انتقال تجربیات و توانمندیهای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سایر بخشهای نظام
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر محمد رضا مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با جمعی از کارکنان دبیرخانه این شورا به مناسبت فرارسیدن سال 1396، با گرامیداشت حلول سال جدید و تقارن آن با ماه مبارک رجب گفت: «خوشبختانه امسال آغاز ماه رجب، که از آن به عنوان ماه عبودیت و مقدمه ماههای شعبان و رمضان یاد میشود، با آغاز سال جدی شمسی مقارنشده و من این تقارن را به فال نیک میگیرم و برای همه آحاد ملت ایران و همه مسلمانان جهان سالی سرشار از توفیقات مادی و معنوی از درگاه خداوند مسئلت میکنم.»
او به برخی از دستاوردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1395 اشاره کرد و ادامه داد: «با وجود کارهای مفید و مؤثر صورت گرفته در سالهای پس از انقلاب اسلامی برای اصلاح و توانمندسازی آموزش عالی در کشور، میبینیم که دغدغه جدی در میان مسئولان کشور درباره اشتغال جوانان و به ویژه فارغالتحصیلان دانشگاهی وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی در همین راستا آمایش آموزش عالی کشور را در دستور کار قرار داد.»
او به دشواری این آمایش اشاره کرد و گفت: «طراحی این آمایش بسیار دشوار بود، چون نیازمند در نظر گرفتن مزیت های نسبی مناطق مختلف کشور است.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «اما خوشبختانه این امر با همکاری دوستان در ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و همه اجزای دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، بهداشت، معاونت علمی و فناوری و مجلس شورای اسلامی پیش رفت که حاصل این برنامه ایجاد نظم در آموزش عالی کشور خواهد بود.»
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: «در مورد این که آثار این آمایش چه زمانی ظاهر خواهد شد، باید گفت این کار تازه آغاز شده است و بدون شک آثار آن نیز در آینده نه چندان دور دیده خواهد شد.»
او گفت: «وقتی که کار اجرای نقشه جامع علمی را آغاز کردیم، بسیاری تصور میکردند که این نقشه بر روی کاغذ میماند، اما شکلگیری ستادهای علمی فناوری متعدد که ذیل ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور و با مسئولیت معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری در حال فعالیت هستند، نشان میدهد که نقشه جامع علمی کشور در مسیر اجراست.»
مخبر دزفولی ادامه داد: «بر اساس ماموریتهایی که ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تعریف و ترسیم کرده است، تمام اجزای مسئول در علم و فناوری کشور دارای ماموریت و وظیفه مشخص در مسیر اجرای این سند مهم هستند.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «بعد دیگر موضوع مهم آمایش آموزش عالی نظم بخشیدن به هندسه تربیت نیرو در نظام آموزش عالی است.»
او افزود: «در همه نقاط کشور بحمدلله مزیت نیروی انسانی توانمند وجود دارد و در کنار این مزیت، منابع زیرزمینی و روزمینی هم در دسترس است که باید متناسب با این قابلیتها، رشتههای دانشگاهی در هر منطقه تعریف و راهاندازی شود.»
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: «به عنوان مثال استان ساحلی کشور باید دارای رشتههای دانشگاهی مربوط به علوم دریایی باشد و یا در مناطقی که معادن غنی وجود دارد، باید رشتههای دانشگاهی مرتبط با این توانمندی راهاندازی شود.»
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: «این موضوع به رشتههای علوم تجربی و ... منحصر نیست و این الگو در علوم انسانی هم قابل استفاده است.»
او افزود: «پیش از این به این نکات یا توجه نشده و یا اگر توجهی نیز صورت گرفته به صورت سیستماتیک، ساختاری و به هم پیوسته نبود و حال آن که این ملاحظات باید تبدیل به یک مجموعه و بسته کاملا مرتبط با هم شود.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «کشور هنوز فاقد یک طرح آمایش سرزمینی است و اگر طرح آمایش سرزمینی ترسیم شود، جلوی بسیاری از هدر رفت نیروها، منابع و سرمایههای کشور گرفته میشود.»
او افزود: «به حول و قوه الهی با همکاری و همافزایی همه دستگاهها اعم از وزارت علوم، بهداشت و ... آمایش آموزش عالی به سرانجام خوبی خواهد رسید.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: «آموزش و پژوهش در علوم پزشکی نیز باید متناسب با خدماتدهی بر اساس نیاز مناطق مختلف شکل بگیرد و با همین دغدغه دو سال پیش طرح آمایش علوم پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در حال اجراست.»
او افزود: «با استفاده از این سند مهم و اسناد پشتیبان آن ما امروز میدانیم که در کدام مناطق کشور بحران اشتغال وجود دارد و یا در کدام مناطق میتوانیم مشاغل جدید و متناسب با رشتههای دانشگاهی تعریف کنیم و این یک گام قابل توجه و بزرگ در مسیر تحقق شعار سال است.»
رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: «بخش اصلی و ستادی فعالیتهای قرآنی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده و میشود.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع تحول و اتقاء علوم انسانی اشاره کرد و افزود: «پس از پیروزی انقلاب اسلامی چند بار برای تحول علوم انسانی اقدام شد، ولی هر بار به دلایلی متوقف شد؛ اما انشاالله این بار این هدف محقق میشود.»
او ادامه داد: «با دوستان عهد کردهایم که این جریان را به نتیجه برسانیم؛ به نحوی که علوم انسانی اسلامی، بومی، کارآمد و روزآمد شود و فارغ التحصیل این رشته احساس کند که به درد جامعه میخورد.»
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: «امروز نزدیک به 50 رشته دانشگاهی مورد بازنگری قرار گرفته و هر چند ممکن است این بازنگری همراه با نقصان باشد؛ اما آنچه مهم است، شروع کار است و اگر نقائصی هم وجود داشته باشد میتواند در حین فعالیت اصلاح شود.»
مخبر دزفولی افزود: «این تحول بزرگ نیازمند متن، استاد، دانشجو و زمینهسازیهای فرهنگی و اجتماعی است.»
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند موسوم به 2030 اشاره کرد و ادامه داد: «شورای عالی انقلاب فرهنگی، مفاد این سند را به دقت تحلیل و بررسی میکند و معتقدیم این سند در موارد زیادی با مبانی ارزشی و عقیدتی ما مباینت دارد.»
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: «صرفنظر از این مباینت، در حالی که اسناد بالادستی کشور در این حوزه تدوین، تصویب و در حال اجراست؛ چرا مجددا قصد دارند تا سند 2030 را اجرایی کنند؟»
او افزود: «در جلسه دیشب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز وزیر محترم آموزش و پرورش به این نکته اشاره کرد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به خوبی موضوع نظام آموزش مهارت مورد توجه قرار گرفته است و همه باید تمام توان خود را بر اجرای این سند مهم متمرکز کنند.»
مخبر دزفولی در ادامه به تصویب نظامنامه فرهنگی ورزش کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: «در این نظامنامه بخش ورزش از جهات مختلف آسیبشناسی میشود.»
او افزود: «آسیبهایی که حوزه مهم و تاثیرگذار ورزش از منظر فرهنگی با آن مواجه است، به دقت رصد و ریشهیابی میشود و برای آن راهحلهای کوتاهمدت و درازمدت با در نظر گرفتن مبانی ارزشی و ظرافتهای حوزه ورزش معین و مقرر شده است.»
او در پایان بر استمرار و تداوم فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد و گفت: «تمام این موفقیتها حاصل تلاش یکایک دوستان در دبیرخانه و اجزای دبیرخانه است و این تجربیات و توانمندیها قابل انتقال به سایر بخشهای نظام است.»
انتهای پیام/