صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۴۳ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۶

آیا فردا نظام سیاسی ترکیه تغییر می‌کند؟

رفراندوم قانون اساسی ترکیه در حالی فردا برگزار خواهد شد که نتایج نظرسنجی‌ها از رقابت کاملا شانه‌به‌شانه آرای ««نه» و «آری» به این رفراندوم حکایت دارد.
کد خبر : 171604

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت حریت، 55 میلیون نفر از مردم ترکیه حائز شرایط شرکت در این رفراندوم هستند. هر طرفی که حائز نیمی از آرا به علاوه یک رای شود برنده انتخابات خواهد بود.


دو حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم) و حرکت ملی حامی رای مثبت به رفراندوم و دو حزب جمهوری خلق و حزب کردی دموکراتیک خلق حامی رای نه به رفراندوم هستند. این رفراندوم قرار است نظام پارلمانی ترکیه را به نظام ریاستی تبدیل کند.


حامیان رای آری به رفراندوم بر این مفاهیم تکیه دارند که تغییر نظام سیاسی در ترکیه می‌تواند این کشور را با ثبات، پیشرفت و امنیتی فارغ‌ از ترور همراه کند. رجب طیب اردوغان در آخرین سخنرانی خود برای کسانی که نزدکیشان را در کودتای جولای سال گذشته (تیر 95) از دست داده بودند گفت رفراندوم 16 آوریل (27 فروردین) آخرین منادی ثبات در کشور است.


در مقابل حامیان آرای منفی به رفراندوم می‌گویند که ثبات در کشور بهانه‌ای بیش نیست. آنها خطاب به حزب عدالت و توسعه می‌گویند «شما بیش از 15 سال قدرت را در کشور در اختیار داشته‌اید. چه کسی مانع از برقراری ثبات در کشور بوده است؟ چه کسی مانع از تصویب قوانین دلخواه شما در پارلمان بوده است؟ اگر طی 15 سال حکومت یک حزب بر کشور ثبات به دست نیاید آن کشور هرگز دارای ثبات نخواهد شد. ثبات بهانه‌ای بیش نیست.» این جملات، سخنان کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان ترک بود.


قلیچدار اوغلو همچنین در این مصاحبه گفت: «مردم ترکیه باید تصمیم بگیرند که آیا خواستار تداوم حکومت دموکراتیک پارلمانی هستند یا می‌خواهند با ترک این حکومت، تمام قدرت را در اختیار فردی قرار بدهند که دائما به دموکراسی پشت‌پا می‌زند.»


به هر روی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هر دو طرف اقبال نیمی از مردم را با خود همراه دارند. نظرسنجی موسسه آواتورک نشان می‌دهد که در آنکارا 41 درصد مردم در این انتخابات رای مثبت خواهند داد. 39درصد رای منفی و تقریبا 20درصد نیز هنوز تصمیمی نگرفته‌اند.


در ازمیر در غرب ترکیه 46 درصد مردم به رفراندوم رای منفی، 40 درصد رای مثبت و 14 درصد هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. این رقابت شانه به شانه در مجموع شهرهای ترکیه دیده می‌شود.


این موضوع نشانگر آن است که حتی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در صورت پیروزی در انتخابات با دشواری‌هایی روبه‌رو است. اگر چه او نشان داده است که در قبضه کردن قدرت مهارت‌هایی دارد اما دست کم و تقریبا نیمی از مردم با تغییر نظام سیاسی کشورشان مخالف هستند. اردوغان باید برای راضی نگاه داشتن این عده حتی پس از پیروزی احتمالی در رفراندوم چاره‌ای بیاندیشد.


انتهای پیام/

برچسب ها: رجب طیب اردوغان
ارسال نظر