صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۴ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
مدیرعامل بورس کالا خبر داد:

راه‌اندازی تابلوی مناقصه و معاملات تهاتری در سال 96

مدیرعامل بورس کالای ایران از بهره‌برداری معاملات مجازی قراردادهای مشتقه، راه‌اندازی تابلوی مناقصه و بهره‌برداری از معاملات تهاتری در سال 96 خبر داد.
کد خبر : 171825

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، حامد سلطانی‌نژاد در دهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه که امروز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، با بیان اینکه بازارهای بورس کالا در سال گذشته از رشد 26درصدی در مقدار و رشد 73 درصدی به ارزش محصولات برخوردار بوده است، افزود: در محصولات صنعتی و معدنی در سال 95 شاهد رشد 22 درصدی در ارزش معاملات بوده‌ایم. همچنین در حوزه کشاورزی نیز رشد 229درصدی در مقدار و رشد 199درصدی در ارزش معاملات رقم خورد.


وی با بیان اینکه در پتروشیمی نیز رشد 34درصدی را تجربه کردیم، تصریح کرد: در سال 95 شاهد قراردادهای بلندمدت و کمک به صنایع پایین‌دست برای خرید محصولات بودیم و بسیاری از محدودیت‌های بازار مرتفع شد. از طرفی گرچه در حوزه فرآورده‌های نفتی مقداری حجم معاملات افزایش یافت، اما با توجه به افت قیمت نفت باز شاهد کاهش ارزش معاملات به میزان 4درصد بودیم.


سلطانی‌نژاد اضافه کرد: سال گذشته اکثر تولیدکنندگان شمش، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند به همین جهت با رشد 19درصدی در ارزش معاملات طلا مواجه شدیم و رشد 3 درصدی حجم معاملاتی رقم خورد.


مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: در بازار معاملات آتی نیز با رشد 89 درصدی در مقدار و 134 درصدی در ارزش مواجه شدیم. همچنین بازار مشتقه نیز رشد 91 درصدی در مقدار و 134درصدی در ارزش را شاهد بود.


به گفته سلطانی‌نژاد، در سال 95، 2650میلیارد تومان اوراق گندم منتشر شد که به همین علت اوراق سلف موازی رشد 163درصدی در مقدار و 669 درصدی در ارزش را تجربه کرد.


وی از رشد 26درصدی حجم معاملات بازارهای بورس کالا و رشد 73درصدی ارزش معاملات در این بازار خبر داد و عنوان کرد: رشد بازار معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا را پیش‌بینی می‌کردیم که این مهم در سال 95 تحقق یافت. بر این اساس ارزش این بازار بر 44هزار و 600میلیارد تومان بالغ شد که بزرگتر از بازار فیزیکی است.


سلطانی‌نژاد ادامه داد: اکنون مجموع ارزش کل بازار سرمایه 1959هزار میلیارد ریال است که بورس کالا 817 هزار میلیارد ریال از آن را شامل می‌شود. از سوی دیگر 55درصد بازار به معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا و 45 درصد به بازار فیزیکی تعلق دارد.


وی با بیان اینکه بورس کالا نقش قابل توجهی در تامین مالی دارد، تاکید کرد: معاملات سلف به نوعی تامین مالی کوتاه‌مدت را برای شرکت‌هایی انجام می‌دهند که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و در همین راستا در سال 95 شاهد تامین مالی 15هزار میلیارد تومانی برای صنایع بودیم.


مدیرعامل بورس کالای ایران ابراز کرد: در حوزه سلف موازی نیز در سال 95 رشد 457درصدی را شاهد بودیم و تامین مالی آن به 3180میلیارد تومان رسید.


سلطانی‌نژاد با اشاره بر رشد قابل قبول معاملات گواهی سپرده نیز ادامه داد: معاملات ذرت رشد 82درصدی و معاملات جو رشد 15درصدی را داشته است.


رکورد ارزش معاملات مشتقه شکسته شد


وی با بیان اینکه رکورد ارزش معاملات آتی و مشتقه در سال 95 شکسته شد، گفت: ارزش معاملات مشتقه در سال گذشته 39هزار میلیارد تومان رسید.


سلطانی‌نژاد به اقدامات و نتایج راهبردی سال 95 شرکت بورس کالا اشاره و اضافه کرد: تحقق سهم 42درصدی بورس کالا در ارزش کل معاملات بازار سرمایه در سال 95، رشد 155درصدی ارزش معاملات اوراق بهادار مبتنی بر کالا، رشد 25درصدی ارزش معاملات کالای فیزیکی، راه‌اندازی معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی بر روی زعفران، صدور مجوز صادرات 3میلیون تن گندم مازاد از طریق بورس کالا توسط کارگروه تنظیم بازار و تکمیل بانک اطلاعات کشاورزان محصولات ذرت و جو از جمله اقدامات ما در سال 95 است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا راه‌اندازی معاملات پیوسته گواهی سپرده کالایی برای زعفران می‌تواند از قاچاق این محصول نیز جلوگیری کند، تصریح کرد: اکنون کشاورز ما اطلاعات دقیقی از چگونگی قیمت‌گذاری زعفران برای فروش نقدی خود ندارد و به همین علت هم واسطه‌هایی همانند پیله‌وران با قیمت‌های بسیار پایین محصول را خریداری و بدین ترتیب زعفران از دیگر کشورها سردرمی‌آورد. این در حالی است که اگر بازار منسجمی شکل گیرد و کشاورز محصول خود را به قیمت بفروشد، نیازی به حضور این افراد نخواهد بود.


وی همچنین تکمیل زنجیره محصول دامی و معاملات محصولات طیور، صدور رای نهایی شورای رقابت برای ادامه عرضه پتروشیمی در بورس کالا، راه‌اندازی معاملات اختیار خرید و اختیار فروش بر روی سکه طلا، عضویت در فدراسیون جهانی بورس‌ها، افزایش سرمایه شرکت به 900میلیارد ریال، ارائه پیشنویس دستورالعمل تابلوی مناقصه جهت تصویب سازمان بورس و صدور مجوز تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری و گواهی سپرده سکه طلا را از دیگر اقدامات بورس کالا در سال 95 برشمرد.


وی همچنین خاطرنشان کرد: راه‌اندازی معاملات حق‌الامتیاز، صندوق‌های کالایی، بازار مشتقه ارزی، قرارداد آتی قیر، معاملات مجازی قراردادهای مشتقه، تابلوی مناصه و معاملات تهاتری را از جمله برنامه‌های سال 96 بورس کالا عنوان کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: بورس کالا
ارسال نظر