صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۵ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴

فتوای آیت‌الله سیستانی؛ الکل کمتر از 2 درصد در مواد غذایی مانعی ندارد

آیت الله سیستانی از مراجع عظام تقلید در پاسخ به سئوالات متعدد مسلمانان غرب نشین حکم انواع خوردنی‌ها، نوشیدنی‌ها و افزدونی‌های غذایی و نیز خرید و فروش از بلاد یهودی نشین را بیان کرد.
کد خبر : 17093

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از حوزه نیوز، متن سئوالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید به شرح ذیل است:


به خاطر ماموریت شوهرم در آمریکا در محله یهودی نشین زندگی می‌کنیم و همه یهودی هستند آیا برای ما اشکال ندارد از این مغازه‌ها خرید می‌کنیم و دیگر اینکه در فروشگاه‌ها مواد گوشتی با مارک حلال موجود می‌باشد آیا صرف نوشته ما می‌توانیم از آن‌ها مصرف کنیم یانه؟
اگر به دولت صهیونیزم کمک نمی‌کنند اشکال ندارد، مجرد نوشته کافی نیست باید اطمینان به صحت آن پیدا کنید.
حکم غذا خوردن برای دانشجویان مسلمان که در کشورهایی درس می‌خوانند که گوشت ذبح اسلامی در دانشگاه عرضه نمی‌شود و در شهر نیز نایآب و اگر هم باشد گران و کمیآب است چیست؟
نمی‌توانند از گوشت‌هایی که تذکیه نشده است استفاده بکنند.


آیا گوشت ملخ و خرگوش حلال است؟
گوشت ملخ حلال است. گوشت خرگوش و تمام انواع آن حرام است.
می‌خواستم بدانم خوردن شکلات و امثال آن در کشورهای غیر مسلمان چه حکمی دارد؟
مانعی ندارد.
۱ـ خوردن غذا در ظروف نقره چه حکمی دارد؟ ۲ـ اگر میوه یا شیرینی در این ظروف تعارف شود چطور؟
۱ـ خوردن و آشامیدن از ظروف طلا و نقره حرام است. ۲ـ جایز است.
آیا استفاده از ماء الشعیر از نظر شرع جایز است؟ با توجه به اینکه این نوع ماء الشعیر توسط کارخانه‌های ایرانی ارائه می‌گردد؟
نوشیدنی که از جو گرفته می‌شود و به آن فقاع می‌گویند، قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولا سبب مستی نمی‌شود بلکه موجب نشأه است که می‌توان آن را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پایین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می‌شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از آن جدا کنند.
اینجا در خیلی از مواد غذایی از (ژلاتین) حیوانی استفاده می‌شود که از استخوان حیوانات ذبح اسلامی نشده گرفته می‌شود. آیا خوردن این مواد غذایی حرام است؟
اگر مطمئن هستید که در آن از اجزای حیوان استفاده شده است خوردن آنجایز نیست.
آیا خورن صدف‌هایی که گوشت خوار نیستند حلال است یا خیر؟
جایز نیست.
شیرینی‌هایی که در عمل پختن آن‌ها از مشروبات الکلی استفاده می‌شود آیا حکم استحاله در آن مورد صدق می‌کند یا خیر؟ و در مورد غذاهای سرخ کردنی که هنگام سرخ شدن به آن مشروب می‌زنند چطور؟
استفاده از شیرینی و غذای یاد شده جایز نیست.
در بعضی از مواد غذایی مثل شیرینی، مقدار کمی الکل بکار رفته که نقش فراوری دارد و سکر آور نیست آیا می‌توان استفاده کرد؟
اگر درصد الکل آن ناچیز باشد (۲% یا کمتر) اشکال ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
Reza Ahmedi
22:01 - 1399/02/16
السلام علیک. من در یک شهر کوچکی در غرب زندگی میکنم و چند وقتی است که بیکار هستم و حالا یک کار درانبار شراب پیدا کردم که توزیع کننده انواع و اقسام شراب به مغازه ها و رستورانتها است. حال اطلاع ندارم که ایا جایز است در همچین جایی کار کرد٫ با اینکه از نظر بهداشتی خیلی سختگیر هستند و هیچ نوع تماس مستقیم با شراب نیست? با تشکر
احمدی
14:38 - 1398/05/31
سلام خسته نباشید،
اگردر مواد غذایی مثل خمیر حاظری نوشته شده که الکحل داره ولی درصد ان ذکر نشده ،ایا میتونیم استفاده کنیم؟؟؟چه حکمی داره؟؟