افغانستان هیچ توجیهی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان رفراندوم ترکیه را موضوع داخلی این کشور دانست و گفت که رأی مردم ترکیه مورد تأیید ایران است.
کد خبر : 172278

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، بهرام قاسمی در اولین نشست هفتگی خود در سال 1396 به پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رفراندوم قانون اساسی در ترکیه و تغییرات منطقه‌ای که ممکن است در نتیجه رأی مردم حاصل شود، بیان کرد: «بحث رفراندوم یک بحث داخلی کشور همسایه ماست و هر آنچه اتفاق افتاده به دولت و مردم ترکیه مربوط است.»


وی ادامه داد: «هر آنچه مردم ترکیه بپذیرند مورد تایید ما خواهد بود. درباره تاثیرات رفراندوم باید کمی صبر کرد، اما ما امیدواریم که این رفراندوم در درون ترکیه به اجماع کمک کند و ترکیه را به سمت کشوری با ثبات و امن سوق دهد.»


واکنش به تشکیل اتاق مشترک نظامی ایران، روسیه و سوریه


سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در این باره که همزمان با سفر وزیر امور خارجه به روسیه برخی رسانه‌ها از تشکیل اتاق مشترک نظامی میان ایران و روسیه و سوریه خبر داده و حتی گفته‌اند ممکن است این اتاق به تشدید حضور نظامی دو کشور در سوریه منجر شود، آیا تشکیل چنین اتاقی را تأیید می‌کنید؟، گفت: «بحث همکاری ایران، روسیه و سوریه موضوع جدیدی نیست. از مدت‌های پیش همکاری گسترده‌ای بین سه کشور وجود دارد. تماس‌ها، رایزنی‌ها و نشست‌های مکرر در مقاطع مورد نیاز وجود داشت و در حوزه نظامی هم این نشست‌ها و رایزنی‌ها مسبوق به سابقه است.»


قاسمی افزود: «این رایزنی‌ها بر اساس ضرورت و نیازهایی که ممکن است شرایط سوریه ایجاد کند می‌تواند در سطوح مختلف و در مقاطع مختلف تشدید شود ولی اصل داستان یک بحث قدیمی است.»


وی ادامه داد: «این همکاری‌ها در آینده نیز تا رسیدن به صلح جامع می‌تواند ادامه داشته باشد.»


حمله نظامی آمریکا پیام سیاسی جدی برای منطقه نیست


سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دو هفته اخیر شاهد افزایش تحرکات نظامی دولت جدید ایالات متحده در اطراف ایران بودیم. نمونه‌های آن را در استفاده از بزرگ‌ترین بمب غیراتمی آمریکا در افغانستان، حمله نظامی مستقیم به سوریه و افزایش تحرکات نظامی در اطراف کره شمالی شاهد بودیم. چهره‌های متفاوت دولت دونالد ترامپ از جمله رئیس سازمان سیا هم می‌گوید که حمله به سوریه پیامی به ایران بود. واکنش جمهوری اسلامی ایران به این تحرکات چیست و آیا باید نگران رویارویی تصادفی میان نیروهای دو کشور در منطقه باشیم؟، اظهار داشت:‌ « به نظر می‌رسد که اقدامات نظامی که در منطقه توسط آمریکا صورت پذیرفت بیش از آنکه معنای نظامی یا آثار نظامی داشته باشد یک نوع سردرگمی و پاسخ به مشکلات داخلی آمریکا وناکامی‌هایی که درون کشور خود دارد. بنابراین برخی اقدامات غلط را در شکل نظامی سامان داده است که فکر می‌کنم این اقدامات در جامعه جهانی به ضرر آمریکا تمام شود و آثار نظامی نخواهد داشت.»


وی افزود: «چه اقدامی که در سوریه بصورت غیرقانونی اتفاق افتاد و یا آنچه در افغانستان صورت گرفت که اصلا با شرایط افغانستان مطابق نبود چرا که شبکه القاعده یا داعش در افغانستان در آن حد نیست که نیاز به چنین بمباران‌هایی داشته باشد.»


وی در پاسخ به سوال دیگر‌ی مبنی بر اینکه جدا از پیام نظامی این تحرکات، پیام سیاسی آن برای منطقه بخصوص سوریه چیست؟ ، گفت: «اقدام آمریکا در افغانستان معنای نظامی نخواهد داشت، من فکر می‌کنم این اقدامات با اهداف سیاسی طراحی شده باشد اما عملا وضعیت منطقه چه در سوریه و چه در افغانستان طی سالیان گذشته نشان داده که در این کشورها نیازی به راهکار نظامی نخواهند داشت و یک راهکار نهایی برای این دو کشور نیست. افغانستان بعد از این همه سال علی رغم همه حضورهای نظامی نشان داده که راهکار نظامی در این کشور پاسخگو نیست و این کشورها نیاز به راهکارهای سیاسی اساسی دارند که باید در چارچوب یک اجماع جهانی و با مشارکت همسایگان و دولت‌های منطقه‌ای و مردم این کشورها راهکار و نتیجه لازم حاصل شود.»


قاسمی گفت: «این اقدامات را بیشتر ‍ژست و حرکتی می‌دانم که شاید برخی بدلیل مسائل داخلی آمریکا و برخی بدلیل نشان دادن حضور و وجود آمریکا در منطقه برای هم پیمانان اش باشد. بنابراین نمی‌توان پذیرفت که علائم سیاسی جدی را در منطقه برای کشوری مثل سوریه و حتی افغانستان ایجاد کند.»


نشست آتی آستانه 13 و 14 اردیبهشت برگزار می‌شود


قاسمی در پاسخ به سوالی از برگزاری نشست کارشناسی مربوط به محور آستانه فردا در تهران و به مدت یک روز خبر داد و گفت: «امیدواریم چهارمین نشست آستانه ١٣ و ١٤ اردیبهشت در آستانه برگزار شود.»


وی گفت که در نشست فردا در تهران هیأتهایی از روسیه و ترکیه حضور دارند.


نشست مقامات آمریکایی با منافقین


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره دیدار اخیر یکی از مقامات کنگره آمریکا با سرکرده منافقین و تماس‌هایی که در این ارتباط بین آنها ایجاد شده است، گفت: «این تماس‌ها جدید نیست و برخی از مقامات آمریکایی نشان داده‌اند که نتوانسته‌اند از تاریخ، زمان و گذشته عبرت بگیرند. در عین حال، این کاره خطایی بود و دولت آمریکا مانند دیگر خطاهایش در گذشته مجبور است تاوان آن را پس بدهد.»


انگلیس به تعهدات برجام بازگردد


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک در اردیبهشت ماه در وین، گفت : «کمیسیون مشترک، مرجع و ماوای طرح مسائل و اختلافی است که در حوزه برجام می‌تواند وجود داشته باشد.»


وی در پاسخ به این سوال که اختلاف ایران و انگلیس در ارتباط با خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان به چه دلیل است؟ توضیح داد: «اختلاف خاصی وجود ندارد و به نظر می‌رسد اراده سیاسی انگلیس در راستای ممانعت از صدور محموله به ایران است. در حالی که آنها باید متوجه شوند برخلاف برجام عمل می‌کنند و باید به تعهدات خود بازگردند. در این مورد انگلیس بدعهدی و بد اخلاقی داشته است. امیدواریم انگلیس به تعهدات خود در برجام پایبند باشد.»


زندانیان ایرانی در ترکمنستان


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اجرایی نشدن مصوبه مربوط به انتقال زندانیان ایرانی در ترکمنستان به داخل کشور که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز اظهار داشت: «مصوبات جای خود را دارد و مصوبات انجام می‌شود و در حیطه اجرا و عمل گهگاه مشکلات و خلل‌هایی ایجاد می‌شود که کار را با دشواری‌ها و تأخیر روبرو می‌کند. این بحث توسط بخش کنسولی سفارت و همچنین معاونت کنسولی وزارت امور خارجه پیگیری می‌شود و امیدواریم در دیدارهایی که وزیر امور خارجه امروز در ترکمنستان دارند بتوانند گره‌ای از این مشکل را باز کنند و شاهد باشیم که روندی که طولانی شده بتواند در کوتاه‌مدت به نتایج لازم برسد.»


سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تحول در مناسبات ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس نیز اظهار داشت: «نگاه ما به همسایگان و همسایگان جنوبی روشن است. یکسری تحولات با آمدن وزیر امور خارجه کویت به تهران و متعاقب آن سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به کویت و پاسخ کتبی وزیر امور خارجه کویت که توسط سفیر ما در کویت چند هفته پیش داده شد ادامه دارد و بعد از آن هم آقای ظریف سفری به قطر داشت و ما در تماس دائم هستیم.»


وی با بیان اینکه ما با یکی، دو کشور مشکلات بیشتری داریم، عنوان کرد: «امیدواریم با واقع‌نگری که در آنها پیدا می‌شود آنها هم بتوانند با گام‌های بلندتری و اقدامات سازنده خودشان کمک کنند که وضعیت بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس بتواند در مسیر بهتر و مثبت‌تری قرار بگیرد و ما بتوانیم در صلح و ثبات منطقه مشترکاً تلاش جدی را داشته باشیم.»


حضور ظریف در مراسم افتتاح پروژه‌ها در پارس جنوبی تبلیغاتی نبود


خبرنگار دیگری به ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه حضور ظریف در افتتاح پروژه‌ها در روز گذشته در پارس جنوبی اقدامی تبلیغاتی بوده اشاره کرد و نظر سخنگو را جویا شد که وی گفت: «این بستگی به نگاه شما دارد. هر سازندگی و تولید و اقدامی در هر جای دنیا صورت می‌گیرد شما می‌توانید بگویید تبلیغاتی بوده است. یک اتفاق مثبت و بزرگ در کشور اتفاق افتاد و یکی از پروژه‌های تاریخی ما افتتاح شد و امیدواریم آثار پربرکتی را برای کشور و مردم این منطقه به همراه داشته باشد.»


دولت سوریه از سال‌ها پیش خلع سلاح شیمیایی شده است


یکی از خبرنگاران در ادامه این نشست عنوان کرد که پس از حمله شیمیایی در خان‌شیخون و متعاقب آن حمله موشکی آمریکا به پایگاه الشعیرات، ایران بیشتر در قبال این حمله موشکی واکنش نشان داد و واکنش خاصی نسبت به حمله شیمیایی نداشت و برخی رسانه‌ها مدعی شدند که ایران هم در این خصوص مطمئن نیست که دولت سوریه این کار را صورت داده باشد، که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره تصریح کرد: «ما سخنگوی هیچ دولتی نیستیم، با سوریه روابط خوبی داریم. حادثه‌ای رخ داد و مواضع خود را به طور شفاف اعلام کرده و حادثه شیمیایی را با شدت تمام محکوم کردیم.»


قاسمی، اضافه کرد: «ما بحث تشکیل کمیته حقیقت‌یاب را مطرح و با همسایگان از جمله روسیه و دیگران در این خصوص در حد زیادی به تفاهم رسیدیم. حادثه شیمیایی سوریه یک حادثه مشکوک است. از سالیان پیش دولت سوریه توسط سازمان ملل متحد از داشتن سلاح‌های شیمیایی منع شده و خلع سلاح شیمیایی در آنجا اتفاق افتاده و این قدر روشن بود که نیاز به بیان به این صراحت را نداشت.»


وی افزود: «این در حالی بود که گروه‌های تروریستی به این سلاح‌ها دسترسی داشتند و اخباری هم از قبل وجود داشت که آنها سلاح‌های خاصی را از طرق مختلف وارد سوریه می‌کنند. ما به جای اینکه یک‌طرفه اقدام کنیم، این موضوع را به کمیته حقیقت‌یاب احاله کردیم. روشن بود که دولت سوریه خلع سلاح شده و تحت نظارت سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است و اگر چیزی وجود داشته باید آن را در نزد دیگران و منابع دیگر جستجو کرد. »


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تلاش برخی از رسانه‌ها و مقامات خارجی برای دوقطبی نشان دادن انتخابات در ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: «مردم ایران در طی سال‌های گذشته نشان دادند که در بزنگاه‌های تاریخی و مقاطعی که مسائل حساسی در کشور وجود داشته، به نفع کشور خودشان اقدام کرده و فضاسازی رسانه‌های بیگانه و حتی دولت‌های خارجی بر اراده و عزم مردم ایران تأثیری ندارد و در انتخابات پیش‌رو هم تصور من این است که این تبلیغات‌ آثار خاصی نخواهد داشت و یک نوع زحمت بیهوده کشیدن است.»


وی افزود: «مردم ایران آنچه را که صلاح خود می‌دانند از آن پیروی خواهند کرد و به راه خودشان در توسعه و سازندگی کشور ادامه خواهند داد. »


وضعیت پول‌های بلوکه ایران در عمان مشخص شده است


خبرنگاری درباره وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در عمان سؤال کرد که وی در این باره، گفت: «این یک بحث فنی بود که بخشی از وجوهاتی که در جای دیگری بود به عمان منتقل شد و برای انتقال آن به ایران و بهره‌برداری از آن برخی مشکلات فنی وجود داشت که طی ماه‌های گذشته مکرر توسط هیأت‌های فنی، بانکی و سیاسی دو کشور در این زمینه صحبت و راه‌حل‌هایی حاصل شد. فکر می‌کنم این مسأله تمام شده است و در چارچوب یک مکانیسم مشخص تفاهم شده بین مقامات دو کشور و تیم‌های فنی و بانکی ایران و عمان چارچوب بازگشت کامل این پول‌ها مشخص است و تصورم این است که ابهامی در این زمینه وجود ندارد.»



انتهای پیام/

ارسال نظر