صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۶

جزئیات جدید از حمله آمریکا به سوریه

جمعه شب، آمریکا به تلافی آنچه که حمله شیمیایی به ادلب سوریه از سوی ارتش این کشور خوانده شده است به پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص سوریه حمله کرد.
کد خبر : 169875

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از گاردین، درباره این حمله جزئیاتی وجود دارد که کمتر به آن پرداخته شده است. در این گزارش به برخی از ابعاد این حمله اشاره می‌شود.


1- حملات چه زمانی انجام شد؟


ایالات‌متحده آمریکا، 59 موشک کروز از نوع توماهاوک را از ناوهای یو‌اس‌اس‌روز و یو‌اس‌اس‌پورتر در ساعات ابتدایی روز جمعه از نواحی شرقی مدیترانه شلیک کرد.


این حملات، پایگاه هوایی الشعیرات را در مرکز سوریه در نزدیکی شهر حمص را هدف قرار داد. آمریکا می‌گوید دولت سوریه در حمله به شهر خان شیخون که به کشتار 80 نفر منجر شد از این پایگاه استفاده کرده است.


نیروهای روسی و سوری هر دو از این پایگاه استفاده می‌کردند. روسیه نخست در پاییز 2015 وارد این پایگاه شد و سپس تا اندازه‌ای آن را توسعه داد.


2- چرا آمریکا از موشک توماهاوک استفاده کرد؟


موشک‌های توماهاوک که از کشتی و زیردریایی شلیک می‌شوند، معمولا بیش از هزار مایل برد دارند. این موشک‌ها دهه‌هاست که مورد استفاده فراوان آمریکا قرار می‌گیرد.


آنها نخستین‌بار در سال 1991 در جنگ خلیج‌ فارس مورد استفاده قرار گرفتند. یعنی جایی که تقریبا 300 فروند از این موشک‌ها شلیک شد.


اگر چه این موشک‌ها قدرت انفجاری کمتری از بمب‌هایی دارند که توسط جنگنده‌ها و پهپادها شلیک می‌شود اما موقعیت مکان‌یابی که در این موشک‌ها نصب می‌شود، باعث می‌شود تا نیازی به استفاده از خلبان برای شلیک این موشک‌ها نباشد.


این موشک‌ها بیش از 25/6 متر درازا داشته، 1590 کیلوگرم وزن دارند و به عنوان موشک‌های برد بلند کروز شناخته می‌شوند. این موشک‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند و سر جنگی 454 کیلوگرمی دارند. بنابراین این موشک‌ها می‌توانند اهداف تخریب‌کننده مناسبی باشند.


3- میزان تخریب‌ها چقدر بوده است؟


مسکو اعلام کرده است که هیچ یک از کارکنان و تجهیزات روسی در این حمله مورد هدف قرار نگرفته‌اند. همچنین گفته شده است که مقامات ارشد سوری نیز از این پایگاه تخلیه شده بودند، اما پنتاگون گفته است که موشک‌های کروز جنگنده‌ها، آشیانه‌ها، مخازن سوخت، سیستم‌های دفاع هوایی، رادارها، مهمات و ساختمان‌های لجستیک را مورد هدف قرار داده است.


به گفته این مرکز، این حمله در چند دقیقه انجام شده است. ارتش سوریه گفته است که هفت نفر در اثر این حملات کشته و شماری نیز زخمی شده‌اند. به گفته این ارتش، 6 جنگنده سوری که در پارکینگ قرار داده شده بودند تا تعمیر شوند نابود شده اما سایر جنگنده‌ها سالم هستند.


مک مستر مشاور امنیت ملی ایالات ‌متحده گفته است که این حملات به گونه‌ای ترتیب داده شده‌اند که از حمله به ساختمان‌هایی که مظنون به ذخیره سلاح‌های شیمیایی هستند خودداری شود.


4- آیا حملات هوایی توانایی نظامی سوریه را تحت تاثیر قرار داده است؟


خسارات واقعی که به جنگنده‌های هوایی سوریه وارد شده‌اند به‌نظر می‌رسد که اندک بوده و تصور می‌شود که این حملات به گونه‌ای بوده که هشداری به سوریه داده شود نه این که تلاشی برای ایجاد ناتوانی در ظرفیت‌های نظامی سوریه باشد.


دولت سوریه از تعداد زیادی پایگاه هوایی برخوردار است و حتی پس از سال‌ها جنگ در این کشور شمار قابل توجهی جنگنده و بالگرد دارد که همگی مورد حمایت روسیه هستند. روز جمعه حتی روسیه متعهد شد که توان دفاع هوایی سوریه را افزایش دهد. تا بتواند از تاسیسات حساسش دفاع کند و دارای قدرت بازدارندگی بیشتری باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که این حمله چندان از توانایی ارتش سوریه نکاسته است.


ترجمه: هانا اسمخانی


انتهای پیام/

ارسال نظر