صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۳۸ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶

صالحی‌امیری در دیدار با همتای اسلواکی بر گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور تاکید کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: علاقه مند به گسترش روابط فرهنگی و هنری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور اسلواکی هستیم.
کد خبر : 170084

به گزارش گروه فرهنگی آنا از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در دیدار با همتای اسلواکی خود ضمن تاکید بر این مطلب گفت: کشور ایران دارای تاریخ و تمدن دیرینه و کهنی است و هویت این سرزمین، فرهنگی است و انقلاب اسلامی ایران و رهبران آن نیز فرهنگی هستند.


وی با اشاره به سابقه روابط ایران و اسلواکی، افزود: علاقه مند به گسترش روابط فرهنگی بیشتر با این کشور هستیم زیرا اسلواکی هم دارای ریشه های کهن فرهنگی است.


صالحی امیری ادامه داد: جمهوری اسلامی در حوزه های فرهنگی و هنری از جمله سینمایی، هنر، کتاب و نشر، دیپلماسی فرهنگی و ... آمادگی همکاری متقابل با اسلواکی دارد.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران در حوزه نشر و کتاب سالانه بیش از ٨٠ هزار جلد مجوز نشر کتاب صادر می کند. هر ساله در تهران و سراسر کشور نمایشگاه های بزرگ کتاب برگزار می شود.


وی با اشاره به برگزاری جشنواره های ملی و بین المللی دیگر از جمله جایزه جهانی کتاب سال، جایزه جلال آل احمد و ... افزود: بیش از ٣ هزار و ٢٠٠ کتابخانه عمومی در کشور وجود دارد و بیش از ٦٥٠٠ کتابدار در آن فعالیت می کنند. ١٥ نهاد در حوزه فرهنگی در ایران فعالیت می کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ستاد فرهنگی دولت جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت های سینمایی کشورمان، ادامه داد: قریب به ٢٠٠ فیلم بلند سالانه در ایران تولید می شود و در همین مدت زمانی بیش از ٤ هزار فیلم کوتاه تولید می شود. سینمای ایران در منطقه در تراز اول قرار دارد و در جامعه بین المللی نیز از جایگاه قابل توجهی برخوردار است.


وی اظهار کرد: گسترش روابط فرهنگی از جمله اهداف اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و برگزاری هفته های فرهنگی دو کشور با هدف آشنایی با فرهنگ و هنر دو ملت نیز از دیگر اهداف این وزارتخانه در بخش بین المللی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر گفت و گوی فرهنگی میان ملت ها و همچنین گفت و گوی میان ادیان و مذاهب تاکید کرد.


همکاری در زمینه ارکستر سمفونیک، تئاتر، جشنواره های بین المللی فیلم و موسیقی فجر، نمایشگاه بین المللی کتاب از دیگر محورهای مورد اشاره صالحی امیری در این دیدار بود.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مجموعه فعالیت های معاونت امور هنری، گفت: در حوزه نقاشی ایران در منطقه در تراز اول قرار دارد و موزه هنرهای معاصر ما نیز در رتبه نهم جهانی قرار دارد.


در ادامه این دیدار وزیر فرهنگ اسلواکی گفت: وزارت فرهنگ کشور اسلواکی در حوزه های مختلف سینمایی، رسانه ای، فرهنگی، کتابخانه ای و ... فعالین می‌کند.


وی افزود: گسترش روابط فرهنگی و هنری این وزارتخانه با دیگر کشورها از جمله سیاست های بین المللی آن محسوب می‌شود.


مارک مدریک ادامه داد: ما علاوه بر روابط سیاسی و اقتصادی قصد گسترش روابط فرهنگی به صورت تخصصی با ایران را داریم.


وی گفت: با توجه به تنوع فعالیت های فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت های بسیاری برای گسترش و تعمیق روابط در این حوزه ها بین دو کشور وجود دارد.


در ادامه سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مجموعه فعالیت های این معاونت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: حوزه نشر یکی از بخش های مهم در جمهوری اسلامی ایران است و سالانه بیش از ٨٠ هزار مجوز کتاب در کشور صادر می شود.


وی افزود: شعر و داستان نیز از جمله بخش های مورد توجه در ایران است و می تواند زمینه ارتباطی مناسبی بین دو کشور باشد. هر ساله کتاب های داستانی متعددی در ایران منتشر می شود. شعر نیز امتداد تاریخی در ایران دارد و در دوران معاصر نیز از اقبال قابل توجهیبرخوردار است.


صالحی مشارکت در برگزاری نمایشگاه های بین المللی کتاب در بخش های مختلف از جمله کودک و نوجوان، تصویرگری کتاب کودک و نوجوان، تالیف، جایزه جهانی کتاب سال و ... را از دیگر بخش های مشارکت فرهنگی دو کشور دانست.


در بخش دیگری از این ملاقات محمد مهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی، سمعی و بصری گفت: فیلم سازان در ایران در بخش های مختلف تولید فیلم بلند، کوتاه، مستند، کودک و نوجوان، انیمیشن و ... فعالیت می کنند.


وی افزود: ایران بیش از ٣٠٠ جایزه بین المللی را به صورت سالانه در این حوزه دریافت می کند.


حیدریان با اشاره به برگزاری سی و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: این جشنواره مسابقه ای بین فیلم های جهانی از ٦٦ کشور جهان است که ٣٥٠ میهمان خارجی دارد.


وی افزود: بازار فیلم جهانی و برگزاری کارگاه برای ١٣٠ فیلمساز جوان از ٥٦ کشور خارجی از دیگر فعالیت های این جشنواره است.


حیدریان تاکید کرد: این ظرفیت ها افق روشنی را برای همکاری های مشترک بین دو کشور نشان می دهد و می توانیم در زمینه سینمایی همکاری های مشترکی با یکدیگر داشته باشیم.


در ادامه این دیدار علی مراد خانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مجموعه فعالیت های هنری این معاونت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه های هنری از جمله تئاتر، موسیقی، هنرهای تجسمی و ... از جایگاه ویژه ای در منطقه و جامعه جهانی برخوردار است.


وی افزود: در حوزه تئاتر بیش از ١٠٠ تا ١١٠ نمایش هر شب در تهران اجرا می شود و در شهرستان ها نیز تعداد قابل توجهی اجرای صحنه ای داریم.


مرادخانی ادامه داد: در حوزه موسیقی سالانه بیش از دو هراز و ٦٠٠ کنسرت برگزار می شود و در سه سال گذشته موسیقی در ایران از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.


وی گفت: موسیقی نواحی و اقوام ایرانی در کشورهای منطقه و اروپایی از شهرت خوبی برخوردار است و می توانیم با برگزاری اجراهای موسیقی و تبادل هنرمندان دو کشور بر گسترش روابط هنری دو کشور بیفزاییم.


در بخش دیگری از این دیدار خامه یار معاون بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطان اسلامی گفت: برگزاری هفته های فرهنگی در دو کشور فرصت مناسبی برای آشنایی دو ملت از فرهنگ و هنر یکدیگر و گسترش این روابط است.


در پایان این دیدار تفاهم نامه همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور از سوی وزرای فرهنگ ایران و اسلواکی به امضا رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر