صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۵۶ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۶

واکنش‌ جهان به شب موشکی سوریه

حملات شب گذشته ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه، جهان را به دو بخش حامیان آمریکا و حامیان سوریه در حمله به پایگاه هوایی الشعیرات تقسیم کرده است. در جناح سوریه ایران، روسیه و یونان مخالفت خود را با هرگونه دخالت نظامی اعلام کرده‌اند.
کد خبر : 169776

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، کمتر از دو هفته پس از آن‌که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اولویت آمریکا در سوریه تغییر کرده و دیگر این کشور به دنبال سرنگونی بشار اسد نیست، حملات توفنده ارتش آمریکا به مواضع ارتش سوریه با مواضع متناقض تیلرسون درباره برکناری اسد همراه شده است.


این حملات که می‌توان آن را «نخستین بمب خبری سال 2017» نامید، با بازتاب‌های زیادی در جهان همراه شده است.


روسیه


خبرگزاری روسیاالیوم گزارش کرد: «دیمیتری پسیکوف، سخنگوی کاخ کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت که حمله آمریکا به سوریه دشمنی علیه دولتی است که حق حاکمیت دارد و این حمله نقض قوانین بین‌المللی به ادعاهای واهی محسوب می‌شود.»


وی افزود: «پوتین معتقد است حملات آمریکا علیه سوریه اقدامی در راستای گمراه کردن افکار عمومی جهان نسبت به کشتار مردم عراق است.»


پسیکوف با بیان اینکه رئیس‌جمهوری روسیه حمله هوایی آمریکا به سوریه را به زیان روابط آمریکا با روسیه می‌داند، تصریح کرد: «پوتین معتقد است نادیده گرفتن کامل واقعیتی همچون استفاده تروریست‌ها از سلاح شیمیایی در سوریه اوضاع کنونی را تا حد زیادی پیچیده می‌کند.»


از سوی دیگر رویترز به‌نقل از ویکتور آزروف، رئیس کمیته امنیتی شورای فدراسیون روسیه اعلام کرد حملات هوایی آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه تلاش‌ها را برای مبارزه با تروریسم تضعیف می‌کند.


آزروف با تاکید بر اینکه روسیه برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شده است، تاکید کرد می‌توان این حمله را به مثابه اقدام تجاوزگرانه آمریکا علیه یک کشور عضو سازمان ملل متحد قلمداد کرد.


کنستانتین کاساچف، رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون پارلمان روسیه نیز امروز (جمعه) اعلام کرد: «حملات موشکی آمریکا به سوریه احتمالا به امیدواری‌ها برای همکاری روسیه و آمریکا در سوریه پایان خواهد داد.»


آسوشیتدپرس گزارش کرد:‌ «کاساچف در پیامی در کاربری فیسبوک خود نوشت چشم‌انداز ائتلاف مبارزه با تروریسم آمریکا و روسیه در سوریه، با این حملات در همان نطفه حتی قبل از تولد خفه شد.»


سوریه


طبق گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فرماندهی کل ارتش سوریه در بیانیه‌ای با محکوم کردن حمله آمریکا به پایگاه هوایی العشیرات، اعلام کرد: «حمله موشکی بامداد امروز آمریکا به شهادت شش نفر و زخمی شدن چند نفر دیگر منجر شد و خسارت‌های مادی زیادی بر جای گذاشت.»


طبق این بیانیه، این حمله بیانگر راهبرد اشتباه آمریکا و تضعیف کننده عملیات مبارزه با تروریسمی است که ارتش عربیسوریه در حال انجام آن است و آمریکا را در موضع شریکی برای داعش، النصره و دیگر گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد. گروه‌هایی که از روز نخست جنگ در سوریه اقدام به حمله به ارتش و پایگاه‌های نظامی سوریه کرده‌اند.


در این بیانیه تاکید شده است این حمله پیامی اشتباه به گروه‌های تروریستی است که از این پس و در آینده می‌توانند از سلاح شیمیایی برای حملات خود استفاده کنند و خسارت‌های زیادی را در میدان نبرد بر جای بگذارند.


ترکیه


پایگاه اینترنتی روزنامه هافینگتون پست عربی نوشت:‌ «رجب طیب اردوغان‌، رئیس‌جمهوری ترکیه شب گذشته (پنج‌شنبه) دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود را به تحرک علیه سوریه فراخواند و نسبت به حمایت مسکو از بشار اسد، رئیس‌جمهوری ترکیه ابراز تاسف کرد.»


اردوغان در مصاحبه با شبکه 7 ترکیه گفت:‌ «ترامپ گفت که غیر ممکن است از اعمال شنیع نظام اسد چشم‌پوشی کند. من از او تشکر می‌کنم ولی نباید این موضوع تنها در حرف باشد و باید در عمل نیز اتفاق بیفتد.»


رئیس‌جمهوری ترکیه که کشورش از گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه حمایت می‌کند، تصریح کرد: «اگر این حرف‌ها در عمل انجام شود، ما در ترکیه آمادگی داریم مسئولیت خود را در این زمینه بپذیریم و از آن برنگردیم.»


اردوغان همچنین هرگونه تبادل نظر را با پوتین درباره حمله شیمیایی به خان شیخون واقع در استان ادلب سوریه رد کرد و گفت: «با پوتین صحبت کردم ولی او گفت اینکه دو روز است نمی‌فهمد آیا بشار اسد پشت این حمله قرار دارد یا نه، برای ما دردآور است.»


از سوی دیگر نعمان قورتلموش، معاون نخست‌وزیر ترکیه با اعلام حمایت آنکارا از تجاوز نظامی آمریکا به سوریه، آن را اقدامی مثبت خواند و گفت دولت بشار اسد باید مجازات شود.


اسرائیل


وب‌سایت شبکه العالم گزارش کرد:‌ «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با اعلام حمایت از حمله آمریکا به سوریه آن را پیامی محکم به ایران و کره‌شمالی خواند.»


در بیانیه صادره از دفتر نتانیاهو آمده است: «اسرائیل به‌طور کامل از تصمیم دونالد ترامپ حمایت می‌کند و امیدوار است این پیامی قوی در واکنش به تحرکات شنیع بشار اسد باشد. پیامی نه تنها برای سوریه، بلکه برای تهران، پیونگ یانگ و دیگران.»


دیگر واکنش‌ها


طبق گزارش وب‌سایت شبکه العربیه، استرالیا از حمله آمریکا به سوریه حمایت کرد. نخست‌وزیر استرالیا در این‌باره گفت: «حمله آمریکا به سوریه پاسخی مناسب و متعادل بود.»


بریتانیا نیز در بیانیه‌ای با حمایت از حمله نظامی آمریکا به سوریه، آن را پاسخ مناسب به حمله شیمیایی ادلب توصیف کرد.


وزارت دفاع یونان اعلام کرد: «یونان مخالف هرگونه دخالت نظامی خارجی در سوریه است و همه طرف‌ها را به صلح و گفت‌وگو فرامی‌خواند.»


همچنین عربستان حمایت خود را از حمله آمریکا به سوریه اعلام کرد.


دولت چین نیز ضمن مخالفت با این حمله، گفت پکن برای حکومت بشار اسد احترام قائل است و سرنوشت کشور سوریه با تصمیم مردم این کشور رقم می‌خورد.


درخواست روسیه، بولیوی و ژاپن برای تشکیل جلسه شورای امنیت


به دنبال حمله نیمه شب گذشته آمریکا به پایگاه هوایی العشیرات سوریه روسیه، بولیوی و ژاپن خواستار برگزاری نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر