صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۲ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۶

پهپادی برای شیرجه و موانع شهری

مؤسسه تحقیقات نظامی بریستول در کنار دانشگاه این شهر موفق به ساخت پهپادی شده‌ است که با بال‌های ثابت می‌تواند مانند یک پرنده شیرجه برود و فرود بیاید.
کد خبر : 167901

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به‌ نقل از Popular Mechanics، تاکنون انسان‌ها نگران از دست رفتن مشاغل خود به دلیل توانمند شدن ربات‌ها بودند اما اکنون پرنده‌ها نیز باید نگران ربات‌های پرنده باشند چون به‌زودی پهپادهایی پا به عرصه وجود می‌گذارند که بدون داشتن بال‌های انعطاف‌پذیر و متحرک، می‌توانند مانند پرندگان فرود آیند٬ مانور دهند و پرواز را بیاموزند.


گروهی از پژوهشگران مؤسسه پژوهش‌های نظامی بریستول و یک تیم از دانشگاه بریستول، با همکاری یکدیگری پهپادی طراحی‌کرده‌اند که می‌تواند بال یک شیرجه سریع فرود بیاید.


پرندگان در هنگام فرود، معمولا یک واماندگی عمیق را از سر می‌گذرانند که موجب شکل‌گرفتن حالت شیرجه در پرواز می‌شود. پهپاد تازه ساخته شده نیز می‌تواند مشابه این حرکت را انجام دهد.


در حالی‌ که پرندگان در هنگام فرود بال‌های خود را در لحظات آخر به سمت بالا می‌برند تا از سرعت فرود کاسته شود، پهپاد BMT نیز بال‌های خود را چند میلیمتر به عقب حرکت می‌دهد و این شرایط را شبیه‌سازی می‌کند.


این پهپاد همچنین می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی کنترل کننده خود، با اندکی تغییر زاویه به عقب یا جلو در بال‌ها، مانورهای سریع و شدیدی انجام دهد که آن‌را برای پرواز در محیط‌های شهری آماده می‌کند.


در محیط‌های شهری، پهپاد با سرعت بالا می‌تواند از تیرهای برق، ساختمان‌ها و بادنماها عبور کرده و در کوچه و پس کوچه بین عمارت‌های شهر مانند یک کبوتر پرسه بزند. هوش مصنوعی به‌کار رفته در این پهپاد، توانایی پرواز را از قبل در خود ندارد و باید طی پروازهای متعدد، توانمندی‌های خود را افزایش دهد و بیاموزد که کدام زاویه بال‌ها برای فرود یا مانور خاصی مناسب هستند.


تیم پژوهش اعلام کرده‌اند که این هوش مصنوعی که مبتنی بر تکنیک یادگیری‌ای به نام تکنیک Q است توانسته پس از 5000 ساعت آزمایش، به توانایی یک فرود مناسب دست پیدا کند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا



انتهای پیام/

ارسال نظر