صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۳۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۶
آنا گزارش می‌دهد:

سنگ‌فرش‌ها؛رونق گردشگری یا مانع کسب و کار؟

30 سال است که در خیابان بهارستان کارت عروسی می‌فروشد. هر روز این خیابان را دیده است. چه آن زمانی که آسفالت خیابان آنقدر بالا و پایین بوده که باید با پیکان قدیمی‌اش با سلام و صلوات به مغازه می‌رسیده چه حالا که به قول خودش از عید برای سنگ‌فرش کردن خیابان جان به لبشان کرده‌اند.
کد خبر : 170638

الهه خانی- گروه اجتماعی خبرگزاری آنا: حسین آقا کاسب خیابان بهارستان است و با گلایه از سنگفرش کردن این خیابان می‌گوید: در این ایام، عروسی زیاد است. اما سنگ‌فرش کردن بی‌موقع خیابان باعث شده که به جای زیاد شدن مشتری‌ها، از تعداد آنها کاسته شود.


او ادامه می‌دهد: انتخاب زمان بی‌موقع برای این کار به کنار، سنگ‌فرش کردن خیابان هم به نظرم کار درستی نیست. نمونه‌اش همین خیابان سی‌تیر؛ کسبه‌اش از روزی که خیابان را سنگ‌فرش کرده‌اند از کار و کاسبی‌ افتاده‌اند و کارشان بی‌رونق شده است.


شورا از جزئیات یک طرح اطلاع ندارد


اقبال شاکری درباره پرونده‌های ساماندهی خیابان‌ها که به شورای شهر می‌آید به خبرنگار آنا می‌گوید: وظیفه شورای شهر انجام کارهای اجرایی نیست و از جزئیات یک طرح اطلاعی ندارد، در واقع شورا وارد جزئیات پروژه‌ها نمی‌شود بلکه به اعضای کمیسیون‌ها گفته می‌شود قرار است خیابانی ساماندهی شود، شورا آن را تصویب می‌کند و پروژه اجرا می‌شود.


او با بیان اینکه این موضوع شامل حال پروژه ساماندهی معابر منطقه 12 هم شده است، ادامه می‌دهد: برای ساماندهی معابر شهری در برنامه 5 ساله شهرداری بودجه لازم در نظر گرفته شده است. از سوی شهرداری منطقه 12 اعلام شد که قصد دارد معابر چهار ‌راه‌های مخبرالدوله، سیروس و سرچشمه را ساماندهی کند و شورا نیز آن را تصویب کرد.


به گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران اگر پروژه‌ها با برنامه پنج ساله مدیریت شهری مطابقت داشته باشند با طرح ساماندهی‌ها مخالفتی نمی‌شود زیرا ساماندهی‌ها باعث آسایش مردم و همچنین روان شدن ترافیک می‌شوند.


رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا پروژه‌های شهری در تک تک کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی قرار نمی‌گیرند، می‌گوید: اگر قرار باشد تک تک پروژه‌های شهری در سایر کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی قرار گیرند این به طور حتم مشکل‌زا است و آن زمان است که به شورای شهر این اتهام را وارد می‌کنند که پروژه‌ها در آن مسکوت باقی می‌ماند و شورا اجازه اجرا شدن پروژه‌ها را نمی‌دهد.


علی‌محمد سعادتی، قائم‌مقام شهردار منطقه 12 در خصوص ساماندهی معابر این منطقه به خبرنگار آنا توضیح می‌دهد: سال گذشته ما خیابان 30 تیر را سنگفرش کردیم شاید در ابتدا به نظر می‌رسید که مردم منطقه از این پروژه ناراضی هستند و کسبه از این موضوع گلایه‌مند بودند اما به مرور با توجه به رونق تاریخی خیابان 30 تیر این گلایه‌مندی‌ها به رضایت تبدیل شد.


او با بیان اینکه در ابتدای انجام هر امری در شهر ممکن است پروژه در دست اشتباه به نظر برسد، توضیح می‌دهد: این درست نیست که ما به این اقدامات فقط نگاه فیزیکی و اجرایی داشته باشیم بلکه لازم است در پس این اقدامات برنامه‌ریزی مناسبی برای بازسازی و پیرایش شهر هم داشته باشیم. به عنوان مثال سال گذشته ما ابتدا جداره‌های میدان بهارستان را بازسازی کردیم سپس آب‌نما و محل تردد مردم در میدان را مورد بازسازی قرار دادیم و پس از پایان‌ یافتن این اقدامات نوبت به کف و سنگفرش کردن محیط رسید.


سنگفرش کردن خیابان‌ها با الگوبرداری از کشورهای خارجی


سنگ‌فرش کردن خیابان اما محل مناقشه است. شاکری،عضو شورای شهر با کسبه این منطقه هم عقیده‌ است. او با بیان اینکه در طرح ساماندهی معابر منطقه 12 اعلام نشده بود که قرار است معابر عنوان شده سنگفرش شوند، توضیح می‌دهد: متاسفانه مشاورانی که برای ساماندهی این معابر برنامه‌ریزی می‌کنند در یک اتاق دربسته نشسته‌اند و بدون آنکه بدانند وضعیت زندگی در این منطقه چگونه است با الگوگیری از پروژه‌های خارج از کشور طرحی را طراحی می‌کنند.


سعادتی، قائم مقام شهردار منطقه 12 البته الگوبرداری از کشورهای خارجی را یک نقص برای مدیریت شهری نمی‌داند و می‌گوید: برخی معتقدند این اقدام یک الگوبرداری ضعیف از کشورهای خارجی است که این موضوع را درست نمی‌دانیم. الگو برداری از کشورهای خارجی می‌تواند حتی نقطه قوت هم محسوب شود، اگر به تقاطع لاله‌زار مراجعه کنید می‌بینید که سنگفرش این خیابان متعلق به سال 1310 است در واقع سنگفرش‌های قدیمی دوره پهلوی را از زیر خاک در آوردیم و مجددا آن را پس از بازسازی نصب کردیم.


شرایط برای تکرار تهران قدیم فراهم نیست


یکی از ادعاهای مدیریت شهری این است که قصدشان از سنگ‌فرش کردن خیابان‌های این منطقه زنده کردن شرایط تهران قدیم و افزایش گردشگری است. قائم‌مقام شهردار منطقه 12 در این باره می‌گوید: یکی دیگر از عوامل اجرای این طرح در بهارستان و دیگر معابر یاد شده افزایش ظرفیت گردشگری داخلی و بین‌المللی است. تاریخ سیاسی در این منطقه نقش مهمی را ایفا می‌کند به همین دلیل زیبا سازی شهری و محیط عمومی در مناطق یاد شده بسیار مهم ارزیابی می‌شود.


او با بیان اینکه شاید هم اکنون سنگفرش کردن معابر منطقه 12 نادرست به نظر برسد، توضیح می‌دهد: برای مثال خیابان‌های مراکز تاریخی شهرهای استانبول، رم و وین سنگفرش شده است.


شاکری، عضو شورای شهر تهران اما با این نظر کاملا مخالف است و شرایط امروز را برای تکرار شرایط تهران قدیم مناسب نمی‌داند. شاکری با بیان اینکه آنها مدعی‌اند قرار است در این منطقه یادی از تهران قدیم کنند، اضافه می‌کند: کپی‌برداری ضعیف از کشورهای خارجی یا طرح‌های قدیمی اقدام مناسبی نیست زیرا امروز تعداد خودروها و همچنین شرایط زندگی مردم همانند گذشته نیست و این طرح‌ها بدون بررسی و نظارت کافی به شهرداری ارائه و دستور اجرای آن صادر می‌شود و در آن زمان است که در اجرا شهرداری با مشکل روبه‌رو می‌شود و تصمیم می‌گیرد در سطح مدیریت کلان وارد موضوع شود.


مطالعات کافی در پروژه‌ها صورت نمی‌گیرد


نبود مطالعات کافی درباره انجام پروژه‌های شهری یکی از گلایه‌مندی‌های اعضای شورای شهر است. عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه بارها در شورا این موضوع به تصویب رسیده که باید قبل از انجام هر پروژه‌ای مطالعات کافی صورت گیرد، اضافه می‌کند: اما متاسفانه این مطالعات انجام نمی‌شود زیرا مشاور به دنبال این است که برای مطالعه انجام دادن قبل از برنامه‌ریزی طرح‌ها پول بیشتری بگیرد، اما شهرداری حاضر نیست این پول را برای مطالعات بپردازد و چه بسا اگر مطالعات کافی انجام و اعلام شود، شاید اصلا آن طرح رد شود.


رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: زمانی که برای بازدید سراغ پروژه‌ها می‌رویم تا از کم و کیف پروژه‌ها آگاه شویم به جایی که مشاور درباره طرح توضیح دهد، شهردار منطقه از طرح دفاع می‌کند در حالی که وظیفه شهردار این است که از مردم دفاع کند. اما امروز مدیریت شهری به جای دفاع از مردم از پروژه‌هایش دفاع می‌کند، چون فکر می‌کند طرحی را که اجرا کرده اولویت نداشته و کاربری آن غلط است.


سنگفرش کردن معابر فقط ترافیک را کند می‌کند


یکی از دلایلی که از سوی مدیران منطقه 12 برای سنگفرش‌کردن معابر این منطقه مطرح می‌شود آرام سازی خیابان‌هاست. این در حالی است که با توجه به بافت خیابان‌های این منطقه و وجود مراکز خرید متعدد تردد در این خیابان‌ها به کندی صورت می‌گیرد.


علی آقا شش سال است که در خط جمهوری- بهارستان مسافرکشی می‌کند. او هم از سنگ‌فرش کردن خیابان بهارستان به شدت گلایه‌مند است و می‌گوید: در روزنامه‌ها خوانده‌ام که برای کم شدن ترافیک این خیابان را سنگ‌فرش کرده‌اند، تا روزی که اینجا کار می‌کردند ما مسیر یک ربعه را نیم ساعته می‌رفتیم. حالا هم که کارمان در آمده و با حرکت روی این سنگ‌فرش‌ها فاتحه لاستیک‌هایمان خوانده است. آقایان اصلا می‌دانند یک جفت لاستیک قیمتش چند است که چنین اصطحلاکی را روی دست ما می‌گذارند.


شاکری با بیان اینکه تا حدود سه هفته آینده و پس از عبور و مرور متوجه می‌شویم سنگفرش کردن این سه معبر فایده‌ای جز کُند کردن ترافیک و حرکت مردم انجام نمی‌دهد، عنوان می‌کند: اصلا نیازی به آرام‌سازی در آن مناطق وجود نداشت زیرا به خودی خود ترافیک در این مناطق کند بود.


او با بیان اینکه برای انجام هر طرح در خصوص ساماندهی معابر باید پلیس راهور و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران باید در جلسه توجیهی حضور داشته باشند و طرح را امضا کنند، می‌گوید: در این صورت اگر طرحی مناسب نبود آنها هم باید پاسخگو باشند. در طرح‌هایی که انجام می‌شود باید از شورایاری‌ها و حتی کسبه و مردم آن منطقه هم نظرخواهی انجام شود زیرا شاید طرحی که مشاور به صورت یک پاورپوینت در آتلیه طراحی می‌کند برای یک منطقه مناسب نباشد.


سعادتی اما یکی از نتایج مد نظر از اجرا کردن این پروژه را آرام‌سازی و کُند کردن عبور و مرور خودروها می‌داند و توضیح می‌دهد: بالطبع هر اقدام عمرانی یکسری نقاط مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت، شاید در وهله اول به نظر برسد که این اقدام برای آرام‌سازی و کُندی حرکت خودروها انجام شده اما یکی از دلایل این موضوع حجم تصادفاتی بود که در تقاطع‌های چهار راه مخبرالدوله و بهارستان انجام می‌شد.


او تاکید می‌کند که در خیابان مصطفی خمینی بعد از پایان یافتن ساعت کاری و در شب هنگام به دلیل خلوتی خیابان و عبور وسایل حمل و نقل سنگین وزن، خطر تصادف عابرین پیاده را در این منطقه به شدت تهدید می‌کرد و سنگفرش کردن این معابر می‌تواند تا حد زیادی در شب از سرعت وسایل نقلیه بکاهد.


سود اقتصادی سنگفرش کردن در بلند مدت


سعادتی یکی دیگر از علل سنگفرش کردن خیابان‌ها را عمر نه چندان طولانی آسفالت عنوان و اضافه می‌کند: سنگفرش‌های خیابان‌ لاله‌زار متعلق به سال 1310 است و در سال 1396 همچنان از آن استفاده می‌کنیم. حتما در بلند مدت به لحاظ اقتصادی استفاده از سنگفرش به صرفه خواهد بود.


به گفته قائم‌مقام شهردار منطقه 12 قیمت سنگفرش کردن معابر این منطقه به اندازه 10 بار آسفالت کردن تمام شده اما به طور حتم مدت زمان بیشتری می‌توان از سنگفرش‌ها استفاده کرد.


شاکری اما سنگفرش کردن خیابان‌های منطقه 12 را در نهایت یک اشتباه می‌داند و تاکید می‌کند که اصرار بر یک اشتباه باعث به وجود آمدن یک اشتباه بزرگتر می‌شود که در نهایت تمامی این موارد سوء تفاهم ایجاد می‌کنند.


در حالی که سنگ‌فرش کردن خیابان سی‌تیر در سال گذشته مورد انتقاد اعضای شورای شهر و مردم این خیابان قرار گرفت اما در نهایت مجددا تصمیم مدیریت شهری منطقه 12 بر این بود که سه چهارراه مهم و پر تردد این منطقه از جمله مخبرالدوله، سرچشمه و سیروس را سنگفرش کند و باید دید آیا این برنامه برای دیگر معابر مهم این منطقه ادامه دار است یا خیر و در کفه ترازو این زندگی مردم است که باید به آن توجه شود یا رونق گردشگری.


انتهای پیام/

ارسال نظر