صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۱۴ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۶

سینمای ایران نوروز امسال ٢٢ میلیارد تومانی شد/ فروش بیشتر با مخاطبان کمتر

واکنش منتقدان و اهالی سینما بعد از برگزاری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر، نشان می‌داد سینمای ایران در اکران ٩٦ نمی‌تواند به اندازه زمان مشابه سال ٩٥، موفق ظاهر شود اما اثبات این مدعا نیاز به زمان داشت.
کد خبر : 169376

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از اعتماد، حالا که تعطیلات نوروز به پایان رسیده، آمار و ارقام روی کاغذ از فروش قابل قبول سینمای ایران در سال جدید حکایت دارد، اما این میزان رشد تنها به فروش فیلم‌ها مربوط می‌شود و در واقع تعداد مخاطب کاهش نامحسوسی نسبت به سال گذشته داشته است.



اما اواخر سال ٩٥، شورای صنفی نمایش بعد از بررسی فیلم‌های متقاضی اکران نوروز، شش فیلم «خوب، بد، جلف»، «ماجرای نیمروز»، «یک روز بخصوص»، «گشت ٢»، «سه بیگانه» و «آباجان» را برای نمایش در سینماهای کشور انتخاب کرد. از این میان به جز «سه بیگانه» به کارگردانی مهدی مظلومی، پنج فیلم دیگر یک بار شانس خود را در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر روی پرده امتحان کرده بودند و «ماجرای نیمروز» هم عنوان بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرده بود. این جشنواره اما برای چهار فیلم دیگر دستاورد چندانی نداشت. «سه بیگانه» نیز بعد از کش و قوس‌ها و حواشی فراوان و فعالیت کارگردان این اثر سینمایی در شبکه جم، بالاخره بدون نام کارگردان، روی پرده رفت تا تهیه‌کنندگان این اثر سینمایی بیش از اینها متحمل ضرر و زیان نشوند.
با این همه فروش موفق برخی فیلم‌ها در سال‌های اخیر نشان داده که کسب سیمرغ ضامن موفقیت آثار در اکران عمومی نیست. به همین خاطر دو فیلم «گشت ٢» و «خوب، بد، جلف» به عنوان نمایندگان سینمای کمدی، با وجود انتقادات فراوان منتقدان، تا اینجا دو فیلم پر فروش سال ٩٦ هستند و در مجموع بیش از ١٧ میلیارد تومان از گیشه سینماها را از آن خود کردند. در مجموع فروش شش فیلم نوبت اول نوروز امسال، تا اینجا چیزی حدود ٢٢ میلیارد تومان به چرخه اقتصادی سینمای ایران افزوده است. این مبلغ در مقایسه با سال گذشته به ظاهر چهار میلیارد تومان افزایش یافته است اما بخشی از این افزایش قیمت مرهون بالا رفتن بلیت در برخی سینماهای کشور است.


علی سرتیپی، مدیرعامل موسسه فیلمیران، نیز با تایید این مطلب از رشد ١٨ درصدی فروش فیلم‌ها در سال جدید خبر داد، فروشی که کاهش ١٢درصدی مخاطب را نیز به دنبال داشته است: «همواره وقتی فیلم‌ها به طور منظم و خوب در رسانه ملی تبلیغ شده، سیر صعودی مخاطبان سینما را شاهد بوده‌ایم. با توجه به اینکه امسال هیچ فیلمی از شبکه‌های ماهواره تبلیغ نشد، بنابراین توقع ما از صدا و سیما این است که حمایت‌های بیشتری از فیلم‌های در حال اکران داشته باشد. فیلم‌هایی که در اکران نوروز امسال به نمایش درآمد به نظرم چینش خوبی نداشت، همچنین تعداد محدودی از فیلم‌های اکران نوروز تبلیغات تلویزیونی داشتند که باعث کاهش مخاطبان سینما شد.»
با این همه ترکیب فیلم‌های اکران نوروز، تفاوت چندانی با اکران نوروز ٩٥ ندارد. سال گذشته نیز دو فیلم کمدی و چهار فیلم در ژانر اجتماعی، سیاسی و جنایی در صف اکران نوروز قرار گرفتند. بنا بر اعلام سازمان سینمایی، فروش فیلم‌ها در تعطیلات نوروز ٩٥ در مجموع ١٦ میلیارد و ٤٢٠ میلیون تومان بود. از میان شش فیلم اکران شده در این روزها، دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «٥٠ کیلو آلبالو» فیلم‌های کمدی بودند که در مجموع ١١ میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان از فروش تعطیلات عید را به خود اختصاص دادند اما دو فیلم «بادیگارد» و «ابد و یک روز» به عنوان نماینده سینماهای اجتماعی، خوش درخشیدند و با فاصله گرفتن از تعطیلات نوروز، همپای فیلم‌های کمدی پیش رفتند.


اما نکته قابل توجه در اکران نوروز سال گذشته، پخش تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمایی از شبکه جم بود، مساله‌ای که توجه برخی مخاطبان را به سینما جلب کرد و تضمین خوبی برای فروش فیلم‌های در حال اکران بود. اگرچه در ادامه با شکایت صدا و سیما، صاحبان آثار از پخش تیزرهای‌شان در صدا و سیما نیز محروم شدند و در ادامه تلویزیون نتوانست سهمی در رونق سینمای ایران داشته باشد در نتیجه بیشترین بار تبلیغات بر دوش فضای مجازی بود. سال جدید اما تلویزیون کمی نرمش به خرج داده و به عنوان تنها رسانه رسمی دیداری، لا به لای برنامه‌های نوروزی خود، بیش از گذشته به سینمای ایران بها می‌دهد. بیشتر این تبلیغات به صورت زیر نویس از شبکه‌های سیما پخش می‌شود و «ماجرای نیمروز» بیشترین سهم را در پخش تیزرهای تلویزیونی دارد. در ادامه باید دید پایان تعطیلات نوروز و کاهش برنامه‌های تلویزیون، می‌تواند مخاطب بیشتری را به سینما بکشاند یا نه. مخاطبانی که در دو سال اخیر نشان دادند می‌توانند جایی برای سینما در سبد فرهنگی خانوارشان باز کنند، مخاطبانی که ناجی سینمای ایران از ورشکستگی بودند. در ادامه جدول فروش فیلم‌های نوروز ٩٦ به تفکیک روزهای اکران آمده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر