صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۴ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۶

تغییر در کاندیداهای نهایی جمنا

روز مهم اصولگرایان فرا رسید و جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) امروز در دومین مجمع عمومی خود از میان تمامی کاندیداهای بالقوه‌اش ٥ نفر را انتخاب خواهد کرد تا به اتفاق در مبارزه‌های انتخاباتی حاضر شده و نهایتا همه به نفع یکی کنار بروند.
کد خبر : 169643

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از اعتماد، اصولگرایان یکی پس از دیگری از صحنه کنار می‌روند تا محتمل‌ترین کاندیدای‌شان در برابر روحانی قرار گیرد. دیروز محمد باقر قالیباف و امروز حداقل ٩ کاندیدای دیگر از صحنه انتخابات کنار خواهند رفت. با افزایش احتمال کاندیداتوری سید ابراهیم رییسی رقبای اصولگرای او ترجیح می‌دهند هرچند دو پهلو اما اعلام کنند قصد نامزدی ندارند. موج اخبار پیرامون کاندیدای اصولگرایان دیروز در رسانه‌ها اخبار دیگر را تحت تاثیر خود قرار داد. یکی از مهم‌ترین خبرهای دیروز که می‌تواند آرایش نهایی اصولگرایان برای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را تحت‌الشعاع خود قرار دهد استعفای رییسی از هیات نظارت بر انتخابات بود. همچنین بیانیه محمدباقر قالیباف در خصوص نامزد نشدن وی در انتخابات نیز مساله دیگری بود که می‌تواند تغییراتی اساسی در تصمیم امروز جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) به وجود آورد. همچنین شنیده‌های برخی رسانه‌ها حاکی از این است که امروز محسن رضایی نیز با اعلام نظر رسمی، حضورش در انتخابات را منتفی اعلام می‌کند. حالا اصولگرایان با سناریوهای متفاوتی روبه‌رو هستند که پیگیری هر کدام از آنها مسیر مبارزه‌های انتخاباتی‌شان را تعیین می‌کند.





رییسی با هیات همراه




محتمل‌ترین گزینه حضور سید ابراهیم رییسی در انتخابات است. اما اصولگرایان پیش‌تر اعلام کرده بودند با ٥ کاندیدا وارد انتخابات می‌شوند. آنها امروز به جز رییسی ٤ نفر دیگر را انتخاب می‌کنند تا در کنار او وارد کارزار انتخابات شوند اما هدف آن ٤ گزینه دیگر رسیدن به پاستور نیست. آنها تلاش خواهند کرد تا سبد آرای رییسی را تقویت کرده و در آخرین ساعت‌های تبلیغات انتخاباتی همگی به نفع رییسی کنار بروند. اما مسیر پیش روی‌شان به همین راحتی نیست. تاکنون سعید جلیلی از پذیرفتن ساز و کار جمنا سر‌باز زده و مشخص نیست حتی در صورت ورود رییسی به انتخابات او کناره‌گیری کرده یا به عنوان یار کمکی وی حاضر شود. پس از جلیلی مصطفی میرسلیم، کاندیدای حزب موتلفه قرار دارد. موتلفه‌ای‌ها نیز پیش‌تر اعلام کرده بودند تا پایان مناظره‌های انتخاباتی در صحنه خواهند بود و با توجه به اینکه میرسلیم در میان کاندیداهای جمنا حضور ندارد به نظر می‌رسد دومین کاندیدایی که علم خروج از ائتلاف را بلند خواهد کرد میرسلیم است.
انتخابات بدون رییسی
اگر برخلاف پیش‌بینی‌ها و احتمالاتی که هر لحظه وقوع آن امکان‌پذیرتر می‌نماید ابراهیم رییسی وارد انتخابات نشود امیدهای اصولگرایان برای اجماع نهایی حول یک کاندیدا به کلی از بین می‌رود. قالیباف نیز که دیروز اعلام کرد درخواستی برای نامزدی نداشته در این صورت ممکن است با تغییر شرایط تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد. اجماع‌سازی میان قالیباف و جلیلی و میرسلیم نیز همانقدر برای اصولگرایان سخت و نشدنی است که در انتخابات ٩٢ بین او، حداد عادل و ولایتی رخ داد.
نقش پایداری در معادلات اصولگرایان
جبهه پایداری تاکنون از هیچ کاندیدایی به‌طور رسمی حمایت نکرده است. اما برخی اصولگرایان به نقل از آیت‌الله مصباح گفته‌اند که این‌بار پدر معنوی پایداری‌ها قصد حمایت از رییسی را دارد و قید حمایت از جلیلی را زده است. سعید جلیلی که پیش از انتخابات سال ٩٢ با آیت‌الله مصباح دیدار می‌کرد نیز تاکنون به دیدار وی نرفته و شواهد نشان می‌دهد بدون مذاکره و مشورت با وی کاندیدای انتخابات خواهد شد. اگر اصولگرایان بتوانند جبهه پایداری را نیز در حمایت از رییسی همراه خود کنند یکی دیگر از موانع وحدت را از پیش پای خود برداشته‌اند اما سیاست‌ورزی پایداری‌ها نشان داده آنها حتی در وقت‌های اضافی هم ممکن است به یکباره زیر میز وحدت بزنند و راه خود را بروند.
بقایی؛ تداوم راه احمدی‌نژاد
رفتار و صحبت‌های احمدی‌نژاد در کنفرانس خبری دیروز نشان داد او و همراهانش هرگز با اصولگرایان مذاکره‌ای نخواهند داشت و در صورت تایید صلاحیت حمید بقایی آنها مستقل از تصمیمات اصولگرایان راه خود را خواهند رفت. همین مساله البته باعث می‌شود بخشی از سبد رای اصولگرایان به نفع بقایی از دست‌شان خارج شود. البته اصولگرایان امیدوار هستند تا با ردصلاحیت بقایی در انتخابات حامیان احمدی‌نژاد نماینده‌ای نداشته باشند و بتوانند از رهگذر خروج تیم احمدی‌نژاد، آرای خود را تقویت کنند.







انتهای پیام/

ارسال نظر