صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۲ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

اما و اگرهای روزنامه اینترنتی در نوروز

روزنامه ایران در ایام نوروز به صورت اینترنتی منتشر می شود، در اولین شماره خود با آثاری و گفتاری ازعلی اکبر قاضی‌زاده، رحمت امینی و حمیدرضا اردلان درباره ضرورت انتشار روزنامه در نوروز پرداخته است که برای شما یادداشت علی اکبر قاضی‌زاده، مدرس روزنامه‌نگاری را انتخاب کرده‌ایم.
کد خبر : 167716

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، قاضی زاده در این یادداشت می نویسد: با وجود همه موانع و واقعیت‌های روزگار دل خوشی از روزنامه‌نگاری غیرکاغذی ندارم، تجربه‌ام می‌گوید نباید منتظر جوابی قاطع از انتشار اینترنتی روزنامه بود، تعداد بازدیدها در فضای مجازی هم سندی برای دیده شدن عمیق مطالب نیست و بیشتر بازدیدها از روی کنجکاوی لحظه‌ای‌است. به نظر من روزنامه‌هایی مانند «ایران» که سازمان محکم‌تری دارند باید به این فکر باشند که در این موج جدید چه هنر و خلاقیتی داشته باشند که از عهده فضای مجازی برنمی‌آید. نمی‌خواهم بگویم روزنامه اینترنتی اثرگذار نیست، مطمئناً در بخش‌هایی مؤثر واقع می‌شود و به‌عنوان تجربه هم کار بدی نیست اما من با توجه به جمیع فعالیت‌ها و نتایجی که قبلاً گرفته شده فکر نمی‌کنم خیلی اثرگذار باشد و نباید خیال کرد که این اتفاق روزنامه را نجات می‌دهد، این تفکری آرمان‌گرایانه است.
رسانه‌های سنتی نباید تسلیم پیشروی و رویکردهای مجازی و اینترنتی شوند. همین‌طور نباید دست به کارهایی بزنند که نتیجه‌اش از قبل مشخص است، اگر هدف از نشر روزنامه اینترنتی اطلاع‌رسانی است، دیگرانی چون خبرگزاری‌ها که سابقه بیشتری در این کار دارند در این مسیر پیشروتر و موفق‌تر‌ هستند. من با چاپ کاغذی روزنامه‌ها در روزهای تعطیل موافق‌ترم که آن هم روش و اصول خودش را دارد و فکری 150ساله است. مانند «ساندی تلگراف» (Sunday telegraph) و خیلی از روزنامه‌های دیگری که یکشنبه‌ها منتشر می‌شوند و نشریاتی بسیار قوی هستند؛ خاطرم هست آن زمانی که در امریکا بودم وزن این نشریات در هر شماره به بیش از نیم‌کیلو می‌رسید. موفقیت این روزنامه‌ها شرایطی دارد که مهم‌ترین آنها توزیع و رساندن آن به دست خواننده است. در روزهای عادی مردم در خیابان هستند و در مسیر و محل کار روزنامه‌ها را رؤیت می‌کنند، سخن من در این دو دهه درباره نشریات روزهای تعطیل این بوده است که این نشریات نوع دیگری از توزیع را می‌طلبند، زیرا مردم در ایام تعطیل به سراغ آنها نمی‌روند. حال و هوای این روزنامه‌ها هم بسیار متفاوت است، مملو از عکس و طرح‌اند و تفسیر سیاسی ندارند، بلکه مطالب غیرجدی و با محتوای سبک‌تر در آنها زیاد است، مانند گردشگری و نگهداری از گل و... مطالبی که مخاطب آنها را عبوری نگاه کند نه اینکه در آن عمیق شود و غصه اتفاقات تلخ را بخورد. این نشریات بیشتر جنبه سرگرمی دارند نه اطلاع‌رسانی و تحلیل.


انتهای پیام/

ارسال نظر