صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

وحید تاج: در آستانه برپایی کنسرت‌ هم اجازه تبلیغات نداریم

وحید تاج گفت: «ضعف تبلیغات و اطلاع‌رسانی و اجازه ندادن برای نصب بنر هنگام برگزاری کنسرت‌ها، یکی از مشکلاتی است که هنرمندان این عرصه را با مشکلات زیادی مواجه کرده است، به ویژه در شهرستان‌ها که این مشکل مضاعف می‌شود.»
کد خبر : 1697

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، وحید تاج یکی از هنرمندان معاصر در عرصه موسیقی است. تاج که سرپرست گروه "نغمه صبا" نیز هست قرار است امسال با آغاز سی‌امین جشنواره موسیقی فجر در روز بیست‌وهشتم بهمن‌ماه ساعت 20 در بخش "نسلی دیگر" و در فرهنگسرای ارسباران به روی صحنه برود. با او به بهانه این کنسرت به گفت‌وگو نشسته‌ایم‌‌.


با توجه به این که یکی از هنرمندانی هستید که در جشنواره موسیقی امسال به همراه گروه خود به اجرای برنامه می‌پردازید، جشنواره را چطور می‌بینید؟


اگرچه چشم‌انداز جشنواره موسیقی فجر دردوره‌های گذشته به آن شکلی که باید راضی‌کننده نبوده و بیش از آن که حالت کاربردی و مفید داشته باشد جشنواره‌ای بوده که به صرف برگزار شدن صورت می‌گرفته اما امیدوارم این دوره از جشنواره به تکامل و پختگی رسیده باشد و بتواند اقشار مختلف مردم را که به واسطه وجود هنرمندان و برنامه‌های کیفی به جشنواره می‌آیند، راضی نگاه دارد. صرف‌نظر از مسئله جشنواره‌ها، خود موسیقی در داخل کشور در شرایط کنونی دستخوش بحران شده و به نظرم هنوز که هنوز است نتوانسته جایگاه شایسته خود را درجامعه در کنار دیگر هنرها به دست بیاورد. دراین زمینه نیز سیاست‌گذاران فرهنگی می‌توانند به مرتفع کردن این مشکل بپردازند و تمهیدی بیاندیشند تا موسیقی درکشور پررنگ‌تر شود.


شما امسال در بخش "نسلی دیگر" در این جشنواره حضور دارید، با توجه به این که این دوره طی سال‌های اخیر به جشنواره موسیقی فجر اضافه شده چقدر برای حضور دراین بخش آشنایی داشته‌اید؟


امسال اولین بار است که در بخش "نسلی دیگر" شرکت می‌کنم و آن هم به همت و توصیه دوست دیرینه‌ام امیرعباس ستایشگر که مسئولیت این بخش را در جشنواره به عهده دارد، بوده است. یکی از دلایلی که باعث شد اجرای کنسرت دراین بخش را بپذیرم این بود که دیدم اغلب گروه‌هایی که در بخش "نسلی دیگر" حضور دارند با وجود آن که هنرمندانی جوان هستند اما به کار خود اشراف دارند.


خود شما دراین دوره از فعالیتتان در زمینه آواز ایرانی سعی می‌کنید چه شیوه و سبک وسیاقی را دنبال کنید؟


واقعیت این است که تفکری که از بدو ورود به عرصه موسیقی تا امروز به دنبال آن بوده‌ام اشاعه موسیقی آوازی بوده است. کما این که اغلب کنسرت‌هایی که تا امروز برگزار کرده‌ام متاثر ازاین هدف بوده است. به ویژه این که احساس کردم جای موسیقی آوازی در جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی فجر است و به‌هرحال این جشنواره می‌تواند محمل خوبی برای بروز و ظهور این حیطه باشد، ضمن این که تجربه اجرای کنسرت‌های متعدد به این شیوه به من ثابت کرده که مخاطب به خوبی می‌تواند با برنامه‌هایی ازاین دست ارتباط برقرار کند.


آیا در جریان برگزاری کنسرت در جشنواره موسیقی فجر مولفه‌های خاصی برای اجرا درنظر دارید؟


می‌توان گفت کنسرتی که در دل جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهم کرد از جهاتی با دیگر اجراهایم تفاوت دارد. منظورم این است که در کنسرت‌های پیشین خود بیشتر بر روی تصنیف‌خوانی متمرکز بوده‌ام تا آواز. ولی دراین کنسرت الزاما به آواز خواهم پرداخت، البته در کنارآن سه تصنیف کوتاه را نیز اجرا می‌کنم که امیدوارم مورد توجه مخاطبان قراربگیرد.


بیشتر سعی می‌کنید برای اجرای آثارتان از شعر چه شاعرانی بهره بگیرید؟


متن آثار بیشتر برگرفته از اشعار شاعرانی چون حافظ،سعدی و...بوده است، البته در کنار این اشعار از شعر شاعران نوگرا نیز استفاده کرده‌ام و بازهم در برنامه‌های آتی خود این کار را ادامه می‌دهم. همواره براین باورم که ادبیات ما دامنه وسیعی را شامل می‌شود و هنرمندان درعرصه موسیقی می‌توانند از این ظرفیت‌ها برای ارتقای سطح کیفی کارهایشان استفاده کنند.


با توجه به این که سرپرستی گروه "نغمه صبا" را نیز برعهده دارید وضع گروه‌های موسیقی را در حال ‌حاضر چطور ارزیابی می‌کنید؟


خب! واقعیت این است که در حیطه موسیقی برخلاف دیگر شاخه‌های هنری، نقش تبلیغات و اطلاع رسانی ضعیف بوده است و هنرمندان این عرصه همواره با مشکل نصب بنر و مسائلی ازاین دست در آستانه برگزاری کنسرت‌های خود مواجه بوده‌اند. به ویژه در شهرستان‌ها این مشکل مضاعف می‌شود. کما این که خود من اخیرا در تبریز به برگزاری کنسرت پرداختم بی‌آن که اجازه داشته باشم برای این کنسرت به تبلیغ و نصب بروشور و بنر بپردازم.


گفت‌وگو:آزاده صالحی


انتهای پیام/

ارسال نظر