صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۴:۲۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
تاریخچه قهرمانی در لیگ برتر

سومین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر/ تجربه اولین قهرمانی برانکو در فوتبال ایران

تیم فوتبال پرسپولیس تهران با قهرمانی زود هنگام در شانزدهمین دوره لیگ برتر به سومین عنوان قهرمانی خودش در کل ادوار لیگ برتر رسید و از این حیث بعد از سپاهان و در کنار استقلال در مکان دوم پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر قرار گرفت.
کد خبر : 171640

به گزارش خبرنگار ورزشی آنا، فصل شانزدهم لیگ برتر فوتبال در حالی روزهای پایانی خودش را پشت سر می‌گذارد که در پایان سه هفته مانده به پایان لیگ قهرمانی پرسپولیس مسجل شد و این تیم موفق شد سومین قهرمانی‌اش را در طول 16 دوره لیگ برتر کسب کند.


در لیگ شانزدهم لیگ برتر تیم پرسپولیس با مربیگری برانکو که در فصل قبل هم با همین مربی و در هفته پایانی قافیه قهرمانی را به تیم شگفتی ساز استقلال خوزستان واگذار کرد، عزمش را برای قهرمانی جزم کرد و در همان هفته‌های اول بارش را برای قهرمانی بست و طی برگزاری مسابقات این فصل هیچ وقت از مکان دوم جدول پایین‌تر نیامد.


شاگردان برانکو با این قهرمانی به سومین قهرمانی خودشان در لیگ برتر رسیدند و از این حیث به رقیب سنتی خودشان یعنی استقلال تهران رسیدند و هنوز با سپاهان اصفهان که 5 مقام قهرمانی کسب کرد فاصله دارند.


پرسپولیس در 15 دوره گذشته به دو مقام قهرمانی، 2 مقام نائب قهرمانی و 2 مقام سومی دست پیدا کرد و قبل از برانکو که سومین عنوان قهرمانی را برای این تیم به ارمغان آورد، علی پروین در اولین دوره لیگ و افشین قطبی هم در هفتمین دوره لیگ موفق شد عنوان قهرمانی را برای پرسپولیس کسب کند.


نکته جالب توجه در مورد دو قهرمانی گذشته پرسپولیس این است که این تیم در هر دو دوره در هفته آخر به مقام قهرمانی رسید و در این فصل در فاصله 3 هفته مانده به پایان لیگ، قهرمانی خودش را مشخص کرد.


پرسپولیسی‌ها با قهرمانی در این فصل به دهمین قهرمانی خودشان در کل مسابقات لیگ( لیگ آزادگان و لیگ برتر) دست پیدا کردند و به همین منظور به ازای دهمین قهرمانی آنها در لیگ برتر اولین ستاره خودشان را روی پیراهن تیم درج خواهند کرد.


پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر


لیگ برتر (خلیج فارس ) بالاترین سطح مسابقات باشگاهی فوتبال ایران است که بعد از لیگ آزادگان آغاز به کارکرد و در حال حاضر این مسابقات به صورت ۱۶ تیمی برگزار می‌شود.


اولین دوره لیگ برتر در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۰ با حضور ۱۴ تیم به طور رسمی آغاز شد و در 15 دوره لیگ برتر 7 تیم موفق شدند عنوان قهرمانی این مسابقات را یدک بکشند.


در 15 دوره گذشته، تیم‌های سپاهان اصفهان (پنج بار، آخرین بار ۱۳۹۴)، استقلال تهران (سه بار، آخرین بار ۱۳۹۲)، پرسپولیس تهران (دوبار، آخرین بار ۱۳۸۷)، فولاد خوزستان(دوبار، آخرین بار ۱۳۹۳) و پاس تهران، سایپا کرج و استقلال خوزستان هر کدام یک بار به مقام قهرمانی رسیده‌اند.


جدول پرافتخارترین تیم‌های لیگ برتر


بازیکنان پرافتخار لیگ برتر


در بین بازیکنان پرافتخاری که موفق شدند به مقام قهرمانی لیگ دست پیدا کنند محرم نویدکیا با 5 عنوان قهرمانی رکوردار است و سید جلال حسینی که تا قبل از این فصل با 4 عنوان قهرمانی (1 قهرمانی با سایپا و 3 قهرمانی با سپاهان) در مکان دوم جدول جای داشت موفق شد پنجمین عنوان قهرمانی خودش را با پرسپولیس ثبت کند تا به عنوان اولین بازیکنی در فوتبال ایران باشد که با 3 تیم مختلف قهرمانی در لیگ را تجربه کرده باشد.


بعد از این دو بازیکن حسین پاپی (سپاهان)، رحمان احمدی(سپاهان، سایپا)، مهدی رحمتی(سپاهان، استقلال تهران) و هاشم بیک زاده( سپاهان، استقلال) با 4 قهرمانی به عنوان پرافتخارترین فوتبالیست‌های ایران محسوب می‌شوند.




مربیان پرافتخار لیگ


در بین مربیان پرافتخار لیگ باید به امیر قلعه نویی اشاره کرد که موفق شد با 5 عنوان قهرمانی از این حیث رکوردار باشد. قلعه نویی 3 قهرمانی با استقلال تهران و 2 قهرمانی هم با سپاهان در کارنامه دارد و بعد از آن حسین فرکی با 2 قهرمانی با تیم‌های فولاد و سپاهان در مکان بعدی جای دارد.


بعد از این دو مربی، علی پروین، فرهاد کاظمی، مجید جلالی، ملادن فرانچیچ، علی دایی، افشین قطبی، زلاتکو کرانچار، عبدالله ویسی و برانکو ایوانکوویچ مربیانی هستند که موفق شدند یک عنوان قهرمانی را در لیگ برتر تجربه کنند.



در 15 دوره گذشته 10 مربی موفق شدند قهرمان لیگ برتر شوند که علی پروین در سال اول با پرسپولیس استارت قهرمانی در لیگ برتر را زد و بعد از آن کاظمی، جلالی، فرانچیچ، قلعه نویی، دایی، قطبی، فرکی، کرانچار و ویسی با تیم‌های مختلف در لیگ برتر قهرمان شدند.


در آخرین دوره لیگ هم برانکو ایوانکوویچ به عنوان سومین مربی کروات ایران بعد از فرانچیچ و کرانچار موفق شد عنوان قهرمانی در لیگ را کسب کند.




لیگ برتر که از سال 80 شروع به کار کرد شانزدهمین دوره خودش را پشت سرمی گذارد و در فصول گذشته 7 تیم موفق شدند قهرمان این مسابقات شوند. تیم‌های پرسپولیس، سپاهان، پاس تهران، فولاد، سایپا، استقلال تهران و استقلال خوزستان 7 تیمی بودند که تاکنون موفق شدند در لیگ برتر به مقام قهرمانی دست پیدا کنند.




بهترین گلزنان ادوار لیگ برتر


در میان بهترین گلزنان لیگ هم همچنان رضا عنایتی مهاجم کهنه کار فوتبال ایران که البته در این فصل از فوتبال خداحافظی می‌کند با 142 گل به عنوان بهترین گلزن ادوار لیگ برتر در مکان نخست قرار دارد و بعد از آن آرش برهانی با 116 و مهدی رجب زاده با 99 گل در مکان دوم و سوم جای دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر