صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۵ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۶

شمارش معکوس برای آغاز سی‌‌امین نمایشگاه کتاب تهران

روزشمار آغازبه‌کار سی‌امین دوره از نمایشگاه کتاب تهران، آغاز شده و کمتر از یک‌ماه تا برپایی این نمایشگاه که 13 اردیبهشت‌ماه کلید می‌خورد، باقی مانده است؛ نمایشگاهی که برای دومین بار در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برپا می‌شود.
کد خبر : 169779

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، بعد از ماجرای مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر ممانعت از برگزاری نمایشگاه‌ها در محدوده شهری و گمانه‌زنی‌های متعدد در زمینه محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران که باید آن را بزرگترین نمایشگاه کشور، چه از نظر وسعت و چه از نظر تعداد بازدیدکنندگان دانست، مقرر شد بیست‌ونهمین دوره از نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب، مجموعه نمایشگاهی‌ که در ابتدای اتوبان تهران قم و مقابل مرقد مطهر امام خمینی(ره) بنا شده، برگزار شود.


این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که نگرانی‌های متعددی متوجه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دست‌اندرکاران نشر کتاب در کشور بود که اصلی‌ترین آن، آماده نبودن شهر آفتاب و دور شدن نمایشگاه از مرکز شهر (یعنی مصلی تهران) و احتمال ریزش حجم بازدیدکنندگان از این نمایشگاه بود. برخی از ناشران می‌گفتند اگر این نمایشگاه نتواند چشم‌داشتی که صنعت نشر به لحاظ فروش کتاب دارد فراهم کند، صنعت بحران‌زده نشر کتاب، به نفس‌های آخر می‌افتد اما مهیا شدن نسبی شهر آفتاب و استقبال چشم‌گیر بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب که در واقع اولین نمایشگاهِ شهر آفتاب بود، خیال برگزارکنندگان و ناشران نگران را راحت کرد.


اگرچه استقبال بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیست‌ونهم توانست کاستی‌های آن دوره از نمایشگاه را پوشش دهد اما نباید از آن‌ها غافل ماند؛ به خصوص حالا که در آستانه برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران و دومین دوره‌ای که شهر‌ آفتاب میزبان این نمایشگاه می‌شود قرار داریم. مشکلاتی نظیر بعد مسافت بین بخش‌های مختلف، کمبود فضا در سالن‌های موسوم به سه‌قلو که منجر شد غرفه بخشی از ناشران در سالن ملل واقع شود و این مسأله بازدیدکنندگان را سردرگم می‌کرد، اطلاع‌رسانی ضعیف و... مشکلاتی هستند که باید دید در آیا در نمایشگاه پیش‌رو رفع می‌شوند یا همچنان شاهد آن خواهیم بود.


2067 ناشر داخلی، متقاضی شرکت در نمایشگاه سی‌ام


بعد از اعلام آغاز ثبت‌نام ناشران داخلی برای حضور در نمایشگاه کتاب تهران، ثبت‌نام‌ها شروع شد و مطابق سنوات گذشته، ناشرانی که شرایط نشر خود را منطبق با شرایط حضور در نمایشگاه کتاب تهران می‌دیدند، متقاضی دریافت غرفه شدند. مهلت ثبت‌نام تا 15 اسفندماه 95 ادامه داشت و مطابق با اظهارات مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران، 2067 ناشر طی بازه زمانی مشخص شده، ثبت نام کردند.


هومان حسن‌پور گفت: «در بخش کودک ۳۷۳ ناشر، در بخش عمومی ۱۵۴۵ ناشر، در بخش دانشگاهی ۵۵۲ و در بخش آموزشی ۱۳۷ ناشر، و در مجموع ۲۶۰۷ ناشر متقاضی حضور در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شده‌اند.»


مسئولان در کمیته ناشران داخلی، باید به شرایط متقاضیان رسیدگی کنند و با توجه به فضا و امکانات موجود در شهرآفتاب، تخصیص غرفه به ناشران واجد شرایط آغاز شود. این تصمیم از طریق پیامک، پست الکترونیکی و سایت ثبت‌نام، به ناشران اعلام می‌شود و تنها پس از اعلام متراژ غرفه و پرداخت صورتحساب از طریق درگاه بانک است که ثبت نام ناشران، قطعی خواهد شد.


تمایل ناشران خارجی برای حضور در تهران


طبق آخرین اخبار منتشر شده از سوی ستاد امور رسانه‌ای و خبری سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 207 ناشر خارجی نیز برای شرکت در نمایشگاه کتاب تهران و حضور در بخش ناشران خارجی، در سامانه مشخص شده ثبت نام کرده‌اند که صلاحیت تقاضای آن‌ها از سوی کارشناسان کمیته ناشران خارجی، مشخص می‌شود.


داوود موسایی رئیس کمیته ناشران خارجی در آخرین آمار رسمی اعلام شده، گفته است: «تاکنون تعداد 130 پیش‌ثبت‌نام انجام شده است. همچنین ثبت‌نام 44 ناشر عربی و 33 ناشر لاتین نیز قطعی شده است.»


در ادامه نیز مروری خواهیم داشت از چند خبر کوتاه از مراحل آماده سازی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و برخی از تصمیمات در دست اقدام:


نصب سازه‌های موقت نمایشگاه کتاب


حسین صفری، مدیر کمیته اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به اقدامات اجرایی انجام شده در ایام نوروز گفت: کار نصب سازه‌های موقت شهر آفتاب در اوایل فروردین ماه آغاز شد و امیدواریم با سعی و تلاش همکاران در شهرداری تهران تا 20 فروردین ماه کار نصب سازه‌های موقت تکمیل شود.


صفری همچنین از برگزاری جلسه با جانشین پلیس راهور تهران خبر داد و افزود: در این جلسه مقرر شد تا تدابیر لازم برای جلوگیری از ترافیک در آزاد راه خلیج فارس در نظر گرفته شود تا از ترافیک این آزاد راه در ایام نمایشگاه کاسته شود. با توجه به اینکه تردد وسایل نقلیه سنگین در آزاد راه خلیج فارس ممنوع است، مقرر شد هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای تردد وسایل نقلیه سنگینی که تجهیزات و کتاب‌های ناشران را به شهر آفتاب حمل می‌کنند، انجام شود.


افزایش دوبرابری پارکینگ ناشران


معاون اجرایی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در ادامه جلسات با مسئولان حوزه خدمات شهری شهرداری تهران، جلسه‌ای با کارگروه ترافیک و عمران شهرداری برگزار شد که در این جلسه موضوع افزایش تعداد پارکینگ‌های ناشران مطرح و مقرر شد تعداد پارکینگ‌های ناشران به دو برابر سال گذشته افزایش پیدا کند.


مهدی اسماعیلی‌راد ادامه داد: همچنین در این جلسه جانمایی نهایی برخی از مشاغل شهری اعم از غرفه‌های شرکت پست، غرفه شهروند و فروشگاه‌های مواد خوراکی مشخص شد.


کاهش زمان حرکت قطارهای مترو


مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برگزاری جلسه مسئولان اجرایی نمایشگاه با سازمان‌ها و نهادهای شهری به منظور ارتقای زیرساخت‌های نمایشگاه خبر داد و گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با مسئولان شهر آفتاب در نمایشگاه سال آینده شاهد افزایش فضای نمایشگاه خواهیم بود.


وی از توجه ویژه به ناوگان حمل و نقل عمومی در این دوره از نمایشگاه خبر داد و گفت: با توجه به اتصال ایستگاه شهر آفتاب به فرودگاه امام خمینی(ره)، مقرر شد رفت و آمدهای مترو با فاصله زمانی کمتری انجام شود و مسافران به مانند سال گذشته مجبور به تعویض قطار نباشند. همچنین شرکت اتوبوسرانی تهران نیز قرار است از مبادی و میادین مهم شهر اتوبوس‌هایی به سمت شهر آفتاب در نظر بگیرد تا از این طریق از بار ترافیکی کاسته شود.


اسکان دانشجویان در مهمانسرای حرم امام خمینی (ره)


در دومین نشست کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهر تهران با ستاد اجرایی نمایشگاه کتاب تهران مقرر شد به مانند سال گذشته شرایط اسکان دانشجویانی که از استانهای کشور جهت حضور در نمایشگاه کتاب تهران حضور پیدا می‌کنند، در مهمانسرای حرم مطهر امام خمینی (ره) فراهم شود.


همچنین از رفع اشکال فضای مسقف برای این دوره از نمایشگاه کتاب نیز خبری منتشر شد که مطابق با آن مقرر شد مجری طرح، ایرادهای سال گذشته را بر طرف و نسبت به رفع اشکال اقدام کند.


انجام امور زیرساختی اعم از برق، مخابرات، آب و... نیز از دیگر مواردی بود که در این جلسه درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شد. با توجه به اینکه در ایام برگزاری نمایشگاه نیاز به بیش از چهار دستگاه کارت‌خوان در شهر آفتاب است، مقرر شد زیرساخت‌های لازم برای نصب کارتخوان‌ها انجام شود.


افتتاح نمایشگاه سی‌ام با حضور رئیس جمهور


سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش‌تر از مراحل آماده‌سازی شهر آفتاب برای برگزاری سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران بازدید کرده است، در آخرین اظهار نظر خود که در حاشیه برگزاری نشست هیات دولت انجان شد، درباره آغاز به کار این دوره از نمایشگاه کتاب تهران گفت: «همه برنامه‌ریزی‌های لازم برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در شهر آفتاب انجام شده و در زمان لازم در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود.»


وزیر فرهنگ همچنین اعلام کرد: «این نمایشگاه با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح و به‌صورت گسترده و قوی‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر