۲۲ هزار تماس مردمی با سامانه 190 وزارت بهداشت
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، محراب آقازاده افزود: ۷۶۳۲ تماس مربوط به مسائل بهداشتی منجر به ثبت شکایت در سامانه بهداشت ۱۹۰ شده و بیش از ۱۴۵۷۲ تماس به مبادی ذی ربط و سازمانهای برون بخشی و درون بخشی ارجاع و راهنمایی شده است.
رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: تاکنون به ۹۳ درصد از کل شکایات رسیدگی شده و ۷ درصد در دست اقدام و پیگیری است.
آقازاده افزود: از مجموع شکایات رسیدگی شده، ۱۸ درصد با نتیجه رفع نقص، ۱۵ درصد با نتیجه معرفی متخلفین به مراجع قضائی، ۲۵ درصد با صدور اخطار کتبی و ۵ درصد منجر به معدوم سازی ۴۲۷۲ کیلوگرم کالای آسیب رسان و مواد غذایی غیر بهداشتی مختومه شده است.
وی گفت: بیشترین شکایات ثبت شده به ترتیب در دانشگاههای علوم پزشکی مشهد ۱۴ درصد، شهید بهشتی ۱۱ درصد، ایران ۱۰ درصد و شیراز و اصفهان ۹ درصد بوده است.
رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یادآور شد: کثرت شکایات در اصناف مختلف به ترتیب امکنه مسکونی ۱۱ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۱۰ درصد، سلف سرویس و رستوران ۱۰ و نانوایی ۹ درصد بوده و از نظر جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۶ درصد مرد و ۲۴ درصد زن بودهاند.
آقازاده ادامه داد: بیشترین نوع درخواست و مشکلات بهداشتی عبارت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاسد و فاقد تاریخ معتبر، دفع غیر بهداشتی فاضلاب، انجام فعالیت غیر مجاز مانند تهیه و بسته بندی مواد غذایی، تاتو و... ، استفاده از مواد اولیه فاقد کیفیت مناسب، وجود جسم خارجی در مواد غذایی صنفی سنتی، عدم رعایت بهداشت دستها، عدم رعایت شرایط بهداشتی نگهداری مواد غذایی و عرضه قلیان در مراکز فاقد مجوز بوده است.
وی گفت: از اطلاعاتی که از نظرسنجی مردمی به صورت تلفنی از تماس گیرندگان با سامانه بهداشت ۱۹۰ بدست آمده تاکنون مشخص شده ۹۷ درصد تماس گیرندگان از نحوه رسیدگی به شکایات رضایت دارند و ۳ درصد ناراضی بودند که شکایات آنان جهت رسیدگی مجدد به دانشگاههای ذی ربط ارجاع شده است.
رئیس سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت افزود: این سامانه ضمن قدردانی از بازرسان دانشگاههای علوم پزشکی کشور که به صورت شبانه روزی در حال بازرسی و رسیدگی به شکایات مردمی هستند، از عموم هموطنان تقاضا دارد به محض رویت هر گونه تخلف بهداشتی، مورد را بلافاصله به سامانه شبانه روزی بهداشت ۱۹۰ اطلاع دهند و مطمئن باشند به اخبار و شکایات آنان در اسرع وقت و با حساسیت خاص رسیدگی و نتیجه به صورت تلفنی به آنان اعلام خواهد شد.
انتهای پیام/